Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #1 Skrevet 2. januar 2006 (endret) Noen som vet hva som gjelder angående dette? Eller hvor jeg kan finne informasjon? Har en fast jobb nå (er heller ikke gravid ennå), men har vurdert å starte opp enkeltmannsforetak og heller jobbe som konsulent på provisjonslønn. Sikkert ikke mange årene til vi skal begynne å prøve, og lurer da på om jeg heller bør fortsette med fast ansettelse frem til etter en eventuell fødsel. Kan legge til at jeg kommer til å tjene mer som konsulent, men taper jeg på det ved en eventuell graviditet? På forhånd takk for svar. Endret 2. januar 2006 av Sneip
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #2 Skrevet 2. januar 2006 bedin.no og vel også Brønnøysundregisteret sine sider er bra. Når du er selvstendig næringsdrivende betaler du høyere trygdesatser og får ikke igjen fra dag 1 om du er sykmeldt, hvor mange prosent av lønna du får som sykmeldt vil også variere avhengig av hvor høye satser du betaler. Jeg tror det er vanlig med svangerskapsforsikring eller noe liknende også.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #3 Skrevet 2. januar 2006 Takk for tips! Har ikke satt meg inn i dette i det hele tatt, må nok bruke en god del tid på å finne ut hva som lønner seg. Litt pinlig, men aner ikke hva trygdesatser er engang..
Iceglow Skrevet 2. januar 2006 #4 Skrevet 2. januar 2006 Dette holder jeg og på å lete fram informasjon om, og det jeg har klart å finne er http://www.trygdeetaten.no/default.asp?str...ngerskapspenger For selvstendig næringsdrivende beregnes svangerskapspenger som hovedregel på grunnlag av gjennomsnittet av pensjonspoengtallene for de siste tre inntektsårene. Pensjonspoengtall er årlig arbeidsinntekt omregnet i forhold til grunnbeløpet for det samme året. Svangerskapspenger utgjør 65 prosent av denne inntekten. Jeg er i startefasen med å lese meg opp, men det ser dels ut som det går an å forsikre seg slik at en har da samme rettighetene som vanlig ansatt. For vår del var det viktigste å oppdage at far trolig får permisjon selv om mor er mer eller mindre “arbeidsledig” (det jeg holder på med er et tapsprosjekt helt i starten)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå