Gå til innhold

Noen nybegynnerspørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Meldte meg inn her i går, og har lest litt, men er jo så nysgjerrig så jeg orker ikke å bare lete og lete, så derfor spør jeg.

Hvor mye betalte dere for ringer?

Bruker man samme ring til forlovelse og giftemål?

Hvilken finger skal ringen på? (altså høyre eller venstre...)

Hvor mye betalte dere for kjole?

Hvor mye betaler dere per person for maten i bryllupet?

Vet jo selvsagt at det er store variasjoner ute og går på flere av disse spørsmålene, men bare sånn for å ha en liten pekepinn liksom. Pga familieplanlegging hadde det kanskje vært best å gifte seg i år, men hvis vi må spare opp penger og betale et dyrt bryllup helt alene så går det ikke før til neste år, som opprinnelig er planen.

Har bestilt den bryllupsboka som det er linket til øverst her på forumet, så det står jo helt sikkert mye nyttig der da. ;) Men er det noen som har en link til på en måte noe sånt som step-by-step-bryllupsplanlegging? Tenker på en slags liste med hva som må gjøres, hva vi bør tenke på osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det siste spørsmålet mitt fant jeg faktisk svar på i et annet innlegg her akkurat nå, nemlig en side på bryllupsdagen.no, men tar gjerne imot flere tips. :)

Gjest gjesta
Skrevet

Nesten 12 000,-

Det tror jeg mange gjør. Vi derimot var ikke ringforlovet før bryllupet.

Vi satt ringene våre på høyre hånd. Det er vel det som er trasisjonen i Norge.

Hadde ikke tradisjonell brudekjole, så det er vel ikke interessant for deg hva min kjole kostet. Men mins søster kjøpte akurat kjole til 10 000 kr til hennes bryllup.

Med drikke og mat betalte vi 1000 kr per person.

(Vi giftet oss på Tinghuset i Oslo, og hadde nærmeste familie + forlovere med på gourmet restaurant etterpå.)

Skrevet

Vi kjøper nye ringer av den enkle grunn at vi var veldig fattige da vi forlovet oss og har helt enkle ringer. Vil ha noe mer fancy nå.. Prisene varierer sånn fra sted til sted og ring til ring så gå innom gullsmeden og titt dere om..

Her til lands er det vel vanlig å ha ringen på høyre hånd... Hilsehånda, men vi er visst gnaske alene om det. Tror det er mest vanlig i utlandet å ha den på venstre. Det er jo ganske logisk da, for der blir den senere slitt, men men.. Har den på høyre vi..

Jeg regner med å bruke rundt 10 000 på kjole og tilbehør i tillegg, men det finnes utrolig mange fine som er billigere. Hvis du forter det er det mange som selger ut fjordårets modeller nå, og de kan du få billigere. Ellers kan du finne mye pent brukt.

Middagen vår kommer på ca 450kr pr kuvert, men vet jo ikke helt sikkert hvor mye drikke som går med. Men i den prisen har vi regnet med to til tre glass rødvin på hver. Vi har middagen på et lokalt gammelt vertshus. Har vært på steder der vi kom opp i 700 pr kuvert og det syns jeg er litt mye...

Håper du fikk noen svar nå.. Lykke til med planleggingen, det er gøy!

Gjest gjesta
Skrevet

Har ikke kjøpr enda, vil ta den på på bryllupsdagen ;)

Har lest litt om det her, tror det er høyre?

13.000,-

Kun for mat blir det rundt 3-400 (inkl alt 1000,- pr pers)

Gjest Markblomsten
Skrevet

nesten 6.000 inkl gravering. Vi har helt enkle, men brede og litt tykke ringer fra Pan-serien

Ja, vi gjør det :)

I norge er det tradisjon for høyre, og det bruker vi også!

Har betalt 8.000 for kjolen uten noe tilbehør. Håper å få tilbehøret (slør, underskjørt, tiara, strømpebånd, undertøy + +) til 5-6.000

Vi skal ha festen på et lokale og regner med at 3 retter inkl fest etterpå med fri bar kommer på ca 60.000 for ca 100 personer (alle kommer til alt). Har kan dere jo evt spare litt ved å ikke ha fri bar, noe som blir mer vanlig etterhvert som flere betaler for egne bryllup.

Håper dette ga deg noen tips iallefall. Hvis ikke er det bra å spørre videre, vi er her for hverandre :)

Skrevet

Dette blir gøy!

Takk for alle svar, så langt. :D

Gjest gjesta
Skrevet

Siden jeg bare er nyforlova enda, og siden bryllupsdatoen bare er midlertidig og langt unna så har jeg ikke kommet så langt i planlegginga enda, men jeg kan jo svare på de 3 første spørsmålene dine isåfall:)

Vi har bare kjøpt forlovelsesringene enda, og det ble 6000 kr

Mange gjør det, men vi skal ha nye gifteringer når vi gifter oss. Nå er vi bare fattige studenter, så vi vil koste på oss litt mer når vi gifter oss, tror vi ;)

I Norge er det vanlig å ha den på høyre hånd, og det er der jeg har forlovelsesringen min nå. Når jeg gifter meg skal vi ha nye ringer og da flytter jeg forlovelsesringen over på venstrehånden og har gifteringen på høyrehånden. Det er iallefall slik jeg ser for meg at vi kommer til å gjøre det

Skrevet

For gifte ringene våre som er spesiallaget til oss betalte vi 7500 kr.

Vi bytter ringer når vi gifter oss

Høyere her

5000 kr med underskjørt og slør.

mangler sko og undertøy

tja. Skal gifte oss i New York og der betaler foreldrene mine for maten. Kanskje 1000 kr per pers der på restaurant.

Skal ha middag her hjemme også. Da regner jeg med kanskje 200-300 kr per pers + at det blir drikke i tilegg.

Skrevet

Vi kjøpte forlovelsesringer for mellom 3 og 4000 tror jeg, husker ikke helt for det er så lenge siden... Bruker også samme ringer nå etter bryllupet og har alltid hatt dem på høyre hånd.

Jeg leide kjole for 5000 kr, er ikke helt sikker på hva mat og slikt kostet.. Er vist noen år siden det og...

Gjest gjest1
Skrevet

Våre forlovelsesringer kostet nesten 8000 kr inkl gravering, hvitt gull, glatte og brede. Vi skal ikke ha nye ringer når vi gifter oss. Vi har ringene på vår høyre hånd. Er ikke gift ennå, så jeg kan ikke svare på de andre spørsmålene.

Skrevet

Sjekk nettsiden www.dittbryllup.no for en steg-for-steg-plan over alt som skal gjøres før bryllupet. Mange tips der!

Ellers så har vi ikke kjøpt gifteringer enda, så pris på det vet jeg ikke. Det er kun jeg som har forlovelsesring og den kjøpte vi i utlandet.

I Norge har vi gifteringen på høyre hånd, mens de fleste stedene i verden har de den på venstre (nærmere hjertet). Jeg tror vi vil følge tradisjonen og ha den på høyre (forlovelsesringen er nå på høyre og flyttes over på venstre når vi gifter oss).

Mange bruker samme forlovelsesring som giftering.

Skal man holde bryllupet på en restaurant, hotell etc. hvor man ikke kan medbringe alkohol er det vanlig med rundt 1000-1200 per kuvert for 3-retters med drikke (musserende, vin til maten og avec), bryllupgskake og pynt. Dette er i Oslo, men i mindre byer kan det være billigere. Vi har regnet ut at vi kan spare 20-30.000 kr hvis vi får leid lokale hvor vi kan ha medbragt drikke.

;)

Gjest gjest1
Skrevet

4000,- for 2 sandblåste Niessing i kvitt gull

Det skal vi gjere.

I Noreg er det vanleg å ha ringen på høgre ringfinger.

Eg får kjolen min sydd av ei venninne av syster mi, betaler ca 4000,- for det

250,- per kuvert. Vi skal ha koldtbord. I drikke reknar vi grovt 250,- per pers.

Lykke til!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...