Gå til innhold

Dennis Poppe (splittet)

Sansa20

Anbefalte innlegg

hippyskippy skrev (På 13.6.2024 den 5.27):

Trygdede foreldre fører ofte til trygdede barn.

Den gidder jeg ikke være med på, det blir for stigmatiserende etter min smak. Selv om det nok kan være tilfelle hos enkelte. Noen ønsker nok et helt annet liv enn sine foreldre.

Nå er vel ikke Dennis trygded heller, han var jo full av positivitet og skulle søke jobb...yeah right. Jeg tror han er arbeidssky og helst ønsker å leve som en livsnyter uten å ha økonomi til det.  Men hey...kvinnfolket tar seg av det 🤡

Endret av K_mb
  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

K_mb skrev (18 minutter siden):

Den gidder jeg ikke være med på, det blir for stigmatiserende etter min smak. Selv om det nok kan være tilfelle hos enkelte. Noen ønsker nok et helt annet liv enn sine foreldre.

Nå er vel ikke Dennis trygded heller, han var jo full av positivitet og skulle søke jobb...yeah right. Jeg tror han er arbeidssky og helst ønsker å leve som en livsnyter uten å ha økonomi til det.  Men hey...kvinnfolket tar seg av det 🤡

Litt off topic, men er dessverre 3 ganger så høy sannsynlighet for å bli uføretrygdet om minst en av foreldrene er det 😕

• Liker 19
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruByråkrat skrev (3 minutter siden):

Litt off topic, men er dessverre 3 ganger så høy sannsynlighet for å bli uføretrygdet om minst en av foreldrene er det 😕

Ja, jeg vet. Men liker ikke stigmatisering, og heldigvis har det blitt vanskeligere å bli trygdet. Ikke bra for hverken samfunnet eller enkeltmennesket, så sant det ikke er velbegrunnet.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruByråkrat skrev (15 timer siden):

Årsakssammenheng til ufør bør vel også spille inn her… jeg har jobbet siden jeg var 18: dvs før, under og såklart etter utdanning. Ble ufør for 3 år siden pga uhelbredelig kreft. Mannen min har høy utdanning og vært sykemeldt 2 ganger: da vi fikk kreftbeskjeden som kom som et sjokk og da faren hans døde brått og uventet.

Eldstejenta har tatt master og er i full jobb, yngste begynner på bachelor til høsten

Jeg klarer ikke helt å se for meg at jentene våre skal ende opp «trygdet» pga jeg er uføretrygdet. Hvordan det skal gå i arv liksom. Moren min ble ufør 6 år før hun gikk av med pensjon som følge av ei ulykke med påfølgende skader. Det at jeg ble ufør pga kreft har ingen arvelig komponent med moren min

Så den «barn av trygdete ender opp likedan» er stigmatisering

Via yngstejenta så vet jeg derimot om flere i hennes aldersgruppe som har foreldre der begge er i full jobb, mens ungdommene deres droppet ut av Vgs og har hverken planer om utdanning eller jobb. Flere av jentene på hennes årskull fikk barn mens de gikk på vgs eller rett etter. Ei i nær familie, der begge foreldrene er i jobb, og typen hennes på samme alder droppet ut før førsteåret på Vgs og sier rett ut at de har planer om å få ung ufør. Jeg kjenner ikke typen så godt, men jeg kjenner henne og det ingenting som feiler henne som tilsvarte å få ung ufør. Foreldrene er fortvilet, men de kommer ingen vei. Hun har bestemt seg. Heldigvis har Nav skjerpet inn, og der er 4 år nå siden hun droppet ut.

Så nei; det går ikke i arv, ikke i alle tilfeller, men hvilket miljø man havner i og vanker i. Har man ressurssvake foreldre så kan det være en faktor, men det er ikke bare ressurssvake som er uføretrygdet.

Faren til Dennis er i full jobb+har mange verv, og moren til Dennis var også i full jobb frem til hun ble operert flere ganger i nakken + andre diagnoser. Broren til Dennis er også i jobb og familisert. Selv lillesøstern som har et syndrom og bor hjemme enda tar Vgs tilrettelagt, og er i aktivitet. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (18 timer siden):

Årsakssammenheng til ufør bør vel også spille inn her… jeg har jobbet siden jeg var 18: dvs før, under og såklart etter utdanning. Ble ufør for 3 år siden pga uhelbredelig kreft. Mannen min har høy utdanning og vært sykemeldt 2 ganger: da vi fikk kreftbeskjeden som kom som et sjokk og da faren hans døde brått og uventet.

Eldstejenta har tatt master og er i full jobb, yngste begynner på bachelor til høsten

Jeg klarer ikke helt å se for meg at jentene våre skal ende opp «trygdet» pga jeg er uføretrygdet. Hvordan det skal gå i arv liksom. Moren min ble ufør 6 år før hun gikk av med pensjon som følge av ei ulykke med påfølgende skader. Det at jeg ble ufør pga kreft har ingen arvelig komponent med moren min

Via yngstejenta så vet jeg derimot om flere i hennes aldersgruppe som har foreldre der begge er i full jobb, mens ungdommene deres droppet ut av Vgs og har hverken planer om utdanning eller jobb. Flere av jentene på hennes årskull fikk barn mens de gikk på vgs eller rett etter. Ei i nær familie, der begge foreldrene er i jobb, og typen hennes på samme alder droppet ut før førsteåret på Vgs og sier rett ut at de har planer om å få ung ufør. Jeg kjenner ikke typen så godt, men jeg kjenner henne og det ingenting som feiler henne som tilsvarte å få ung ufør. Foreldrene er fortvilet, men de kommer ingen vei. Hun har bestemt seg. Heldigvis har Nav skjerpet inn, og der er 4 år nå siden hun droppet ut.

Så nei; det går ikke i arv, ikke i alle tilfeller, men hvilket miljø man havner i og vanker i. Har man ressurssvake foreldre så kan det være en faktor, men det er ikke bare ressurssvake som er uføretrygdet.

Faren til Dennis er i full jobb+har mange verv, og moren til Dennis var også i full jobb frem til hun ble operert flere ganger i nakken + andre diagnoser. Broren til Dennis er også i jobb og familisert. Selv lillesøstern som har et syndrom og bor hjemme enda tar Vgs tilrettelagt, og er i aktivitet. 

Kjenner flere familier der «alle» er sykemeldte eller uførestrygdet. Tror mer det går i arv der man er uførestrygdet pga lathet enn når man faktisk har en reell grunn, som feks kreft. 
(Og ja, mange i Norge er uførestrygdet pga lathet).

• Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (På 14.6.2024 den 21.54):

Ja, jeg vet. Men liker ikke stigmatisering, og heldigvis har det blitt vanskeligere å bli trygdet. Ikke bra for hverken samfunnet eller enkeltmennesket, så sant det ikke er velbegrunnet.

Kall det stigmatisering du, hvis du føler deg bedre av den grunn. Men det er jo fakta!

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zooli skrev (52 minutter siden):

Kall det stigmatisering du, hvis du føler deg bedre av den grunn. Men det er jo fakta!

Er ikke like enkelt å bli trygded lenger, og heldigvis for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (1 time siden):

Er ikke like enkelt å bli trygded lenger, og heldigvis for det. 

Enig! Men mange som er langtidssykemeldte og uførestrygdet på gamle regler. Da det var enklere å bli det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (22 timer siden):

Handler absolutt ikke om alle, men statistikk er kalde fakta svart på hvitt. Statistikk tar ikke hensyn til årsaker og tilfeldigheter. Jeg kan ikke uttale meg om hvorfor det skjer, men statistisk er det høyere sannsynlighet for uføre om en eller begge foreldre er uføre. Meeeen.. dette er er bare tall. Det er også forholdsvis lav risiko totalt sett. 

Å si at statistikken stigmatiserer blir feil i mine øyne. Men det sier noe om risiko og sannsynlighet. Det får være opp til de kloke hodene og si mer om årsakssammenheng. 

Personlig er jeg stor tilhenger av trygdesystemet vårt og er takknemlig for å ha et sikkerhetsnett om jeg trenger det. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandrine
skruf skrev (På 15.6.2024 den 13.18):

Det er faktisk forskning som viser at det er tilfelle: https://www.forskning.no/samfunnsmedisin-barn-og-ungdom-arbeid/uforetrygd-gar-i-arv/1133109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alexandrine skrev (2 timer siden):

Joda, men så er det jo både fysiske og psykiske sykdommer som går i arv, eller man har økt risiko for å få en sykdom om en forelder har den, så det er jo logisk at uføretrygdede foreldre i større grad har uføretrygdede barn enn det friske foreldre har. (Uansett er vel dette en avsporing, kommer ikke til å bidra mer til den.)

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin pakker koffert med både toalettsaker og solkrem... Hvis det er Dennis som skal hente barnet nå så er det imponerende svakt å ikke kunne stå for dette selv 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

duskelapp skrev (1 minutt siden):

Kristin pakker koffert med både toalettsaker og solkrem... Hvis det er Dennis som skal hente barnet nå så er det imponerende svakt å ikke kunne stå for dette selv 

Kan jo være at Kristin vil ha ting på sin måte i henhold til barnet, og at Dennis ikke gidder å lage noe konflikt utav situasjonen. 🙂

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nice skrev (3 minutter siden):

Kan jo være at Kristin vil ha ting på sin måte i henhold til barnet, og at Dennis ikke gidder å lage noe konflikt utav situasjonen. 🙂

Om så på sin måte - "riktig" produkt er like tilgjengelig for begge i butikken 

Men hvis det er så at Kristin ikke tåler  "Hei. Tok med meg hjem *** og *** fra butikken i dag, så trenger ikke å sende med neste gang 👍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice skrev (38 minutter siden):

Hvis man ikke har 50/50 men typ annenhver helg og samværsforelder betaler bidrag så er hovedomsorgpersonen/ den som mottar bidrag pliktig til å sende med alt av klær og utstyr som barnet behøver til samvær.

Var i allefall sånn her da særkullsbarnet mitt ikke hadde 50/50 enda og far betalte bidrag. Står veldig tydelig på Nav sine sider

Har ingenting med kontrollbehov å gjøre

https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/klaer-og-utstyr-til-samvaersforelder/

Bostedsforelder mottar bidrag og skal stå for innkjøp av barnas nødvendige klær og utstyr. Nødvendig utstyr for gjennomføring av samvær skal sendes med barna. Det er ikke vanlig å kreve at bostedsforelder skal sørge for en helt egen garderobe med klær som skal ligge hos samværsforelderen.28. sep. 2023

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer har vært bidragspliktig og hadde solkrem og toalettsaker blitt pakket med hit så hadde jeg dratt rett ut og kjøpt.

Det blir latterlig smålig å ikke kunne stå for dette selv, men meg om det. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
duskelapp skrev (4 timer siden):

Min samboer har vært bidragspliktig og hadde solkrem og toalettsaker blitt pakket med hit så hadde jeg dratt rett ut og kjøpt.

Det blir latterlig smålig å ikke kunne stå for dette selv, men meg om det. 

Enkelte samværsforelder er helt rigide og vil ikke ha en tannkost til barnet stående hos seg engang pga de er prinsippfaste på at den som har hovedomsorg og mottar bidrag skal sende med alt, mens andre igjen er ikke så nøyaktige på det og har gjerne litt basic-klær til ungen sånn at det ikke blir krise hvis noe blir avglemt 

Man er så forskjellige 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (1 time siden):

Enkelte samværsforelder er helt rigide og vil ikke ha en tannkost til barnet stående hos seg engang pga de er prinsippfaste på at den som har hovedomsorg og mottar bidrag skal sende med alt, mens andre igjen er ikke så nøyaktige på det og har gjerne litt basic-klær til ungen sånn at det ikke blir krise hvis noe blir avglemt 

Man er så forskjellige 

Virkelig generøst da om de spanderer håndsåpe og shampoo 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (4 timer siden):

Man er så forskjellige 

Stakkars barn

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt. 

Sol, admin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...