Gå til innhold

BSU og nedbetaling av lån


Mrs. B

Anbefalte innlegg

Mannen min og jeg har straks spart opp 30.000 hver på BSU. I februar flytter vi inn i ny leilighet og vi får da et stort bolig lån.

Kan vi da innfri de 60.000 vi har spart opp på lånet - og fortsette å spare BSU frem til vi har spart totalt 100.000 hver? Eller kan man ikke lenger fortsette å spare på BSU kontoen om man først har tatt ut noe? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere kan ikke fortsette å spare etter at dere har tatt ut noe fra BSU-kontoen.

Mulig at det finnes "snille" banker da. Det er lov til å prøve seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, takk for svar. Det ante meg.. Fikk nå nettopp mail fra Gjensidige NOR og fikk omtrent samme svar tilbake. Veldig synd egentlig for det hadde vært greit å få unna litt av lånet med en gang... men men, da går ikke det da... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk kan det lønne seg å beholde BSU-kontoen.

Det er så bra med renter, samt skattelette på disse kontoene at det kan lønne seg å ta opp lån for å fylle opp maksimalt beløp hvert år. Det krever jo at du har en grei rente på lånet ditt da og ser langsiktig på ting.

Dessuten har dere en liten back-up hvis ting skulle gå skikkelig galt, at en av dere mister jobben f.eks.

Vi har valgt å beholde BSU-kontoene våre selv om vi har et ganske høyt lån. Plutselig en dag har vi bruk for pengene eller skal kjøpe ny bolig. Så behold BSU-kontoen så lenge dere kan og spar så flittig som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi og valgte og ikke bruke bsu-pengene når vi kjøpte leilighet. Så om 4 år kan vi betale ned lånet med 200.000 kr! Gleder meg:-) Får sikkert litt kortere nedbetalingstid da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det blir til at vi sparer opp 100.000 hver. Vi sparer nå 15.000 hver på BSU i året (som også er det man får maks skattelette for), så om noen år får vi da heller innfri alt på en gang. Det skal bli gøy! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste er utvilsomt å la BSU 'en bli værende der den er og fortsette og spare opp til dere har nådd 100 000 hver. Det som kan være mulig er å bruke BSU'en som sikkerhet på lånet, slik at dere likevel kommer under 80, 70 eller 60% grense når det gjelder rente på lånet. Hør med banken din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi benytter oss av førstehjemslån hos Gjensidige Nor, da får man inntil 90% til bankens laveste rente på lånet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tjener dere garantert på å vente med å bruke BSU-kontoen.

Er så kjempeglad for at jeg fikk den kontoen for mange år siden. Har ikke spart fast og mye, men litt penger blir plutselig mye penger.

BSU er en fiiiiin ting! Beste spareordningen som finnes tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg for min del angrer veldig på at jeg brukte min BSU da jeg kjøpte min første leilighet i 99. Samboeren min har beholdt sin, og han får masse skattetrekk på grunn av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Men når man har fylt opp BSU-kontoen da. Lønner det seg da å nedbetale på lånet med en gang? Du får jo mye renter på å ha så mye penger på kontoen! Men samtidig så er det jo mere renter på et stort lån enn på et som er litt mindre stort (vil ikke akkurat kalle det lite..).

Det er kanskje ikke noe å lure på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har et stort lån og dårlig økonomi, så er det vel lurt å bruke kontoen når den er full.

Jeg ville ikke brukt min tror jeg.

BSU-kontoen min er til som sikkerhet og for tvungen sparing.

Dersom jeg plutselig fikk økonomiske problemer, så ville jeg brukt den.

Målet mitt er å bruke pengene på å kjøpe en liten 1-roms (eller kanskje 2-roms) leilighet i Oslo sentrum. Denne skal sikre min fremtid. Men det skal ventes til prisene KANSKJE går ned eller at det er tegn som sier at de bare vil gå OPP!

Sambo er med på planen og vi bruker begge kontoene. Mest sannsynlig vil vi tjene noen kroner hver måned av å leie ut denne leiligheten. Og trenger vi plutselig mer penger; da selger vi den forhåpentligvis med gevinst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vent i tre år og du kan kjøpe vår!! Da er jeg ferdig utdannet og da er det jobb og ut av dette ett-roms krypinnet. 30 kvadrat på to er ikke mye!

Nyopppussa kjøkken og gang får du og + nesten nytt bad....

Men, det er langt frem :D

Lov å prøve seg.

Selv om jeg er student sparer jeg BSU en min. Litt og litt, smått om senn kan bli masse etterhvert det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...