Gå til innhold

Bort fra alvorlig overvekt!


Dame1989

Anbefalte innlegg

Hei. 

Hvor skal jeg starte. Jeg er i 30 årene og er alvorlig overvektig. Vekten går gradvis oppover med noen kg hvert år. Jeg har periodevis slanket meg flere kg for så å gå opp igjen ++. 

Slet med å bli gravid med mitt første barn (1 år) - mest sansynlig pcos. 

Nå er vekten på omtrent det høyeste noensinne... Skal veie meg i morgen for startvekt, men tror jeg veier rundt 96 kg. Jeg er bare 159 cm høy så dette er ille. Jeg klarer alltid å gå ned noen kg, starte å trene, men så går det noen måneder og så faller jeg av. Vekten har alltid sittet så alt for hardt på, er så vanskelig å gå ned i vekt..... Kroppen vil så gjerne ha en høy vekt. 

Men jeg må ikke gi opp. 

Jeg skal starte med noen få grep. 

- Veie meg hver mandag.

- Drikke 1,5L væske hver dag.

- "Lørdag" 1 gang i uken.

- Planlegge og spise 3-5 måltider hver dag. 

- Bevege meg mer - gjennomsnittlig 8000 skritt/dag - 56 000 skritt i uken. 

Jeg starter med dette og så vil all ekstra trening være ekstra. 

Målet er å bli sunnere og unngå å få noen livsstilssykdommer. Jeg må gjøre dette for meg og min familie/barn. Jeg ønsker også et barn til og da må jeg ned iallefall til under 88 kg før jeg blir gravid - da er bmi under 35 og jeg slipper ekstra oppfølging. Jeg har ikke et mål om å veie 50 kg. Første mål er å veie under 88 kg, deretter under 80 kg. 

Ny oppdatering i morgen da jeg har veid meg og vet status.

  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er et godt skritt og anerkjenne problemet man har og ta tak i det (som å opprette dagbok). Alt du skriver virker veldig velkjent! Jeg tror vi er mange som har de samme problemene og kan betegnes som jojo-slankere... Men det er som du sier - man kan ikke gi opp! Alternativet da føles så utrolig skremmende ut.

Det er ofte de små grepene i starten som skal til. Så planen din høres veldig bra ut :klem: Heier på deg og ser frem til å følge deg fremover!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen vurderer høyeste vekt som normalvekt, og alt av vekt du tar av, tar kroppen som en farlig tilstand, og jobber mot det. Kroppen vår er smart på mye, men ikke dette med vekt. 🙂

Gjør små grep, og ikke alt på en gang. Kosthold er kilo og trening er gram. Så du går ikke ned noe særlig med trening, men gud bedre så godt kroppen har av det!

Og har du vært flink til å unngå masse fristelser, men går på en smell med et kakestykke til lunsj, så ikke la hele dagen fortsette i samme tralt. Dersom du kjører bil, og du får et hjul i grøfta - kjører du da like gjerne hele bilen uti, siden du var utenfor allikevel? Eller styrer du bilen tilbake i veibanen og fortsetter veien du skulle?🙂

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

Startvekt 95 kg.... Det var iallefall 1 kg mindre enn jeg trodde. 

Planene med å gå litt mer, drikke mer vann og spise mer sunn/vanlig mat har falt litt bort allerede. Begynte å bli dårlig i magen i natt så mistenker omgangssyken.... Jeg skal iallefall droppe å spise usunne ting og så får jeg ta mer tak når kroppen blir frisk. Av erfaring går jeg ikke noe ned i vekt vis jeg omtrent ikke spiser på noen dager, kroppen holder så godt fast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, så kjedelig å bli dårlig. Da er det helt umulig å holde fokus på noe utover det man virkelig egentlig.

Masse god bedring! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 april: 95 kg

16 april: 94 kg

Veide meg i dag da jeg må veldig tidlig opp i morgen og vekten er på rommet hvor barnet mitt sover. 

Fornøyd med 1 kg vektnedgang, men hele uken har omtrent gått til sykdom. Spist, drukket og beveget meg lite... 

Planen er en styrkeøkt på senter i morgen og en del turer i finværet som er meldt utover i uken. Spise 3-5 måltider med normal mat og godis kun på lørdag. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lassoline skrev (På 9.4.2023 den 21.27):

Kroppen vurderer høyeste vekt som normalvekt, og alt av vekt du tar av, tar kroppen som en farlig tilstand, og jobber mot det. Kroppen vår er smart på mye, men ikke dette med vekt.🙂

Kan du forklare hvordan kroppen jobber mot det? Med sultfølelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (2 timer siden):

10 april: 95 kg

16 april: 94 kg

Veide meg i dag da jeg må veldig tidlig opp i morgen og vekten er på rommet hvor barnet mitt sover. 

Fornøyd med 1 kg vektnedgang, men hele uken har omtrent gått til sykdom. Spist, drukket og beveget meg lite... 

Planen er en styrkeøkt på senter i morgen og en del turer i finværet som er meldt utover i uken. Spise 3-5 måltider med normal mat og godis kun på lørdag. 

Så flott, gratulerer med fin vektnedgang! 

Håper du blir frisk og føler deg bedre denne uka. Jeg har også vært syk, og skal prøve meg på trening igjen i morgen. Godt å starte opp igjen. 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luka_S skrev (10 minutter siden):

Så flott, gratulerer med fin vektnedgang! 

Håper du blir frisk og føler deg bedre denne uka. Jeg har også vært syk, og skal prøve meg på trening igjen i morgen. Godt å starte opp igjen. 😎

Takk, god bedring 🙂 Ja, vi får prøve å starte uken bra 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott nedgang 👏 Satser på at du får til å være i den aktiviteten du ønsker i denne uken her 💪 :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (3 timer siden):

Flott nedgang 👏 Satser på at du får til å være i den aktiviteten du ønsker i denne uken her 💪 :klem:

Takk :)

Treningen utgikk i dag pga ekstra jobb. Endte med dobbelvakt så sier meg fornøyd med det og 14500 skritt :) Jobb og tur i finværet i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi jammen mye trim i ekstra jobb da! 14500 skritt 😯 det er dobbelt så mye som det jeg går om dagene det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (6 timer siden):

Oi jammen mye trim i ekstra jobb da! 14500 skritt 😯 det er dobbelt så mye som det jeg går om dagene det.

Ja, ble ekstra mange skritt på mandag. I går tirsdag ble det 11700 skritt. Gjorde seg med en tur etter jobb :)

I dag tenker jeg å gå til jobb så håper å bikke 10000 skritt i dag også :) Gikk på en smell og slukte en hel sjokoladepose jeg fant i skapet.... Men skal prøve å glemme det og fortsette uken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Og der har det gått 2 uker siden jeg var her sist.... Prøver å være ærlig med megselv. All den ekstra aktiviteten gjorde at jeg pådro meg en skade så har ikke fått bevegd meg noe. Må nok vente noen uker før jeg kan begynne å gå turer igjen. I tillegg har det vært mer sykdom her hjemme. 

Men alt det unnskylder ikke at jeg sprekker og overspiser godis flere ganger i uken... Tror ny vekt er sånn 95,5 kg... Noe av problemet er nok at jeg ikke har matlyst på vanlig mat så sliter med å få i meg nok mat. Åpner kjøleskapet og ingenting frister. Alltid vært sånn utenom da jeg var gravid. Da syntes jeg vanlig mat var så godt og fikk i meg 4-5 måltider om dagen. 

Klarer ikke å spise brødskiver, havregrøt, egg osv. Og så blir jeg nok for sulten siden jeg ikke har spist nok og trøkker i meg 200 gram sjokolade....

Skulle tro at ønske om et barn til skulle være god nok motivasjon :( Hadde jeg ikke ønsket et barn til hadde jeg nok gått til legen for å prøve en av de nye slankemedisinene. Slitt med vekten i 15 år nå. Nå er jeg bare lei og demotivert. Ønsker så å bare komme ned til 87 kg i første omgang.....

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg såå godt igjen. Har vært der du er mange ganger, også det med å ønske barn men likevel ikke klare å ta tak. Hva er større motivasjon liksom?? Men nå har jeg lært at det ikke har noe med motivasjon, selvdisiplin, viljestyrke osv. å gjøre. Men helt andre ting som er veldig sammensatt. Slik som f.eks ens eget forhold til kropp og mat, mangel på verktøy og kunnskap i prosessen, feil måltidssammensetning osv. Og dette tar tid å lære seg, og noe man må gi det om man ønsker en (varig) endring.

Kan på det varmeste anbefale podcasten "Ditt beste deg". Kanskje du kan høre på den mens du triller tur med den lille? Kan spesielt anbefale episode #7 (tenkte automatisk på den da jeg leste det du skrev her), men hele serien er bra altså og har gjort mye for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @Amatariel, kjenner meg godt igjen. Når man blir sittende slik, er det så vanskelig å holde seg til sunne valg. Jeg er sykemeldt for tiden, og hvis jeg ikke har noe å gjøre om dagene, er alt jeg tenker på å spise junk og godteri. 

Er det noe alternativ trening du kan gjøre i forhold til skaden din? Sykling eller svømming, f.eks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Vekt 94 kg

Da ble jeg gravid selv med høy vekt. Fortsatt veldig tidlig 4+4 uker. 

Nå kommer jeg ikke til å gå inn for å slanke meg kraftig, men snu fokuset til å prøve å få i meg flere måltider per dag med vanlig mat. Prøve å få i meg 2L væske. Lørdagsgodt kun på lørdager. Gå tur med vogn flere ganger i uken. Lett styrketrening 1-2 ganger i uken. Sist graviditet gikk jeg kun opp rundt 5 kg og det er målet denne gangen også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...