AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #1 Skrevet 9. april 2023 Jeg har ingen problemer med å skrive avvik når jeg selv gjør feil. Men når en kollega gjør feil synes jeg det er ubehagelig. En pasient som får en for stor dose medisiner ift hva legen har ordinert, men ikke for stor ift hva som er vanlig dosering, når kollegaen er informert om feilen, ville dere skrevet avvik eller ville dere latt kollegaen selv gjøre dette, noe som ser mye bedre ut for dem? Anonymkode: 3c74e...31d
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #2 Skrevet 9. april 2023 Er det ikke den som oppdager feilen som skal skrive avviket? Anonymkode: ecb04...dc3 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #3 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det ikke den som oppdager feilen som skal skrive avviket? Anonymkode: ecb04...dc3 Jo, det er i utgangspunktet det Anonymkode: 3c74e...31d
Kinder Skrevet 9. april 2023 #4 Skrevet 9. april 2023 Men det er jo ikke for å straffe kollegaen du gjør det, det er jo for at dere alle skal kunne lære av avviket, og eventuell gjøre endringer på arbeidsplassen som gjør at avviket ikke skjer igjen. Du trenger i så måte heller ikke å nevne navnet til kollegaen i avviket, bare hendelsen, så får du heller si hvem det gjaldt om ledelsen spør.. 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #5 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo, det er i utgangspunktet det Anonymkode: 3c74e...31d Så lenge det er det som er regelen, så gjør det det jo mindre "sladrete". Når det er noe som påvirker pasienter direkte, er det viktig å dokumentere feilen. Så ja, skriver alltid avvik uansett hvem sin feil det er. Er jo ikke å "ta" noen som er poenget uansett. Hvis folk lar være å skrive avvik fordi noen da føler seg sladret på, har dere en ukultur på avdelingen som må tas tak i. Avvik er for å lære og dokumentere. Anonymkode: ecb04...dc3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #6 Skrevet 9. april 2023 Hvis du ikke synes det er noe problematisk med feilmedisinering, så kan du droppe det. Jeg ville blitt forbanna så det holdt om jeg viste at noen ansatte var fult klar over feilmedisinering, og valgte helt bevist ikke rapportere det. Ved å bevist unnlate melde fra, så anser jeg det som at du synes det er greit med feilmedisinering. Anonymkode: 3ac73...3fb
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #7 Skrevet 9. april 2023 Gir kollegaen valget mellom å skrive det selv eller så gjør du det. Å skrive avvik skal gå på ren rutine og ikke noe man skal veie for og imot. Anonymkode: 033f3...ea3 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #8 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis du ikke synes det er noe problematisk med feilmedisinering, så kan du droppe det. Jeg ville blitt forbanna så det holdt om jeg viste at noen ansatte var fult klar over feilmedisinering, og valgte helt bevist ikke rapportere det. Ved å bevist unnlate melde fra, så anser jeg det som at du synes det er greit med feilmedisinering. Anonymkode: 3ac73...3fb Som sagt, så et det ikke snakk om ikke å skrive avvik, men om å gi dem sjansen til å gjøre det selv Anonymkode: 3c74e...31d
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #9 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Gir kollegaen valget mellom å skrive det selv eller så gjør du det. Å skrive avvik skal gå på ren rutine og ikke noe man skal veie for og imot. Anonymkode: 033f3...ea3 Ja, det er det jeg tenker Anonymkode: 3c74e...31d
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #10 Skrevet 9. april 2023 Avvik er viktig å skrive, uansett hvem av dere som gjør det, jeg hadde nok spurt min kollega om hvem som skal skrive det, for å gi et valg. Avvik blir bla brukt i kommunestyret når midler skal deles ut, er det høyt avvik på enkelte plasser så er det en god indikasjon at det trengs flere hender, og midler blir delt ut deretter Anonymkode: efab7...159 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #11 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Avvik blir bla brukt i kommunestyret når midler skal deles ut, er det høyt avvik på enkelte plasser så er det en god indikasjon at det trengs flere hender, og midler blir delt ut deretter Gjelder dette alle sektorer, eller kun helse? Jeg er lærer, og når jeg fører avvik får jeg bare kjeft fra ledelsen og beskjed om at «sånt får du ta med oss direkte». Ledelsen svarer heller ikke på avvikene som legges inn, de bare lukker alle saker. Anonymkode: c09da...f78 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #12 Skrevet 10. april 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Som sagt, så et det ikke snakk om ikke å skrive avvik, men om å gi dem sjansen til å gjøre det selv Anonymkode: 3c74e...31d Og hvis de ikke gjør det selv, så fraskriver du deg alt ansvar? Om rutinen er sånn at den som oppager avviket skal skrive avvik, så skrivet du avvik uten noe mer om og men. Kollegaen antar sikkert at du gjør det, siden det er det som er rutinen. Anonymkode: b5934...36d
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #13 Skrevet 10. april 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Avvik er viktig å skrive, uansett hvem av dere som gjør det, jeg hadde nok spurt min kollega om hvem som skal skrive det, for å gi et valg. Avvik blir bla brukt i kommunestyret når midler skal deles ut, er det høyt avvik på enkelte plasser så er det en god indikasjon at det trengs flere hender, og midler blir delt ut deretter Anonymkode: efab7...159 Avvik er viktig ja, men det er ikke vanlig i det hele tatt at kommunestyret bruker det som grunnlag for budsjettbevilgninger. Det ville jo vært helt galskap. 🙈 Anonymkode: bed68...1c1
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 10. april 2023 #14 Skrevet 10. april 2023 Men det er jo ikke på kollega du skriver avvik? Det er uønsket hendelse du skriver avvik på. Det er ikke ditt ansvar å gi kollega en mulighet til å skrive avvik selv. Du kommer til en pasient, oppdager at han har fått ettermiddagsdosen med medisiner i stedet for lunsjmedisiner, du sjekker journalen og ser om det er skrevet noe om det, en forklaring, og er det ikke det skriver du avvik. Du skal jo ikke være en detektiv som skal finne ut hvem og hva og hvorfor 🤣
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå