Gå til innhold

Sorg over død hund..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kittykat skrev (16 timer siden):

Jeg regner med hunden betydde ganske mye for ts siden ts reagerer på denne måten. Å bli sykemeldt er sikkert feil, men nå er ts i en sorgtung livssituasjon pga at hunden døde. Jeg har iallefall aldri hørt om noen som har blitt sykemeldt pga at et kjæledyr døde. Å si at det er unormalt det ts føler akkurat nå, blir i mine øyne feil, men det er som sagt meg og min personlige mening.

Hvilket vel strengt tatt definerer det som unormalt... Unormalt er ikke ensbetydende med feil, men at det ikke er vanlig. At TS fortsatt sørger over hunden etter en måned er helt forståelig, men å faktisk være sykemeldt på grunn av dette i lengre tider i høyeste grad unormalt og noe å vurdere å søke hjelp for. Normale følelser, unormale reaksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 10.4.2023 den 0.13):

Jeg mistet min aller bestevenn etter 13 år sammen. Det har gått utover jobb, venner og familie. Det har gått en måned og jeg har vært sykmeldt fra jobben. Jeg orker ingenting. Gråten vil ikke gi seg og jeg er oppe hele natten lang. Tenker på doffen. Jeg har forklart de rundt meg at jeg ikke vil klare å være sosial men blir bare ledd av. Fikk en tekstmelding fra sjefen om at det var på tide å komme tilbake på jobb. Jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Hjelp! Jeg savner doffen så mye. Dødsfallet har gått hardt utover absolutt alt i livet mitt. Han var min bestevenn ,og nå er han borte vekk og kommer aldri tilbake! Jeg sitter her og griner og føler meg udugelig. Hvordan skal jeg klare å fungere videre i livet uten min bestevenn... 

Anonymkode: c33e8...4c7

Jeg forstår deg. Dette er så brutalt vondt. 
Bare ta deg tid til og sørge så vil det bli bedre♥️ 

Anonymkode: b07c4...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Det er alltid vondt å miste kjæledyra. De blir jo et familiemedlem og god venn som man er glad i. Akkurat som med mennesker.

Kanskje det kan hjelpe at du er med noen/snakker med noen. Holde deg opptatt. Prøve deg tilbake på jobb.
Selvfølgelig sørge, men det er ikke bra å være alene i sorgen og kjenne på det hele tiden uten å snakke om det med noen.
Døden er dessverre ikke noe vi kan unngå og alle vil  i løpet av livet oppleve å miste dyr og mennesker en er glad i og sørge.
Håper du kommer deg snart og tenker at hunden har det godt, og at det er normalt å sørge og savne de man er glad i❤️Jeg vet det vondt, men det blir bedre. 

Brunello skrev (På 10.4.2023 den 0.28):

Oppsøk hjelp. Dette er høyst unormalt.

Selvfølgelig er det ikke unormalt!
ALLE sørger forskjellig, og alle måter å sørge på er normalt. Noen sørger mer og tyngre enn andre og det må respekteres. Alle måter å sørge på må respekteres. Fordi man er forskjellig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warrior skrev (1 time siden):

Det er alltid vondt å miste kjæledyra. De blir jo et familiemedlem og god venn som man er glad i. Akkurat som med mennesker.

Kanskje det kan hjelpe at du er med noen/snakker med noen. Holde deg opptatt. Prøve deg tilbake på jobb.
Selvfølgelig sørge, men det er ikke bra å være alene i sorgen og kjenne på det hele tiden uten å snakke om det med noen.
Døden er dessverre ikke noe vi kan unngå og alle vil  i løpet av livet oppleve å miste dyr og mennesker en er glad i og sørge.
Håper du kommer deg snart og tenker at hunden har det godt, og at det er normalt å sørge og savne de man er glad i❤️Jeg vet det vondt, men det blir bedre. 

Selvfølgelig er det ikke unormalt!
ALLE sørger forskjellig, og alle måter å sørge på er normalt. Noen sørger mer og tyngre enn andre og det må respekteres. Alle måter å sørge på må respekteres. Fordi man er forskjellig. 

Det er unormalt. Svært få slutter å fungere på grunn av et kjæledyrs død. Og vi må ikke respektere at noen er borte fra jobben i månedsvis på grunn av at hunden dør. I nesten alle andre land i verden ville man fått sparken om man ikke kom på jobb av denne grunnen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.4.2023 den 22.55):

Jeg vil heller si det er veldig unormalt å ikke fortsatt sørge over hunden sin etter 1 mnd. Har du hatt hund selv?

Anonymkode: 9ff73...8dd

 

Kittykat skrev (På 14.4.2023 den 13.41):

Ingen har samme reaksjon av sorgen. Alle har ulik. For noen så er det firbeinte familiemedlemmet deres aller beste venn, deres lys i livet, deres uendelige kjærlighet....

Vi har hatt firbeinte familiemedlemmer igjennom hele min barndom og jeg husker godt da den ene katten vår døde. Jeg ble helt i fra meg. Jeg var uendelig glad i katten. For ca 1 år siden så måtte vi avlive dene ene katten vår og det er det mest jævligste jeg har vært med på. Så klart får man en reaksjon og jeg klandret meg selv når katten vår måtte bli avlivet. Det hele skjedde så fort. Dagen etter så brøt jeg rett og slett sammen og slet en stund etterpå, pga at jeg klandret meg selv.

Å si til ts at dette er unormalt er feil. Ingen sorg er feil. Ikke i det hele tatt. Det finnes ingen rett måte å sørge på. For dyreeiere som er ekstremt glad i kjæledyrene sine og har et sterkt bånd mellom seg, så er det ikke bare bare. Ts sin reaksjon er like gyldig som din eller min. Å påstå noe annet er feil, iallefall i mine øyne.

 

Kittykat skrev (På 14.4.2023 den 18.03):

Jeg regner med hunden betydde ganske mye for ts siden ts reagerer på denne måten. Å bli sykemeldt er sikkert feil, men nå er ts i en sorgtung livssituasjon pga at hunden døde. Jeg har iallefall aldri hørt om noen som har blitt sykemeldt pga at et kjæledyr døde. Å si at det er unormalt det ts føler akkurat nå, blir i mine øyne feil, men det er som sagt meg og min personlige mening.

For noen virker sikkert denne reaksjonen unormal, men vi er ikke de som er i situasjonen til ts. Vi kan si ditt og datt, men hvordan ville vi reagert i en sånn situasjon?

Jeg slet som sagt og klandret meg selv i lengre tid etter at vi måtte avlive katten vår for 1 år siden. Jeg sliter fremdeles med skyldfølelse. Er det feil? Jeg var kjempeglad i katten og så på katten som et familiemedlem.

Det kan hende at ts hadde det litt vanskelig før hunden døde og dette rett og slett var dråpen som fikk glasset til å renne over. Men det vet vi ikke. 

Det er ingen som hevder at TS ikke fortsatt kan sørge eller at følelsene hennes er feil, men vi er mange som absolutt vil si at det ikke er normalt å fortsatt være så lammet av sorgen 1hel måned etter hundens bortgang at en ikke kan delta i hverdagen. Så derfor oppfordrer vi TS til å søke hjelp eller til å teste ut om hun kan greie å jobbe litt eller være litt i sosiale lag.

Å fortsette å dvele ved sorgen i alle døgnets våkne timer vil bare gjøre TS gal av sorg og smerter over tapet av sin kjære hund, det er derfor bra å finne på ting som kan distrahere tankene bort fra sorgen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
Brunello skrev (2 timer siden):

Det er unormalt. Svært få slutter å fungere på grunn av et kjæledyrs død. Og vi må ikke respektere at noen er borte fra jobben i månedsvis på grunn av at hunden dør. I nesten alle andre land i verden ville man fått sparken om man ikke kom på jobb av denne grunnen.

Så klart må folk tilbake i jobb en gang, og det varierer når en klarer det og hvor lenge sjefen godtar det. For mange er det bra å komme fort tilbake i jobb. Andre trenger tid på seg.

Poenget er at det er ikke unormal sorg reaksjon, fordi alle reagerer forskjellig. Alle sørger forskjellig, og det å kalle folks sorg reaksjon for unormalt er ikke greit. Man skal respektere at alle reagerer forskjellig uansett om en sørger over mennesker eller dyr! 

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Hva hadde du gjort om du selvstendig næringsdrivende hvor du ikke får sykepenger av Nav før etter 16 dager? 

 

Anonymkode: aa363...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelen din vil at du skal ha det bra selv om den fysisk ikke er hos deg mer.

Du må få deg opp, og det blir bedre med tid. Gi deg rom for å sørge, men du må også gi deg rom for å leve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...