Iceglow Skrevet 2. januar 2006 #1 Skrevet 2. januar 2006 Jeg bør få tatt en del blodprøver for avkreftet (eller i verste fall bekreftet et par mistanker), men jeg har ikke fastlege, og har aldri hatt annen kontakt med leger enn akutte besøk pga 3 UVI jeg hadde for et år siden, da gikk jeg til legevakten to ganger, og to besøk hos to forskjellige leger. Bør vel få surret meg til å få fastlege om ikke så lenge. Men over til saken. Kan jeg ringe til en lege, be om en time, og mer eller mindre si til han at jeg vil få tatt de prøvene her, hvor bretter jeg opp ermet og hvor betaler jeg? Eller må jeg regne med å måtte forsvare hver eneste ting jeg har på listen? Jeg betaler jo selv, og jeg vet mer enn nok om min egen helse, så måtte argumentere i en time for å få lov til å få tatt enkelte prøver er ikke annet enn bortkastet tid. Eneste jeg egentlig kan se han kan bidra med er om det er en prøve jeg har glemt å notere opp, og det tror jeg det er, det er noe her som mangler, men jeg kommer ikke på hva.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #2 Skrevet 2. januar 2006 Jeg kan ikke svare på alt her, tror jeg. Men det skal gå an å gå til lege uten at det er fastlegen din, tror kanskje man betaler litt mer da, og ikke "så lett" får time (her tar det en måned å få hos fastlegen...), men ellers skal det vel gå. Når det gjelder hva du vil testes for og hvilke tester du ønsker skal taes, så skal du slippe å diskutere og begrunne dette - legen SKAL ta de testene du ønsker. Riktignok kan man bli møtt av passive og negative holdninger hos legen, men det trenger du for all del ikke finne deg i. Dette har jeg fra en nær slektning som har jobbet som lege/kirurg/overlege i mange år.
Gjest Malina Skrevet 2. januar 2006 #3 Skrevet 2. januar 2006 Ja, du skal bli testet for alt du ber om! En annen ting som er vitkig er jo å huske på og fortelle legen om hvordan du har det/symptomer du har på det du evt er redd for er noe galt,slik at legen også kan vite hva h*n vil ta en blodprøve av etter hvilke symptomer du har! Line!
Gjest Hippopotamus Skrevet 2. januar 2006 #4 Skrevet 2. januar 2006 Regn med at det ikke er så lett å få legen til å rekvirere prøvene i praksis, som det er i teorien... Mange leger liker IKKE å bli fortalt hva de bør gjøre (selv om det absolutt kan være nødvendig), og stritter med alle piggene og nekter å gjøre de mest opplagte ting...
Iceglow Skrevet 2. januar 2006 Forfatter #5 Skrevet 2. januar 2006 Der har vi to oppmuntrende innlegg, og et som bekrefter mine mistanker om leger Jeg vet at det kan være lurt å gi beskjed om hvorfor jeg vil få målt de forskjellige verdiene, men å sitte 2 timer og diskutere med leger fører lett til STERK irritasjon Satser på jeg gir han listen og spør om han vet om noe mer som kan være greit å ta når de nå har nålen i armen på meg Så var det å finne en lege som hører på hva folk sier…
Gjest Hippopotamus Skrevet 2. januar 2006 #6 Skrevet 2. januar 2006 Så var det å finne en lege som hører på hva folk sier… ← Si fra hvis du finner en! Jeg har lett lenge (ca. 25 år...)
Gjest Malina Skrevet 2. januar 2006 #7 Skrevet 2. januar 2006 Siden du skal finne en lege, kan du jo forhøre deg litt rundt med venner og slikt...De fleste leger er vel stort sett hyggelige og imøtekommende da! Lykke til!
Gjest Pecado Skrevet 2. januar 2006 #8 Skrevet 2. januar 2006 Min gjør som jeg sier bare jeg blir litt streng i stemmen til han.
Iceglow Skrevet 2. januar 2006 Forfatter #9 Skrevet 2. januar 2006 Si fra hvis du finner en! Jeg har lett lenge (ca. 25 år...) ← Det skal jeg gjøre, selv om det blir litt av en reisevei om du skulle få sansen for en lege som er aktuell for min del. Lykke til videre i jakten, Oslo er stort, så du har vel neppe jobbet deg gjennom alle? Siden du skal finne en lege, kan du jo forhøre deg litt rundt med venner og slikt...De fleste leger er vel stort sett hyggelige og imøtekommende da! Lykke til!← Jeg har flyttet til et nytt sted, og eneste legene jeg kjenner til er de jeg har vært hos akutt, og noen svigerfamilien har brukt til forskjellig. Men siden de har hatt helt andre behov enn det jeg har så har jeg egentlig ikke hatt så mye utbytte av å mer eller mindre avhøre de men jeg har iverfall funnet ut hvilke leger jeg IKKE skal bruke, men eliminasjonsmetoden er upraktisk i lengden Takker for hjelpen
Iceglow Skrevet 2. januar 2006 Forfatter #10 Skrevet 2. januar 2006 Min gjør som jeg sier bare jeg blir litt streng i stemmen til han. ← Ja, jeg har en kriseløsning, og det er en liten flis av en lege jeg kjenner til. Jeg er IKKE en liten flis for å si det mildt Så går alt på tverke, så vurderer jeg i mer galgenhumoristiske tider å traske til han og gi beskjed om at enten tar han prøvene, eller så setter jeg meg på han
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #11 Skrevet 3. januar 2006 Jeg kan ikke svare på alt her, tror jeg. Men det skal gå an å gå til lege uten at det er fastlegen din, tror kanskje man betaler litt mer da, og ikke "så lett" får time (her tar det en måned å få hos fastlegen...), men ellers skal det vel gå. ← Det skal ikke koste mer å gå til en annen lese enn fastlegen din, og du trener jo ikke nødvendigvis velge den legen som har flest pasienter lista si og dermed lang vetetid. Her i Oslo er det bare å velge en lege med utenlandskklingende navn, så slipper man unna ventelistene. Og mange av disse legene har bodd hele livet i Oslo og snakker flytende norsk, men ingen velger dem av frykt for at de ikke er gode nok i norsk.
Gjest Gjesta Skrevet 3. januar 2006 #12 Skrevet 3. januar 2006 Si fra hvis du finner en! Jeg har lett lenge (ca. 25 år...) ← Jeg har en sånn, og jeg bytter henne ikke bort for alt i verden! Hun spør alltid -Er det noe annet du lurer på? -Er det noe mer jeg kan hjelpe deg med? Det er bortimot umulig å komme fram til kontoret på telefon, men ber jeg om ei prøve, så blir den tatt. Filosofien "Vi sjekker heller en gang for mye enn en for lite" fungerer utmerket.
tuji Skrevet 3. januar 2006 #13 Skrevet 3. januar 2006 Det kan jo hende legen har litt peiling på medisin, han også. Bare en tanke.
Gjest Hippopotamus Skrevet 3. januar 2006 #14 Skrevet 3. januar 2006 Jeg har en sånn, og jeg bytter henne ikke bort for alt i verden! Hun spør alltid -Er det noe annet du lurer på? -Er det noe mer jeg kan hjelpe deg med? Det er bortimot umulig å komme fram til kontoret på telefon, men ber jeg om ei prøve, så blir den tatt. Filosofien "Vi sjekker heller en gang for mye enn en for lite" fungerer utmerket. ← Send meg gjerne en PM hvis denne legen holder til i Oslo-området
Iceglow Skrevet 3. januar 2006 Forfatter #16 Skrevet 3. januar 2006 Jeg har en sånn, og jeg bytter henne ikke bort for alt i verden! Hun spør alltid -Er det noe annet du lurer på? -Er det noe mer jeg kan hjelpe deg med? Det er bortimot umulig å komme fram til kontoret på telefon, men ber jeg om ei prøve, så blir den tatt. Filosofien "Vi sjekker heller en gang for mye enn en for lite" fungerer utmerket. ← Haugesund? (Er jo lov å håpe) Det kan jo hende legen har litt peiling på medisin, han også. Bare en tanke. ← Selvfølgelig finnes det brukbare leger, men jeg tar ikke å legger hele ansvaret for min helse i hendene på en lege. Jeg har sett litt for mange absurde feilbehandlinger til at jeg våger å stole fullt ut på en lege. Og som enkelte her sier, bedre med en blodprøve eller to for mye, enn en for lite. Så om jeg kan være forberedt på hvordan jeg går fram for å få tatt de blodprøvene (som jeg selv betaler for) uten altfor mye rot og protester fra legen, så er det i mine øyne det greieste i starten. Så får jeg heller ta ting der derifra alt etter hva resultatene er og hvordan kjemien er mellom meg og legen.
tuji Skrevet 4. januar 2006 #17 Skrevet 4. januar 2006 Selvfølgelig finnes det brukbare leger, men jeg tar ikke å legger hele ansvaret for min helse i hendene på en lege. Jeg synes dette er et rart utsagn, men jeg kjenner ikke din historie. Jeg kan ikke skjønne hvorfor legen skulle nekte å ta bestemte blodprøver hvis du har en grunn for at det er nødvendig, har du opplevd dette før? Hvem skal man stole på hvis ikke man kan stole på legen? Seg selv?
aline Skrevet 4. januar 2006 #18 Skrevet 4. januar 2006 regner med at du har medisinsk utdanning selv Iceglow, siden du vet alt om symptomer og reaksjoner og ikke trenger en lege til å hjelpe deg i din sykdomsdiagnose. har du ikke da også ett nettverk som gjør at du kommer i kontakt med laboratorier som kan ta testene? dersom du ikke har medisinsk utdanning, så synes jeg du mangler litt syn på viktigheten av den utdannelsen en lege har. vi kan alle lese oss til sykdommer og symptomer og slikt, og vi kan nok også i mange tilfeller ha ideer og meninger om hva vi kan feile, men en lege har faktisk litt mer kunnskap en hvermansen. dersom dine anelser stemmer, så trenger du jo ikke diskutere med en lege, da trenger du bare legge frem de tankene du har som gjør at du mener de forskjellige testene er riktige å ta, og stemmer de og det kun er det som er muligheten for dine "plager", så tar jo legen testene. men det kan jo hende han/hun vet mer om det, og vet at det ikke kan være en ting og at det kanskje kan være enda en annen ting som du ikke vet om. symptomer er ofte ganske like på mye, mens andre ting kan vise at man ikke har annet. borteliminering er en metode jeg har opplevd leger er villig med på, men jeg har da også forklart hvorfor jeg ønsker det. private klinikker bør man vel kunne få time hos uten at det er fastlege ihvertfall, også uten altfor mye ventetid? ellers finnes det faktisk gode leger. jeg har slitt med å tro på det selv, og er like overrasket hver gang jeg har vært hos legen min (og siden jeg er 100% sykemeldt og er inne en gang i mnd for tiden, så er det endel overraskelser), rett og slett fordi jeg ikke er vant til å bli hørt på, bli tatt på alvor og ha en lege som tror på meg og følger det som er rett for meg. men han er nok vanskelig å få time hos om man ikke har han som fastlege, men det finnes nok flere. jeg ville ihvertfall lett etter en fastlege som er tilknyttet ett legesenter. da har du laboratorium og alt på en plass, det finner ihvertfall jeg praktisk.
Iceglow Skrevet 4. januar 2006 Forfatter #19 Skrevet 4. januar 2006 Skal dette ende opp som en diskusjon om leger generelt? Jeg synes dette er et rart utsagn, men jeg kjenner ikke din historie. Jeg kan ikke skjønne hvorfor legen skulle nekte å ta bestemte blodprøver hvis du har en grunn for at det er nødvendig, har du opplevd dette før? ← Ja, det har jeg. Hvem skal man stole på hvis ikke man kan stole på legen? Seg selv? ← Stoler delvis på leger, men som sagt, ikke 100 %. Så den jeg stoler på i siste instans er meg selv og venner/bekjente (som dessverre bor i utlandet, noe som gjør det umulig å ha de som lege i hverdagen) jeg har som har forskjellig kompetanse. regner med at du har medisinsk utdanning selv Iceglow, siden du vet alt om symptomer og reaksjoner og ikke trenger en lege til å hjelpe deg i din sykdomsdiagnose. har du ikke da også ett nettverk som gjør at du kommer i kontakt med laboratorier som kan ta testene? ← Har ingen formell utdannelse innen medisin, så jeg har dessverre ikke mulighet til å få tatt slike prøver uten å gå via lege. Hadde jeg hatt den muligheten hadde jeg gjort det og heller rådført meg med lege om jeg følte behov for det etterpå. dersom du ikke har medisinsk utdanning, så synes jeg du mangler litt syn på viktigheten av den utdannelsen en lege har. vi kan alle lese oss til sykdommer og symptomer og slikt, og vi kan nok også i mange tilfeller ha ideer og meninger om hva vi kan feile, men en lege har faktisk litt mer kunnskap en hvermansen. ← En lege har selvsagt (som regel) god medisinsk kompetanse, noe annet har jeg aldri påstått. Men en allmennlege har i grove trekk en forholdsvis generell kompetanse. Er det da så merkelig at det går an å ha kontakt med andre personer som har mer spesialisert kompetanse? dersom dine anelser stemmer, så trenger du jo ikke diskutere med en lege, da trenger du bare legge frem de tankene du har som gjør at du mener de forskjellige testene er riktige å ta, og stemmer de og det kun er det som er muligheten for dine "plager", så tar jo legen testene. ← Min erfaring er at det ikke er en selvfølge. Og et problem er at som du sier her, at enkelte leger kun tar visse prøver om det er eneste alternativet til å finne ut av problemet. Slik det er nå er det like greit å få sjekket ut alt, først som sist. men det kan jo hende han/hun vet mer om det, og vet at det ikke kan være en ting og at det kanskje kan være enda en annen ting som du ikke vet om. symptomer er ofte ganske like på mye, mens andre ting kan vise at man ikke har annet. ← Selvfølgelig! Og jeg har ingen problemer med at en lege “tar hardere i” enn det jeg gjør selv, selv om jeg fort kan bli midlertidig blodfattig Men det å sitte i 3-4 timer på et legekontor og legge ut om hele mitt liv og livsstil for å få tatt noen prøver er ikke noe jeg gjør før jeg har fått litt “feelingen” på personen. borteliminering er en metode jeg har opplevd leger er villig med på, men jeg har da også forklart hvorfor jeg ønsker det. ← Noe jeg håper jeg slipper. Så lenge jeg betaler selv, så vil jeg gjerne få finne ut om jeg har jernoverskudd uten å bruke en evighet på å forklare hvorfor jeg tror jeg har det. private klinikker bør man vel kunne få time hos uten at det er fastlege ihvertfall, også uten altfor mye ventetid? ← Tror det, kikker meg litt rundt og ser hvem jeg ender opp med (men jeg er faktisk ikke sikker på hva som er private klinikker eller ei her) ellers finnes det faktisk gode leger. jeg har slitt med å tro på det selv, og er like overrasket hver gang jeg har vært hos legen min (og siden jeg er 100% sykemeldt og er inne en gang i mnd for tiden, så er det endel overraskelser), rett og slett fordi jeg ikke er vant til å bli hørt på, bli tatt på alvor og ha en lege som tror på meg og følger det som er rett for meg. men han er nok vanskelig å få time hos om man ikke har han som fastlege, men det finnes nok flere. ← Gratulerer med at du har funnet en som det klaffer med for deg! Jeg er som sagt helt enig i at det finnes ok leger, men treffer jeg på en dårlig en, så har jeg kastet bort tid, penger og jeg er neimen ikke sikker på om jeg kommer meg av gårde en gang til med det første. Så derfor gjør jeg en del etterforskningsarbeid først jeg ville ihvertfall lett etter en fastlege som er tilknyttet ett legesenter. da har du laboratorium og alt på en plass, det finner ihvertfall jeg praktisk. ← Kommer antakeligvis til å ende opp med et legesenter ja, har ikke bil, så jo mer jeg får gjort på et sted, jo bedre PHU! Dette ble langt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå