Gå til innhold

Bort fra alvorlig overvekt!


Dame1989

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner meg veldig igjen i å slite med å navigere gode matvaner i babytiden. Amming gjorde meg veldig sulten, og det var først etter noen måneder at jeg klarte å ta tak i matvanene mine. Er enig med de andre her at du er for streng med deg selv, og sender deg en klem.

På spekteret mellom døll skive med leverpostei i en ende og 200 gram sjokolade i andre enden, kan du kanskje finne noe midt på skalaen? Ikke helsekost, men heller ikke snop. Havrekjeks med brunost var ofte redningen min da jeg "trengte" noe godt om kvelden. Søtt og godt, men ikke like kaloritett som sjokolade, og ingen tilbereding involvert.

Kvinnekroppen er fantastisk, den kan gjøre vanskelige ting! Og det har du gjort! Håper du finner veien din etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Amatariel skrev (9 timer siden):

Min favorittfrokost er smoothiebowl med masse deilig topping, eller brødskive med avocado og eggerøre. I farta spiser jeg også mye lompe med innhold (salater med enten røkelaks eller ferdigstekt kyllingskiver). Dette er både frokoster og kveldsmater hos meg. Men den frokosten jeg spiser mest (har 7 min på å spise før jobb om dagene) er en skål med havregryn, litt proteinpulver og melk. Rimelig 'kjedelig' og fargeløst, men det går fort og holder meg faktisk mett i 4 timer.
En kveldsmat jeg ofte tyr til når jeg er fysen er lompepizza. Litt tomatpure på en lompe, ost, skinke og litt krydder. Inn i stekovnen i noen minutter, så blir det som en liten minipizza.

Smoothiebowl er godt ja. Elsker smoothiebowlen til Joe and the juice og Smoothieexchange. Tror jeg kanskje må gå til innkjøp av en ny blender. Den metter også mer med granola, bær, litt peanøttsmør osv som topping :)

Lompe/polarbrødpizza var godt alternativt til kveldsmat når man er veldig fysen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janeidet skrev (6 timer siden):

Jeg kjenner meg veldig igjen i å slite med å navigere gode matvaner i babytiden. Amming gjorde meg veldig sulten, og det var først etter noen måneder at jeg klarte å ta tak i matvanene mine. Er enig med de andre her at du er for streng med deg selv, og sender deg en klem.

På spekteret mellom døll skive med leverpostei i en ende og 200 gram sjokolade i andre enden, kan du kanskje finne noe midt på skalaen? Ikke helsekost, men heller ikke snop. Havrekjeks med brunost var ofte redningen min da jeg "trengte" noe godt om kvelden. Søtt og godt, men ikke like kaloritett som sjokolade, og ingen tilbereding involvert.

Kvinnekroppen er fantastisk, den kan gjøre vanskelige ting! Og det har du gjort! Håper du finner veien din etterhvert.

Takk :) Problemet mitt med f eks havrekjeks er at jeg hadde spist opp hele pakken... 

Tror jeg bare må fokusere mer på planlegging og heller legge opp til å spise mer god mat så jeg får i meg ordentlig mat. Så får jeg heller stramme inn litt mer på maten om noen måneder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mesteparten av gårsdagen og i dag har gått fint. Spist ok og fått meg en gåtur. Planlegger en tur i morgen også. Til kveldsmat blir det proteinyoghurt, litt banan, granola og peanøttsmør som topping. Ikke noe slankemat, men mat som metter og frister. Tror det blir ostesmørbrød til frokost i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (13 timer siden):

Smoothiebowl er godt ja. Elsker smoothiebowlen til Joe and the juice og Smoothieexchange. Tror jeg kanskje må gå til innkjøp av en ny blender.

Hvis du har en stavmikser så fungerer det også veldig bra. Bare ha frosne bær/frukt litt i mikroen først, så kan man stavmikse alt i en bolle sammen.

Dame1989 skrev (12 timer siden):

Til kveldsmat blir det proteinyoghurt, litt banan, granola og peanøttsmør som topping. Ikke noe slankemat, men mat som metter og frister.

Kjempebra! Tror det er viktig å fokusere på mat som metter og frister fremover, som er så råvarebasert som mulig. Enig som nevnt over her at du er i en livssituasjon som gjør at du ikke må være så streng, og absolutt ikke gå for "slankemat".

Ha en fin dag i dag :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

11/04/23 95 kg
19/02/24 91,3 kg - noen uker etter fødsel 

04/03/24 93,6 kg

29/07/24 104,4 kg

19/08/24 102,5 

ja, hva skal jeg si. Det som ikke skulle skje skjedde igjen. Raste opp 12 kg de første 6 månedene etter fødsel. Bare jeg ser på noe usunt øker vekten. Amming, hormonubalanse og pcos er en dårlig kombinasjon for meg. Men gjort er gjort og nå Må jeg ta tak. Er lav så merker jeg har ekstrem overvekt nå. Noen vanlige gjøremål begynner å bli tungt. Og redsel for å ikke passe ned i sete for å ta karusell med barna gjør meg redd og flau. Vært gradvis stor og større i mitt voksne liv, men nå er jeg virkelig flau over hvordan jeg ser ut. 

Men nå må jeg bare få til varig vektnedgang. Har 2 barn på 2.5 år og 7 mnd. Ønsker å være en aktiv mamma og føle meg attraktiv. 

Vekten var på det høyeste noensinne etter sommeren - 104,4 kg. De siste 3 ukene har gått fint. Gått ned 2 kg, trent styrketrening hjemme 3x per uke og fått gått noen turer. 

Målet er 10 kg ned innen 2024, ca en halv kg ned i uken. Må ned såpass for skal ned 30 kg og kommer til å bli så demotivert vis det går så sakte. 

Forstår at jeg trenger hjelp så skal vurdere Wegovy neste år når jeg er ferdig med amming. Er så lei av å tenke på mat konstant så å få bort noe av tankekjøret på mat hadde vært veldig fint. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klem til deg Dame1989 :klem:
Jeg vet så veldig godt hvordan du føler deg nå. Akkurat der jeg var for 1 1/2 år siden rett og slett... samme vekt og alt. Man føler seg dritt nemlig.gif.b40f6e7e4518729ad6629fa7f5adb705.gif Men det er mulig å komme seg ut av det. Jeg er sikker på at med nok motivasjon og innstilling så kan du klare å bli kvitt kiloene du ønsker, og få til en varig nedgang. Vi er mange her inne som kan heie deg nedover :gruppeklem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...