Gå til innhold

Jeg er mindre intelligent. Kan man lære seg å bli smart?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er dum, har fått høre dette fra to personer halve livet, og det er sant. Jeg er veldig kort tenkt. Jeg kan være smart i ettertid, når jeg virkelig tenker nøye på en ting, men da spiller det ingen rolle mer.🤔 

Jeg skulle ønske jeg var en person som var kjapp i replikkene, og alltid hadde et godt svar til alt. Jeg vet om flere slike personer.

Jeg er veldig spontan, og tenker nesten aldri der og da, men ETTERPÅ. 

Hvordan endre dette?

Anonymkode: 80e02...70d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke du er dum. Du har selvinnsikt på din egen impulsivitet, og det kan du lære deg å kontrollere ☺️

Også må du ta avstand fra de som forteller deg at du er dum, om du ikke allerede har gjort det. De tilfører deg ikke det du trenger, nemlig støtte og trygghet. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg er dum, har fått høre dette fra to personer halve livet, og det er sant. Jeg er veldig kort tenkt. Jeg kan være smart i ettertid, når jeg virkelig tenker nøye på en ting, men da spiller det ingen rolle mer.🤔 

Jeg skulle ønske jeg var en person som var kjapp i replikkene, og alltid hadde et godt svar til alt. Jeg vet om flere slike personer.

Jeg er veldig spontan, og tenker nesten aldri der og da, men ETTERPÅ. 

Hvordan endre dette?

Anonymkode: 80e02...70d

Francis Galton, en viktig person i studiet av intelligens, skilte mellom ability og performance. Ability er medfødt og performance er hva du selv makter å gjøre med dine evner. Woody Allen sa en gang noe veldig bra om dette. Han sa "80 % of the job is simply showing up". Med det mente han at det er så mange som aldri gjør noe, men bare sitter og snakker, drikker kaffe og gjør ikke en dritt. Og da hjelper du jo ikke at man har høy IQ? Mens en annen med litt dårligere forutsetninger sliter seg til et bedre resultat. Og ikke bare IQ spiller en rolle. Hvis du er en hyggelig mann, så er sjansene dine for å få solgt ting eller bygge nettverk større enn om du ikke var det. Og de er hvertfall større om du hadde vært litt smartere og svært usympatisk. En annen viktig faktor i om noen blir rik er om de er villige til å ta risiko. Folk som tar risiko kan tape mye, men også vinne. Det er en helt egen type folk. Og dette kan nesten like avgjørende som IQ.

Endret av Michaelhe
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du deler alt for mye detaljer om ting så virker du dum. Slutt med det. Sånn typisk mensen og stikkpiller blandt annet.

Anonymkode: 5375c...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja jeg tror man kan bli smartere. Og ikke minst takle livet og utfordringer bedre! 😊 Høres ut som du har hørt at du er dum så ofte at du blir den personen. Om du skjønner? Men du høres ikke dum ut!

Hva med å snakke med en psykolog? Bare for å lære deg å reflektere over ting og kanskje få noen "verktøy" til å endre mønstere.

Anonymkode: 11762...be5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har høy intelligens (testet under utredning hos psykiater), men har ALDRI vært verken kjapp i replikken eller visst hva jeg skal svare til forskjellige ting 🙈 Er både klønete, til tider veldig korttenkt og gjør ofte ting mange (inkludert meg selv) kan se på som dumt. 

Så ikke se på deg selv som mindre intelligent selv om du (som ALLE andre) gjør dumme ting fra tid til annen!🥰

Anonymkode: e6513...d9a

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke du er dum. Du styres av din egen logikk, som kan være annerledes enn de to andre du nevner - dermed anser de din måte å handle og resonnere på som dum. 

Om man er "smart i ettertid" vil være avhengig av hvor viktig det var å finne svar kjapt. Om det var din egen problemstilling eller en annens.  Syns ikke du skal legge for mye vekt på akkurat dette.

Om to personer konstant forteller deg at du er dum, lurer jeg på hva de får ut av å "holde deg nede"?

Endret av klarinetta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja jeg tror man kan bli smartere. Og ikke minst takle livet og utfordringer bedre! 😊 Høres ut som du har hørt at du er dum så ofte at du blir den personen. Om du skjønner? Men du høres ikke dum ut!

Hva med å snakke med en psykolog? Bare for å lære deg å reflektere over ting og kanskje få noen "verktøy" til å endre mønstere.

Koster en formue!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Michaelhe skrev (Akkurat nå):

Koster en formue!

Snakk med fastlegen. Si at en henvisning er viktig for deg ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Snakk med fastlegen. Si at en henvisning er viktig for deg ts.

Jeg har ingen lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Michaelhe skrev (Akkurat nå):

Jeg har ingen lege.

🤭 Ts skal snakke med sin, som jeg sa. Siterte deg så du fikk et svar samtidig.

Håper fastlege situasjonen din løser seg Michaelhe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takker. Jeg har gjort det jeg kunne for å skaffe en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ble henvist av fastlegen til psykolog for over ti år siden uten at jeg har fått noen enda. Du er enten veldig heldig eller naiv hvis du tror det er lett å få psykolog på refusjonsordningen. De sa det rett ut på dps som jeg fikk timer hos en liten stund at det var nærmest umulig å få videre hjelp av psykolog. Dette gjaldt generelt og ikke bare meg. 

Anonymkode: dd0b4...ac3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er ikke utpreget smart i IQ-tester, men jeg har inntrykk av at mange tror jeg er det siden jeg er forholdsvis god til å vite hva jeg vet og hva jeg ikke vet. Prøv å vende deg til å være kritisk til din egen kunnskap, og vær ekstra på vakt når du får den "maniske" følelsen av at du må gjøre ett eller annet. Stemmer virkelig det du tror med virkeligheten? Søk etter informasjon som motbeviser det, ikke den som bekrefter det, og vær åpen for at du kan ta helt feil. Hvis du føler frykt for å gjøre et søk eller du synes det er ubehagelig å lese informasjon fordi den ikke stemmer med det du tror er du ofte på rett vei. Vær kildekritisk. De beste kilde er vanligvis de som har mest utdannelse og hører til majoritetsoppfatningen.

Ellers blir man vanligvis bedre jo mer man øver på noe. Når det gjelder å være kjapp i replikken kan man være det på flere måter. Det kan være å si noe saklig og riktig. Det krever kunnskap og forståelse av saken, og er det vanskeligeste. Det kan være å si noe morsomt. Det kan du øve på ved å tenke etter både hva du kunne sagt i saken det gjelder og liknende saker. Det kan også hjelpe å se på standup og annen humor, og prøve å huske poengene slik at du kan bruke dem selv i liknende sammenhenger. Kanskje kan du vri litt på saken slik at det passer bedre med poenget. Det tredje alternativet er å bare si noe som det er retorisk vanskelig å svare på. Det blir fort en form for hersketeknikk og ikke noe jeg vil anbefale.

For å begrense spontaniteten din kan du prøve å legge inn hindringer for deg selv slik at du får litt mer tid til å tenke. Hvis du f.eks. bruker mye penger kan du fjerne mobilbetaling, legge igjen kortet hjemme og bare ha kontanter, Alternativt kan du sørge for å lite penger på kontoen du bruker til slik betaling.

Anonymkode: e5b18...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har høy intelligens (testet under utredning hos psykiater), men har ALDRI vært verken kjapp i replikken eller visst hva jeg skal svare til forskjellige ting 🙈 Er både klønete, til tider veldig korttenkt og gjør ofte ting mange (inkludert meg selv) kan se på som dumt. 

Så ikke se på deg selv som mindre intelligent selv om du (som ALLE andre) gjør dumme ting fra tid til annen!🥰

Anonymkode: e6513...d9a

Fikk du spørsmålet hva er likheten mellom en flue og et tre? 

Anonymkode: 81736...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det finnes flere måter å være intelligent på, jeg tviler på at du scorer lavt på alle sammen ❤️

De som kommer med disse kommentarene til deg har kanskje ikke så høy sosial intelligens selv?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...