Gå til innhold

Nye funn i Egypt


Michaelhe

Anbefalte innlegg

De har funnet dyrehode i Egypt, som noen eksperter mener er ofringer til ramses II og andre ofringer Amon. Forskjellen mellom påstandene er staker.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/ve8kKB/fant-2000-bukkeskaller-i-tempel-norsk-ekspert-tror-ikke-paa-forklaringen

Men hvis dere ser på bildet, så er hodene symmetrisk plassert, noe som tyder på et de ikke har stått på stake her. Da ville de ha ramlet til har begge sider? De er altså plassert der hvor de ligger i så fall i etterkant av den religiøse funksjonen de har hatt. Dette står også i artikkelen

Jeg regner med at hodene er karbondaterte etc, og at man en tidsbestemmelse. Jeg har hørt at en del av den egyptiske kulturen rundt pyramider har sitt røtter litt lengre oppover Nilen? Og det ligger eldre, mindre pyramider der? jeg så også for en tid tilbake at de hadde løst problemet med byggingen og oppdaget vannkanaler rundt pyramidene, hvor sten ble fraktet må båt i de periodene hvor det var mye vann.

Endret av Michaelhe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste pyramidene er eldre og mindre ja.

Om jeg husker rett så er Sudan det landet i verden med flest pyramider, men de er ikke så storslagne som de største egyptiske. Sudan ligger som kjent rett sør for Egypt og har dermed mer øvre deler av Nilen.

Anonymkode: 829a1...cda

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fleste pyramidene er eldre og mindre ja.

Om jeg husker rett så er Sudan det landet i verden med flest pyramider, men de er ikke så storslagne som de største egyptiske. Sudan ligger som kjent rett sør for Egypt og har dermed mer øvre deler av Nilen.

Anonymkode: 829a1...cda

Men betyr det at de gamle egypterne var genetisk like dagens sundanesere, dvs litt mer afrikanske? På den gamle kunsten ser man jo klart forskjell på de to? Kulturen har altså flyttet seg, dvs naboene har konvertert?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michaelhe skrev (52 minutter siden):

Jeg har hørt at en del av den egyptiske kulturen rundt pyramider har sitt røtter litt lengre oppover Nilen? Og det ligger eldre, mindre pyramider der? jeg så også for en tid tilbake at de hadde løst problemet med byggingen og oppdaget vannkanaler rundt pyramidene, hvor sten ble fraktet må båt i de periodene hvor det var mye vann.

Ikke bare kulturen som stammer fra lenger sør. Selve steinene i pyramidene på Giza er også hogd ut i Luxor-området, og fraktet ned på flåter under flom. Nilen hadde et annet løp eller et sideløp bortenfor Gizaplatået. Der tror man at de ble rullet på plass langs lange oppbygde sandbroer.

Kunne tenkt meg å reise mer i Egypt, men de plassene jeg har igjen å være nysgjerrig på er ikke særlig turistvennlige.
 

Anonymkode: 214fe...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michaelhe skrev (17 minutter siden):

Men betyr det at de gamle egypterne var genetisk like dagens sundanesere, dvs litt mer afrikanske? På den gamle kunsten ser man jo klart forskjell på de to? Kulturen har altså flyttet seg, dvs naboene har konvertert?

Vi er alle afrikanere. Egypt er i Afrika. Det ligger i et område med ulike nomadiske stammer.
Trodde du at de hadde sortert folk på noen måte??

Anonymkode: 214fe...f46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi er alle afrikanere. Egypt er i Afrika. Det ligger i et område med ulike nomadiske stammer.
Trodde du at de hadde sortert folk på noen måte??

Anonymkode: 214fe...f46

Folk fra sudan ble omtalt som mørkere og hadde et eget navn i gamle egyptiske tekster, uten at jeg vet så mye mer enn det. Dermed er det jo ikke noe rasisme lagt i det? Nubia.

Endret av Michaelhe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke bare kulturen som stammer fra lenger sør. Selve steinene i pyramidene på Giza er også hogd ut i Luxor-området, og fraktet ned på flåter under flom. Nilen hadde et annet løp eller et sideløp bortenfor Gizaplatået. Der tror man at de ble rullet på plass langs lange oppbygde sandbroer.

Kunne tenkt meg å reise mer i Egypt, men de plassene jeg har igjen å være nysgjerrig på er ikke særlig turistvennlige.
 

Anonymkode: 214fe...f46

Jeg har vært der. Jeg kan ikke anbefale en tematur. Jeg var på en slik med guide. Du trenger ikke forvente så mye av pyramidene, men Luxor og elvecruiset er fint. Maten er ikke god i Egypt, gateselgerne er et mareritt og det er ganske slitsomt. Men Alexandria, som jeg tror er den rikeste byen, så veldig ok ut, nesten litt som en fransk middelhavsby. Jeg var der for veldig mange år siden da. Så har de ett turist sted hvor min bror har vært, og han likte ikke det overhodet. Og snakket også om maten. Det er en del fattigdom. Sharm el sheik, tror jeg turiststedet heter?

Jeg så bildene nå på wikipedia, det så pent ut, men det er vel maten da som fikk min biir til å reagere. Jeg hadde jo diare på hele tematuren.

Endret av Michaelhe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vi er alle afrikanere

Nei

Anonymkode: b4ec5...5e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egypt har vel vært en multi-etnisk blanding siden tidenes morgen, plassert som det er i et av verdens naturlige veikryss. Malerier fra oldtiden tyder på at flesteparten av befolkningen hadde en mellombrun hudfarge, mens noen var mørkere og noen lysere, i begge tilfeller gjerne assosiert med bestemte lokale grupper i et område av riket eller med grupper av utlendinger. Vi vet også at av alle de forskjellige dynastiene som regjerte i århundrenes løp, var noen av "utenlandsk" nedstamning (både sørfra, østfra og nordfra) mens de fleste antakelig kom fra lokale elite-slekter. Så det vil ha vært noen faraoer som var "svarte" mens noen var mer lysebrune. Og den berømte Kleopatra, siste hersker av det uavhengige Egypt før det ble innlemmet i Romerriket, var jo av gresk slekt (og en slekt som var et sted mellom Habsburg og Targaryen hva gjaldt innavl). 

Endret av Leifr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenkte var 666. Baphomet, eller Satan blir jo skildret som et bukkehode. I oldtidens Egypt var ikke Satan dagens Satan, så jeg snakker ikke om djeveldyrkelse her. 

Anonymkode: 38cf4...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...