Gå til innhold

Noen som vet? Ang. ransaking i hus.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn ble tatt inn til politiet, mistenkt for å ha solgt narkotika. 
Hn er over 18, så vi fikk ikke noe info. 
eller beskjed om dette. Men, da vi kom hjem så hadde politiet vært her og ransaket rommet uten at vi som huseiere hadde fått beskjed. 
Rommet var endevendt og ytterdøren var ikke låst. 
Var bare tilfeldig vi fikk vite at hn var tatt inn hos politiet, hadde jeg ikke visst det så ville jeg trodd det hadde vært innbrudd her iom at ytterdøren var åpen (kodelås). 

Noen som vet om de bare kan gjøre det? De burde vel tatt en telefon og sagt de skulle inn og ransake? 
Skjønner at i alvorlige tilfeller så kan de gjøre det, men her var det basert på en mistanke. 

Var forresten ingen narkotika her og de fant heller ikke noe på mitt barn så det var en mistanke. 

Anonymkode: 03179...ee3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bekymret meg mer for at barnet mitt kanskje var kriminell. 

Anonymkode: 7e09a...678

• Liker 24
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

De har selvfølgelig lov å gjøre det uten å varsle dere først! Om dere hadde visst at de skulle komme hadde det jo vært fare for at eventuelle bevis forsvant før de rakk frem!

Anonymkode: cb7e0...d43

• Liker 22
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Litt av vitsen med ransaking blir vel borte hvis man varsler det på forhånd. 

Anonymkode: 77ff9...b7a

• Liker 25
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Politiet i Norge har blitt gradvis mer korrupt og bryetr stadig flere regler, ville ikke overrasket meg om dere har fått følt på det. Det har blitt et samfunnsproblem, men det er et bregrenset antall mennesker som får føle det på kroppen, så det er ikke så mange som vet enda.

https://www.aftenbladet.no/meninger/kommentar/i/bGJL3k/naar-politiet-begaar-overgrep

Høres ikke lovlig ut når man leser dette

I norsk straffeprosess reguleres ransaking av straffeprosessloven kapittel 15. Hovedvilkåret for husransaking er at noen med «skjellig grunn mistenkes for en handling som etter loven kan medføre frihetsstraff»[2] Det er ikke noen grense for hvor lav frihetsstraffen må være, men hvis det kun er snakk om bot e.l. kan ikke ransaking benyttes. Et annet vilkår er at ransakingen må være «for å sette i verk pågripelse eller for å søke etter bevis eller etter ting som kan beslaglegges eller som det kan tas heftelse i».[2]

Ransaking kan benyttes både overfor mistenkte (som da får status som siktet[3]) og tredjemenn (hvis visse vilkår er oppfylt). For å gjennomføre ransaking hos tredjemenn må enten handlingen være foretatt der, mistenkte være pågrepet der, mistenkte har vært der under forfølgning eller ferske spor, eller det er særlig grunn til å anta at mistenkte kan pågripes der, eller at det finnes bevis på stedet.

Ved husransaking skal vedkommende som får sitt sted ransaket tilkalles, eller eventuelt en i hans husstand eller nabo om han er fraværende.[4] Hvis det foreligger skriftlig beslutning om ransaking skal denne leses opp eller forevises.[4] Ransaking skal så langt det er mulig foretas i nærvær av et habilt vitne.[5]

I spesielle tilfeller hvor noen er mistenkt for å ha utført eller forsøkt å utføre en handling som kan medføre fengsel i ti år eller mer (eller andre spesifiserte grove forbrytelser i loven) kan slik ransaking gjennomføres uten at vedkommende blir underrettet om det på forhånd.[6]

https://no.wikipedia.org/wiki/Ransaking#Husransaking

Anonymkode: 211bb...8e2

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville bekymret meg mer for at barnet mitt kanskje var kriminell. 

Anonymkode: 7e09a...678

Selvfølgelig er det største bekymringen!

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Litt av vitsen med ransaking blir vel borte hvis man varsler det på forhånd. 

Anonymkode: 77ff9...b7a

Iom at vi ikke var hjemme, så tenker jeg de kunne ringt når de stod på utsiden av huset.Eller at de ga beskjed etter de hadde vært her.  Tenker jo ikke flere timer i forveien. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja de har lov til å ransake alle rom som siktede har tilgang til. Det gjelder også tredjemanns ransaking. 

Det virker som at Politiet har opptrådt innenfor sine lovlige rammer i denne situasjonen. 

Nå kan du gå og sørge for at barnet ditt slutter å være kriminell. 

Anonymkode: c7826...26e

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Politiet i Norge har blitt gradvis mer korrupt og bryetr stadig flere regler, ville ikke overrasket meg om dere har fått følt på det. Det har blitt et samfunnsproblem, men det er et bregrenset antall mennesker som får føle det på kroppen, så det er ikke så mange som vet enda.

https://www.aftenbladet.no/meninger/kommentar/i/bGJL3k/naar-politiet-begaar-overgrep

Høres ikke lovlig ut når man leser dette

I norsk straffeprosess reguleres ransaking av straffeprosessloven kapittel 15. Hovedvilkåret for husransaking er at noen med «skjellig grunn mistenkes for en handling som etter loven kan medføre frihetsstraff»[2] Det er ikke noen grense for hvor lav frihetsstraffen må være, men hvis det kun er snakk om bot e.l. kan ikke ransaking benyttes. Et annet vilkår er at ransakingen må være «for å sette i verk pågripelse eller for å søke etter bevis eller etter ting som kan beslaglegges eller som det kan tas heftelse i».[2]

Ransaking kan benyttes både overfor mistenkte (som da får status som siktet[3]) og tredjemenn (hvis visse vilkår er oppfylt). For å gjennomføre ransaking hos tredjemenn må enten handlingen være foretatt der, mistenkte være pågrepet der, mistenkte har vært der under forfølgning eller ferske spor, eller det er særlig grunn til å anta at mistenkte kan pågripes der, eller at det finnes bevis på stedet.

Ved husransaking skal vedkommende som får sitt sted ransaket tilkalles, eller eventuelt en i hans husstand eller nabo om han er fraværende.[4] Hvis det foreligger skriftlig beslutning om ransaking skal denne leses opp eller forevises.[4] Ransaking skal så langt det er mulig foretas i nærvær av et habilt vitne.[5]

I spesielle tilfeller hvor noen er mistenkt for å ha utført eller forsøkt å utføre en handling som kan medføre fengsel i ti år eller mer (eller andre spesifiserte grove forbrytelser i loven) kan slik ransaking gjennomføres uten at vedkommende blir underrettet om det på forhånd.[6]

https://no.wikipedia.org/wiki/Ransaking#Husransaking

Takk for svar! 
Hn ble ikke tatt her hjemme, men hn bor hjemme. Det var kun mistanke, heller ikke spesifisert grov forbrytelse som kan gi mer enn ti års fengsel. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja de har lov til å ransake alle rom som siktede har tilgang til. Det gjelder også tredjemanns ransaking. 

Det virker som at Politiet har opptrådt innenfor sine lovlige rammer i denne situasjonen. 

Nå kan du gå og sørge for at barnet ditt slutter å være kriminell. 

Anonymkode: c7826...26e

Selvfølgelig skal vi ta grep om det som er skjedd. Alt var basert på en mistanke. 
Barnet er sluppet ut og hn vil få konsekvenser, men ikke basert på grunnen til ransakingen iom at de ikke fant noe. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes absolutt at politi skulle informert dere i etterkant av ransakelsen, evt lagt igjen et infoskriv? Det er jo deres hus...

Anonymkode: 70066...682

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ved husransaking skal vedkommende som får sitt sted ransaket tilkalles, eller eventuelt en i hans husstand eller nabo om han er fraværende.[4] 

Så hvis barnet selv var tilstede så er det helt innenfor reglene, og det er vel helst barnet selv som burde informert foreldrene om at det var politiet som hadde vært der...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes absolutt at politi skulle informert dere i etterkant av ransakelsen, evt lagt igjen et infoskriv? Det er jo deres hus...

Anonymkode: 70066...682

Ja, jeg tenker også det. Hadde jeg ikke tilfeldigvis visst at hn var tatt inn, ville jeg trodd det hadde vært innbrudd iom at døren ikke var låst, en kunne tydelig se at noen hadde tråkket gjennom huset (jord og sand på gulvet) og på rommet til hn kunne en se at alt var rotet til i kommoder og skap,  madrass vendt rundt. 
Som du sier, så kunne de lagt igjen info. 
Er jo ikke kjent med slike ting iom at barnet ikke tidligere har vært involvert i noe kriminelt. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Beloved skrev (2 minutter siden):

Så hvis barnet selv var tilstede så er det helt innenfor reglene, og det er vel helst barnet selv som burde informert foreldrene om at det var politiet som hadde vært der...

Barnet var ikke tilstede, hn var hos politiet. Hn måtte gi fra seg nøkkelen til huset. Hn fikk heller ikke informere oss om at hn var tatt inn, (en venn ble også tatt inn og fortalte at mitt barn hadde bedt om at det ble gitt beskjed til meg om at hn var tatt inn, men det ble ikke gjort. Ikke grunnen, men bare så jeg ikke skulle bekymre meg over at jeg ikke fikk kontakt med hn). 
Før jeg fikk vite at hn var tatt inn så var jeg fra meg av bekymring over å ikke få tak i barnet mitt, vi har avtale om at hn skal svare på mld. osv når hn er alene hjemme, noe hn alltid gjør. Så jeg reiste hjem fra hytta, på vei hjem fikk jeg beskjed om at hn var tatt inn og kom hjem til at rommet var endevent. Faren ringte meg også da jeg var på vei hjem og sa at politet var hos han da. 

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var student for flere år siden bodde jeg i samme kollektiv som en person som ble mistenkt av politiet på grunn av narkotika-bruk. Jeg kom tilbake dit en ettermiddag etter å ha vært på forelesning, og døren var slått inn. De hadde sikkert brukt rambukk eller noe, for å få opp døren. Ingen av oss hadde der når de var hjemme, og politiet hadde visst heller ikke vært innom hus-eieren for å snakke med henne / be henne åpne døren eller lignende. 

Ikke fant dem en forbanna dritt heller selvfølgelig. Man er vel nødt til å være temmelig IDIOT i hodet, dersom man lar slike ting ligge hjemme hos seg selv uansett. En stund senere fikk denne personen et brev i posten, med "henlagt på grunn av bevisets stilling" hvem som måtte ta kostnadene av den ødelagte døren har jeg ikke peiling på. Jeg var ferdig med studiene nesten to måneder etter denne hendelsen. Så vidt jeg vet hadde ikke politiet ransakelsesordre en gang!

Dette kom visst frem etter hvert, når hus-eieren forsøkte å ha kommunikasjon med dem angående den ødelagte døren, og andre skader inni leiligheten de leide ut. Men dette var visst null problem i følge politiet, så lenge de påstod at de hadde "skjellig grunn" til å slå til med en gang - i stedet for å vente litt på en dommer eller noe. Ikke hadde de holdt seg til det ene værelset (og eventuelt felles-arealer) heller. Men de hadde gått inn på rommene til alle sammen som bodde der. 

Anonymkode: daef4...42e

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Når jeg var student for flere år siden bodde jeg i samme kollektiv som en person som ble mistenkt av politiet på grunn av narkotika-bruk. Jeg kom tilbake dit en ettermiddag etter å ha vært på forelesning, og døren var slått inn. De hadde sikkert brukt rambukk eller noe, for å få opp døren. Ingen av oss hadde der når de var hjemme, og politiet hadde visst heller ikke vært innom hus-eieren for å snakke med henne / be henne åpne døren eller lignende. 

Ikke fant dem en forbanna dritt heller selvfølgelig. Man er vel nødt til å være temmelig IDIOT i hodet, dersom man lar slike ting ligge hjemme hos seg selv uansett. En stund senere fikk denne personen et brev i posten, med "henlagt på grunn av bevisets stilling" hvem som måtte ta kostnadene av den ødelagte døren har jeg ikke peiling på. Jeg var ferdig med studiene nesten to måneder etter denne hendelsen. Så vidt jeg vet hadde ikke politiet ransakelsesordre en gang!

Dette kom visst frem etter hvert, når hus-eieren forsøkte å ha kommunikasjon med dem angående den ødelagte døren, og andre skader inni leiligheten de leide ut. Men dette var visst null problem i følge politiet, så lenge de påstod at de hadde "skjellig grunn" til å slå til med en gang - i stedet for å vente litt på en dommer eller noe. Ikke hadde de holdt seg til det ene værelset (og eventuelt felles-arealer) heller. Men de hadde gått inn på rommene til alle sammen som bodde der. 

Huff, for en trasig historie. 
I bunn og grunn så vet jo ikke jeg heller om de hadde ransakelsesordre her heller, men regner jo med det iom at de hadde det hos faren. 
Tenker de burde lagt den igjen her, så jeg visste hvem som hadde vært her. 
Hadde jeg ikke tilfeldigvis fått vite at hn var hos politiet, så ville jeg blitt veldig redd hvis jeg hadde kommet hjem til åpen ytterdør, endevendt soverom og tillegg ikke fått tak i barnet mitt på mange timer. Da ville jeg jo trodd at noe kriminelt hadde skjedd her hjemme med mitt barn. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

At de ikke informere lang tid på forhånd er selvfølgelig forståelig.

Men at de ikke tar kontakt og informerer huseier når de står på trappa og skal til å låse seg inn er mer vanskelig å begripe.

At de forlater et hjem de har snudd opp ned på - uten å låse døra! - uten å kontakte huseier, nei vettu, det burde ikke være lov.

Hva om noen ubudne gjester (sånn utover politiet) tok seg inn og stjal verdisaker…? Hadde party, flytta inn?

Hva om dere var på fjorten dagers ferie akkurat nå? Og huset ble stående ulåst.

Anonymkode: 5aeed...f95

• Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Politiet skal alltid erstatte ditt økonomiske tap. Er noe blitt ødelagt som følge av en ransaking eller et beslag, så skal dette erstattes. Har du blitt påført et økonomisk tap som følge av saken, så kan du kreve dette erstattet. Det er ingen øvre grense på hva som kan dekkes som økonomisk tap.

https://www.google.com/amp/s/rettshjelpsadvokaten.no/erstatning-fra-politiet/amp/

Anonymkode: d5f90...484

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må utdype om dere bor der dere også eller kun barnet, f eks leier underetasje med egen inngang. For i isåfall så må ikke huseier varsles nei. 

Anonymkode: 6a4c8...9c2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Barnet var ikke tilstede, hn var hos politiet. Hn måtte gi fra seg nøkkelen til huset. Hn fikk heller ikke informere oss om at hn var tatt inn, (en venn ble også tatt inn og fortalte at mitt barn hadde bedt om at det ble gitt beskjed til meg om at hn var tatt inn, men det ble ikke gjort. Ikke grunnen, men bare så jeg ikke skulle bekymre meg over at jeg ikke fikk kontakt med hn). 
Før jeg fikk vite at hn var tatt inn så var jeg fra meg av bekymring over å ikke få tak i barnet mitt, vi har avtale om at hn skal svare på mld. osv når hn er alene hjemme, noe hn alltid gjør. Så jeg reiste hjem fra hytta, på vei hjem fikk jeg beskjed om at hn var tatt inn og kom hjem til at rommet var endevent. Faren ringte meg også da jeg var på vei hjem og sa at politet var hos han da. 

Når barnet frivillig har gitt fra seg nøkler og samtykket til ransaking trenger ikke politiet engang ransakelsesordre. Da er det barnet som har sluppet de inn og ikke politiet som har tatt seg urettsmessig inn 

Anonymkode: 6a4c8...9c2

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...