Troyamin Skrevet 10. april 2023 #21 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): « evinnelige doodlene» Hvorfor så nedlatende til folk som velger noe annet enn deg? Det går fint an å være såpass oppegående at man sjekker hva man får og velger en seriøs selger! Anonymkode: 349a8...4e1 En doodle er ikke og vil aldri bli en seriøs hunde "rase". Så enkelt er det. 5
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #22 Skrevet 10. april 2023 Labrador tenker jeg passer dere utmerket. Anonymkode: b9e90...923
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #23 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Alle unghunder er krevende, gidder man ikke det bør man kanskje heller vurdere hund fra Ikea. Og alle hunder fortjener masse mosjon. Anonymkode: 3dccc...04d Hund fra IKEA 😂😂😂 Anonymkode: 4b0c1...e58
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #24 Skrevet 10. april 2023 Hvorfor foreslår så mange labrador? Det er ingenting i ts sin beskrivelse som tilsier at labrador er noe bra valg. 🤷♀️ De er aktive og krevende hunder som krever ganske mye de første 2-3 årene og det aktive livet ts snakker om handler ikke om at de går turer i skog og mark, men er opptatt med andre aktiviteter som å følge opp unger etc. Ja, alle valper vil kreve sitt, men jeg ser altså stor forskjell på valpene ut fra rasene blant de jeg kjenner og på valpeskolen. Alle retrieverne jeg kjenner er/har vært veldig krevende valp og unghunden altså. Anonymkode: befc5...01b 4 2
Thestral Skrevet 10. april 2023 #25 Skrevet 10. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): « evinnelige doodlene» Hvorfor så nedlatende til folk som velger noe annet enn deg? Det går fint an å være såpass oppegående at man sjekker hva man får og velger en seriøs selger! Anonymkode: 349a8...4e1 Unnskyld meg men det finnes ikke seriøse oppdrettere som driver med doodle avl. Velg heller en av rasene de er blandet fra, så du faktisk vet hva du får. Endret 10. april 2023 av Disney Adult 2
Jodaneida Skrevet 10. april 2023 #26 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): « evinnelige doodlene» Hvorfor så nedlatende til folk som velger noe annet enn deg? Det går fint an å være såpass oppegående at man sjekker hva man får og velger en seriøs selger! Anonymkode: 349a8...4e1 Det hjelper ikke å sjekke opp og ned i mentet når faktum er at man ikke vet hva man får. De averteres bla. som allergivennlige, men det kan man faktisk ikke garantere. Puddelpels er allergivennlig, ja, men labrador/golden osv er IKKE det. Pelsen på mange av disse er et helvete og ender opp med å kreve masse pelsstell. Man kan selvsagt være heldig, men sjangsen er større for at man ikke er det. Jeg ser det innimellom hevdes at blandinger er friskere. Men det er ikke sånn at hvis man blander to syke hunder så blir valpen friskere. Den kan tvert imot få sykdommer på begge foreldreraene, dobbelt opp! Det er helt riktig at mange rasehunder har sykdommer, og det løses ikke på EN generasjon blanding for å si det sånn. Det er også masse mørketall på sykdommer på blandiger, siden det ikke registreres i noe offentlige registre. Så man kan få en kjempefin, frisk doodle med allergivennelig pels, eller man kan få en syk med helvetepels. Grunnet tidligere nevnte manglende register, er det også vanskelig å sjekke opp foreldredyr. Ønsker man en blanding, anbefaler jeg å gå for en voksen hund. Da vet man hva man får. Det finnes også useriøse raseoppdrettere, så absolutt. Så grundig research lønner seg uansett. Møte foreldredyr, gjerne søsken for å få et intrykk av mentaliteten på linjene. Individene vil uansett være forskjellige, selvom de vokser opp med samme oppdragelse. Det er uansett levende dyr man snakker om, og "sluttproduktet" avhenger av både arv og miljø. Jo mer riktig jobb man legger i unghunden, jo bedre voksen hund kan man regne med. Satt på spissen, 2 år med helvete og 10 år med bestevenn! Meld dere inn i forskjellige rssegrupper på fb, der legger folk ut om hverdagen med hundene sine. Der kan man snakke med og kanskje få møte forskjellige hunder 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #27 Skrevet 10. april 2023 Clumber spaniel, polsk owczarek nizinny, old english sheepdog, briard(de tre sistnevnte er gjeterhunder som krever en del mosjon, men lever fint uten å gjete), otterhound, lagotto romangnolo, spansk/portugisisk hannhund, irsk vannspaniel. Alle desse kan bli fantastiske familiehunder med nok mosjon. Vi hadde i mange år en italiensk spinone. Det er en jakthund, men vi brukte den ikke til det. Den var fornøyd så lenge den fikk nok mosjon og kunne løpe fritt. Anbefales om dere har et aktivt liv! Anonymkode: dccfa...304
Nutz Skrevet 12. april 2023 #28 Skrevet 12. april 2023 Om dere ikke vil ha stress og bjeffing ville jeg styrt unna gjetere i alle fall. Om hunden ikke skal brukes til noe spesielt er det selskapsrasene som gjelder. De er stort sett omgjengelige og fornøyd så lenge de får være med.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #29 Skrevet 12. april 2023 Tenkte på lagotto. Tror den kan passe fint 😊 Anonymkode: 364b1...53c
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #30 Skrevet 12. april 2023 Golden retriever Anonymkode: 271af...25d
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #31 Skrevet 12. april 2023 On 4/10/2023 at 6:34 AM, AnonymBruker said: Ekstremt krevende hund frem til den er tre år er vår erfaring! «Valp» i hodet lenge, og krever masse mosjon! Anonymkode: 349a8...4e1 Joda, men jeg har klart meg helt fint alene med jaktlabrador siden hun var 1,5 år (hadde henne sammen med eksen før det). Hun er min første hund, og jeg ante egentlig ikke hva jeg gikk til. Hun er snart tre år nå, og det går fortsatt helt fint. Går tur rundt to-tre timer hver dag, trener lydighet i 10 minutter et par ganger om dagen og tar kurs i nosework og spor (men det er bare for moro skyld, driver ikke med jakt). Sier ikke at jeg anbefaler jaktlabrador, men en familie med to tenåringer bør klare å ta seg av behovene til en ung labrador så lenge det er enighet om trening fra begynnelsen av og alle er villige til å delta, noe det ser ut til at denne familien er, og begge foreldrene har erfaring med hund. Anonymkode: 1f261...4f9
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #32 Skrevet 12. april 2023 Okei, ser jeg kanskje misforsto "aktiv hverdag" litt. Så for meg at dere bevegde dere mye og at hunden kunne ta del i det, men det betyr kanskje at dere er opptatt med andre ting og ikke har tid til å være så mye med hunden. Da passer ikke labrador, nei. Anonymkode: 1f261...4f9
Arx Skrevet 12. april 2023 #33 Skrevet 12. april 2023 Dere skriver lite om hvor mye hunden evt får av mosjon osv, da er det vanskelig å tips til rase. Hvor mange og lange turer ser dere for dere? Hvor mange dager i uka er det snakk om å være med på eks fotballtrening framfor tur på ettermiddagen?
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #34 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (På 9.4.2023 den 16.07): Vi har over tid vurdert å skaffe oss hund og har litt ulike preferanser på rase. Vil gjerne høre KGs meninger! Så hvilken rase ville du anbefalt basert på vår situasjon? Vi er en familie med to unge tenåringer. Bor i enebolig med stor hage. Kort vei til skog og mark. Begge voksne i fulltidsjobb men muligheter til hjemmekontor. Begge voksne er vokst opp med hund og vi har hatt hund tidligere (før vi fikk barn). Ønsker en familiehund, ikke primært brukshund. Har ikke hytte på fjellet og driver ikke med jakt. Aktiv hverdag, og ikke tid til milevis med tur hver dag. Ofte i båt på sommeren. Hvilken rase ville du gått for? Anonymkode: ea6a0...4d1 Kongepuddel. Lettlærte, familievennlige og har ett fantastisk gemytt. Holder man dem korthårede er det ikke så mye jobb med pelsen og ett stort pluss at de ikke røyter. Anonymkode: 379bc...1bc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå