Gå til innhold

Dere som har studert i Trondheim..

Fremhevede innlegg

Gjest snart-student
Skrevet

Skal forhåpentligvis begynne å studere ved NTNU til høsten :)

Jeg er ikke en så veldig flittig student, og ser egentlig for meg at jeg kommer til å slite veldig dersom jeg må ta en jobb ved siden av studiene.. Derfor har jeg funnet ut at jeg skal spare opp "mest mulig" før jeg flytter dit. Har et halvt år å tjene penger på - men krever at jeg holder meg i en jobb jeg hater :frustrert: Usj..

Så da lurer jeg på; hvor mye penger kommer jeg til å trenge? Trenger IKKE noen stor leilighet, deler gjerne kjøkken/bad. Er singel og barnløs. Ikke noen stor festløve eller avhengig av dyre klær og "duppeditter". Men mat, husleie, transport og skoleutstyr MÅ man jo ha..

Det jeg har satt opp av budsjett så langt:

- bolig: 2500/mnd

- mat: 1500/mnd

- transport (tog hjem innimellom, evt beholde bil) 1000/mnd (i snitt)

- skoleutstyr: 5000/halvår (!?! ingen anelse hva dette koster lenger..)

Bor langt utpå landet nå, hva som kommer av fristelser i en storby ang fritidsaktiviteter, shopping etc vet jeg veldig lite om.. Noen som kan fortelle om sine erfaringer? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest -eline-
Skrevet

Du får vel rundt 6000 utbetalt hver måned (pluss litt mer på første utbetaling i september/januar), så med det budsjettet så skal det gå greit uansett, men det er jo kjekt med litt ekstra slik at du ikke _må_ spise nudler de siste ukene i måneden om du feks må ha deg ei ny bukse eller tar deg en fest ;)

- 2500 kr i husleie er ikke allverdens, men dersom du får hybel på studentbyene eller ikke må bo for sentralt så bør det gå greit. Hybelene til SiT er stort sett greie og har internettilkobling inkludert i husleia , men jeg ville ha holdt meg borte fra Berg Studentby (selv om den plasseringsmessig er veldig bra)... Det er billig å bo der av en årsak ;)

-husk at dersom du bor et stykke unna universitetet så må du ha busskort, dette koster (for tiden) 410 kr.

-Noe du må huske på er at det er gjerne depositum på hybler så dette må du ha penger til.

-Hvor mye penger du trenger til bøker etc kommer mye an på hvilket studie du tar, hvis det er engelske bøker i pensum så kan disse være billigere å bestille feks fra Amazon enn å kjøpe på Tapir på NTNU, brukte bøker _kan_ også være mulig å få tak i (selv om de viktigste bøkene gjerne blir beholdt gjennom hele studiet ++ i enkelte fagretninger) om du er villig til å bruke tid på biblioteket så kan du slippe billig unna.

Trondheim er en flott studentby, jeg stortrivdes de 4 årene jeg studerte der og har svært lyst å flytte tilbake om jeg hadde fått meg jobb der... og i tillegg til vanlige "byaktiviteter" er det mange spennende tilbud til studentene:

-Liker du å trene så er NTNUi(drett) noe du bør bli medlem av, hvor engasjert du vil bli velger du selv.

-Samfundet i Trondheim er et sted du gjerne vil tilbringe noe tid, enten det er festing og konserter eller en rolig spillekveld med kake på Edgar :)

-Hvis du virkelig har lyst til å bli kjent med folk så bør du bli med i en av gjengene på Samfundet, det er de som driver huset og du vil treffe mange forskjellige mennesker som studerer forskjellige ting, anbefales :)

-Annet hvert år er det jo også klart for UKA, noe som er virkelig noen herlige uker fylt med forskjellige konserter og arrangementer :)

-Det er og en international studentfestival, iSFiT annet hvert år.

Så dersom du vil engasjere deg utenfor studiene så er det nok å gjøre :D Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...