Gå til innhold

Bort fra alvorlig overvekt!

Dame1989

Anbefalte innlegg

Gratulerer her også med lille spire ♥️
Tror du veier akkurat det samme nå som jeg gjorde da jeg ble gravid sist, så vet hvordan det er. Men med godt fokus - som det virker som du har - så er det nok meget mulig at du slipper å gå opp mange unødvendige kilo. Spise god næringsrik mat og være i sunn bevegelse. Blir bra for dere begge to :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Vekt 93.5 kg

Jeg har ingen planer om å slanke meg nå pga graviditet (10+6) men sliter litt med kostholdet. Har ikke gått opp noe i vekt enda. Tror det er fordi jeg bare venter på at svangerskapsdiabetesen skal begynne. Ny uke i morgen og skal prøve å spise normal mat og lite usunt :) Kvalmen er nesten borte så det er bra. 

Når det gjelder bevegelde har jeg nesten ikke beveget meg de siste 2 månedene. Har vært så sliten, trøtt og utmattet. Blir så fort tungpusten bare jeg ser en liten oppoverbakke. Tidlig ordinær ultralyd om 1,5 uke og vis ting ser bra ut da skal jeg prøve med litt lett styrketrening igjen og kanskje prøve meg på noen korte rolige 30 minutters turer på kvelden. Sist begynte bekkenet å gjøre veldig vondt i uke 20 så håper å komme meg litt i bevegelse før den tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en veldig god plan :) Kommer man i gang med å spise sunn mat og bevege seg litt hver dag så kan man ikke be om mer. Det blir veldig bra for både deg og lille spire ♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Nå rakk jeg kun å gå ned 1 kg før jeg ble gravid i våres så vektreisen har jo stoppet opp 🙂

Nåværende vekt er 94,2 i uke 26 så har "kun" gått opp 200 gram hittil i graviditeten. Sist graviditet gikk jeg opp 4 kg totalt, men gikk opp ca 13 kg etter fødsel og til barnet var 10 mnd gammelt. 

Så må prøve å komme med en plan til våren. Ikke at jeg skal slanke meg under amming, men hvordan ikke gå opp masse i vekt etter fødsel. 

Tror jeg må fokusere på å få i meg 3-4 gode, normale måltider om dagen og prøve å minimere godis til 1x i uken. Kanskje jeg må lage " frokost/lunsj matpakke" til megselv kvelden før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les dagboken til KaBom 🤩 Skulle ønske jeg gjorde det i mitt permisjonsår, for hun er virkelig til inspirasjon om hvordan holde seg sunn i babybobla. Lykke videre i svangerskapet :klem:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

11/04/23 95 kg
02/06/23 94 kg - 4 uker gravid
19/02/24 91,3 kg - noen uker etter fødsel

Da var jeg tilbake her igjen. Nytt forsøk på livsstilsendring. Fikk mitt andre barn for noen uker siden. Planen er å bruke de neste ukene på å komme litt i riktig retning med kostholdet, men ikke være for streng med megselv da det er lite søvn og en ny hverdag. 
Jeg klarte å ikke gå opp i vekt ved 2 svangerskap. Men sist gikk jeg opp 13 kg i løpet av de første 10 månedene etter fødsel.
Dette må ikke skje igjen og målet er å ikke gå opp i vekt. Jeg skal prøve å ha fokus på å få i meg 4 gode måltider hver dag - dette må jeg planlegge. Får ofte i meg for lite vanlig mat selv om jeg veier 30 kg for mye.

Skal ikke slanke meg når jeg ammer, men målene er:
Få i meg 4 ordentlige måltider med mat og få i meg minimum 1,5L væske.
Når det har gått 6 uker etter fødsel, prøve å få til noen korte, enkle hjemmetreningsøkter med fokus på bekkenbunn.
Når været/bakken blir bedre begynne å gå noen fine turer ute hver uke.

Vis jeg får til dette har jeg et overordnet mål om å gå ned ca 12 kg i løpet av året sånn at jeg veier under 80 kg innen 2025. Målet er ikke lengre å veie 60 kg. Jeg tror at jeg kan ha en sunn kropp med en vekt på 70 tallet (selv om jeg er lav).

Tenker å veie meg hver mandag og kanskje klarer jeg å komme under 91 kg? 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer så mye som tobarnsmamma Dame1989! :klemmer: Høres ut som du har veldig fornuftige tanker omkring livsstil og komboen med å være nybakt mamma igjen. Ønsker deg masse lykke til videre - jeg er her og følger gjerne med utover året ☺️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy å lese om reisen din! Kanskje kan du prøve å legge ut alt du spiser på en gjennomsnittlig dag? Jeg hjelper deg gjerne å justere kostholdet om di vil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knowem skrev (På 19.2.2024 den 17.28):

Så gøy å lese om reisen din! Kanskje kan du prøve å legge ut alt du spiser på en gjennomsnittlig dag? Jeg hjelper deg gjerne å justere kostholdet om di vil

Hei :)

Har du kompetanse mtp ernæring, vektnedgang, amming og barseltid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes barseltiden med lite søvn og amming er vanskelig ift mat. Er så sulten og cravingen på alt usunt er såååå stor på natten. Og ja, jeg er mye våken på natten med en baby som ikke vil sove for segselv. 

Er fra før en person som ikke er glad i brødskiver, knekkebrød, egg osv. Vanlig mat frister så lite og har vansker med å spise dette ofte. 

Prøver å lage kjøleskapsgrøt hver kveld slik at frokosten er klar til å spises uten å tenke. Også et + at jeg kan spise samtidig med å amme. Lunsj og kveldsmat sliter jeg mere med.... 

Har i dag spist frokost, lunsj, middag og kveldsmat. Likevel sitter jeg her og føler meg skikkelig sulten og har lyst på alt.....

Har også forresten lyst til å begynne lett med trening. Iallefall noen bekkenbunnsøvelser. Er snart 1 måned siden fødsel. Samtidig lurer jeg litt på hvordan jeg skal få det til da baby i dag ikke har sovet noe utenom PÅ meg... Har ikke fått dusjet engang.. Prøvd flere ganger, men baby våkner kun få minutter etter at jeg legger hen ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11/04/23 95 kg
19/02/24 91,3 kg - noen uker etter fødsel

26/02/24 91,6 kg

Denne uken har ikke gått etter planen. Spist alt for mye usunt og for mye mat. Men tror jeg må forandre målet de neste ukene. Tror ikke jeg kan forvente å gå ned i vekt når jeg kun sover 1-3 timer på natten. Tror jeg skal prøve å ikke være så streng med megselv de neste ukene og ha som mål å holde vekten. Når vi (baby) begynner å sove litt mer på natten skal jeg stramme inn mer på kostholdet. 

Gleder meg også til om et par uker hvor jeg forhåpentligvis får lov til å begynne med lett styrketrening og været/bakken er mer trillevennlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søvn er kjempeviktig ja :klem: Og absolutt viktig å ikke være for streng mot seg selv. Å holde vekten syns jeg er et supert mål! (Jeg gikk opp 10 kg da jeg var i permisjon 🙈) Det er de små tingene som blir viktig nå. Trille litt når formen/trøttheten tillater det, velge bort veldig usunne alternativer av mat osv. Snart er våren her, og da blir ting mye lettere! 🌞

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (2 timer siden):

Søvn er kjempeviktig ja :klem: Og absolutt viktig å ikke være for streng mot seg selv. Å holde vekten syns jeg er et supert mål! (Jeg gikk opp 10 kg da jeg var i permisjon 🙈) Det er de små tingene som blir viktig nå. Trille litt når formen/trøttheten tillater det, velge bort veldig usunne alternativer av mat osv. Snart er våren her, og da blir ting mye lettere! 🌞

Ja, tror det er lurt å ikke være for streng de neste ukene. Jeg gikk også opp ca 13 kg forrige permisjon. Det må ikke skje denne gangen :)

Ulvehungeren på natten er helt syk. Tenker på mat konstant....

Er bursdagsfeiring til helgen så målet er å holde vekten denne uken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11/04/23 95 kg
19/02/24 91,3 kg - noen uker etter fødsel

26/02/24 91,6 kg

04/03/24 93,6 kg

Ja, hva skal jeg si, opp 2 kg siste uken. Jeg mislykkes så mye og vet ikke hvordan jeg skal snu det. Vanlig mat er så kjedelig og klarer ikke å få meg til å spise regelmessig. Da ender det med at jeg trykker i meg umenneskelige mengder dritt på kveldene/nettene... Jeg er så lei av å slite med mat/vekt og tenke på drittmat 24/7.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt vanskelig å komme seg ut av et mønster nemlig.gif.b40f6e7e4518729ad6629fa7f5adb705.gif

Beste tipset jeg har er planlegging. Det er alfa omega. Hvis man ikke orker å planlegge en hel uke om gangen, så i alle fall 1-2 måltider før. Når jeg spiser frokost så vet jeg alltid hva jeg skal ha til lunsj... og når jeg spiser lunsj vet jeg alltid hva jeg skal ha til middag osv. Unngå i det lengste "hva jeg skal spise nå"-situasjoner. Er man sulten da så er det neste umulig å ta gode valg...

Det andre steget for å kunne komme inn i en bra flyt er at maten er godt sammensatt. Det bør være både proteiner, karbohydrater, fett osv. i et hvert måltid. Dette gjør at kroppens balanse blir god, blodsukkeret holder seg stabilt, cravings holder seg unna osv. 

Jeg merker det utrolig godt hvis jeg f.eks har grøt til middag en dag. Tar utrolig kort tid før jeg blir sulten igjen, på en sånn ulvehungermåte :roll: eller pannekaker. Har lært at man ikke bør spise karbohydrater "naken". Sammensetningen er så viktig. Med en gang man tilføyer litt (f.eks til pannekaker da) litt bacon, noen grønnsaker osv. så blir metthetsfølelsen helt annerledes.

Så du bør surfe litt rundt på nettet etter inspirasjon til mat du liker. Kan føles litt slitsomt i starten, men man må bare igjennom det og det er verdt det.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal gi deg selv litt slack, jeg. Du har ganske nylig født, kroppen din er stappfull av hormoner som jobber mot vektnedgang. Når jeg nylig hadde født og holdt på med amming valgte jeg heller å fokusere på næring og råvarer, og å få i meg nok av riktig mat. Denne mentaliteten har blitt med meg videre, noe jeg er evig glad for. Jeg fokuserte på gode fettkilder som avokado og nøtter, gode proteinkilder som egg, gresk yoghurt og kjøtt, og langsomme karbohydrater som grove kornprodukter. Jeg fokuserte også på fiber for fordøyelsen, og melkesyrebakterier for tarmhelsen, samt nok vann for å holde væskebalansen oppe under amming.

Et tips som han fungert for meg (mens mest nå etter amming er avsluttet) er å unne seg de store uvanlige måltidene. Jeg spiser ofte store sandwicher til frokost/lunsj, med godt brød, egg, bacon, majones, ost, salat og salt (min favoritt!), så ofte jeg har mulighet. Men jeg holder meg til periodisk faste, som gjør det enklere for meg å ikke hive innpå med godterier og unødvendigheter om kvelden, samtidig som jeg da kan «unne» meg de store og spennende måltidene så ofte som jeg ønsker. Kanskje opplever du det samme som meg, at den konstante tanken på neste måltid og drittmat forsvinner når man opplever at ingen mat er nei-mat og man kan kose seg med måltider uten at det gjør at man går i overskudd.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Amatariel skrev (6 timer siden):

Det er absolutt vanskelig å komme seg ut av et mønster nemlig.gif.b40f6e7e4518729ad6629fa7f5adb705.gif

Beste tipset jeg har er planlegging. Det er alfa omega. Hvis man ikke orker å planlegge en hel uke om gangen, så i alle fall 1-2 måltider før. Når jeg spiser frokost så vet jeg alltid hva jeg skal ha til lunsj... og når jeg spiser lunsj vet jeg alltid hva jeg skal ha til middag osv. Unngå i det lengste "hva jeg skal spise nå"-situasjoner. Er man sulten da så er det neste umulig å ta gode valg...

Det andre steget for å kunne komme inn i en bra flyt er at maten er godt sammensatt. Det bør være både proteiner, karbohydrater, fett osv. i et hvert måltid. Dette gjør at kroppens balanse blir god, blodsukkeret holder seg stabilt, cravings holder seg unna osv. 

Jeg merker det utrolig godt hvis jeg f.eks har grøt til middag en dag. Tar utrolig kort tid før jeg blir sulten igjen, på en sånn ulvehungermåte :roll: eller pannekaker. Har lært at man ikke bør spise karbohydrater "naken". Sammensetningen er så viktig. Med en gang man tilføyer litt (f.eks til pannekaker da) litt bacon, noen grønnsaker osv. så blir metthetsfølelsen helt annerledes.

Så du bør surfe litt rundt på nettet etter inspirasjon til mat du liker. Kan føles litt slitsomt i starten, men man må bare igjennom det og det er verdt det.

Jeg har prøvd å planlegge.. Men får meg ikke til å planlegge brødskiver osv for det frister så lite. Sliter med å få i meg vanlig mat. 

Har nok litt lite protein til frokost, lunsj og kveldsmat. Er veldig lei egg etter måneder med svangerskapsdiabetes :)

Skulle ønske jeg fant noe frokost, lunsj og kveldsmat som fristet for da kunne jeg spist det samme hver dag. 

Burde spise kveldsmat snart for begynner å bli sulten og tenker på at jeg vil spise sjokolade, is, boller osv (har ingenting hjemme nå). Men orker likevel ikke å lage/spise brødskive, knekkebrød, egg, yoghurt osv :(

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noldi skrev (5 timer siden):

Jeg synes du skal gi deg selv litt slack, jeg. Du har ganske nylig født, kroppen din er stappfull av hormoner som jobber mot vektnedgang. Når jeg nylig hadde født og holdt på med amming valgte jeg heller å fokusere på næring og råvarer, og å få i meg nok av riktig mat. Denne mentaliteten har blitt med meg videre, noe jeg er evig glad for. Jeg fokuserte på gode fettkilder som avokado og nøtter, gode proteinkilder som egg, gresk yoghurt og kjøtt, og langsomme karbohydrater som grove kornprodukter. Jeg fokuserte også på fiber for fordøyelsen, og melkesyrebakterier for tarmhelsen, samt nok vann for å holde væskebalansen oppe under amming.

Et tips som han fungert for meg (mens mest nå etter amming er avsluttet) er å unne seg de store uvanlige måltidene. Jeg spiser ofte store sandwicher til frokost/lunsj, med godt brød, egg, bacon, majones, ost, salat og salt (min favoritt!), så ofte jeg har mulighet. Men jeg holder meg til periodisk faste, som gjør det enklere for meg å ikke hive innpå med godterier og unødvendigheter om kvelden, samtidig som jeg da kan «unne» meg de store og spennende måltidene så ofte som jeg ønsker. Kanskje opplever du det samme som meg, at den konstante tanken på neste måltid og drittmat forsvinner når man opplever at ingen mat er nei-mat og man kan kose seg med måltider uten at det gjør at man går i overskudd.

Planen var å prøve å fokusere på å få i meg normal mat og drikke nok vann. Samtidig holde vekten til baby begynner å sove litt mer. Men likevel så klarer jeg det ikke. Trykker i meg store mengder usunt for blir ikke forsynt av vanlige mengder. 

Jeg er nok ganske kresen for sliter med å spise vanlig mat selv om jeg er sulten. Og blir ikke tilfredstilt av si 200g sjokolade. Noen timer senere begynner lysten på noe usunt igjen. Kjenner jeg føler på en ro vis jeg vet at jeg har noe usunt gjemt bort som jeg kan spise når de andre har lagt seg. Det er ikke bra og noe jeg har slitt med i årevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (14 timer siden):

Skulle ønske jeg fant noe frokost, lunsj og kveldsmat som fristet for da kunne jeg spist det samme hver dag.

Min favorittfrokost er smoothiebowl med masse deilig topping, eller brødskive med avocado og eggerøre. I farta spiser jeg også mye lompe med innhold (salater med enten røkelaks eller ferdigstekt kyllingskiver). Dette er både frokoster og kveldsmater hos meg. Men den frokosten jeg spiser mest (har 7 min på å spise før jobb om dagene) er en skål med havregryn, litt proteinpulver og melk. Rimelig 'kjedelig' og fargeløst, men det går fort og holder meg faktisk mett i 4 timer.
En kveldsmat jeg ofte tyr til når jeg er fysen er lompepizza. Litt tomatpure på en lompe, ost, skinke og litt krydder. Inn i stekovnen i noen minutter, så blir det som en liten minipizza.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg vil gjerne følge med her, selvom vi er i litt ulike livssituasjoner. Like høye da😂

Angående frokost og lunsj er jeg glad i wraps, masse grønnsaker, noe proteiner og litt ailoi. I tillegg har jeg av og til havregryn i melk (ikke som grøt, men som frokostblanding), lomper med pålegg (ost, skinke, og agurk/paprika feks). Har også hatt vaniljekesam med nøtter, bær og oppskåret frukt til. Smoothiebowl er også godt! 

Jeg prøver å unngå å ha for mye usunt liggende, sjokolade blir spist om det er i hus😅 I går kveld var jeg sulten, men endte opp med å bare spise noen gulrøtter og gå å legge meg😂 Jeg prøver å spise sunt, men spiste feks ostesmørbrød til frokost og hadde sjokolademelk til. Jeg hadde ikke veldig lyst på brødmat, men jeg må jo spise enten jeg har lyst eller ikke😅 Prøver også å holde meg i aktivitet hver dag, kommer jeg først ut døra er det jo så deilig!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...