Gå til innhold

Overtok marsvin, mistanke om drektighet.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok mot et marsvin som veldig tydelig har en stor masse i magen. Kjempe tjukk. Brystvortene virker også større. Kjenner ingen bevegelse i magen hennes. Hun var med en Hanne som vistnok var kastrert for litt over en mnd siden sier tidligere eier. Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre nå. Må jo ta henne med til dyrlege. Tidligere eier vil ikke dekke denne utgiften så kan jo heller ikke levere tilbake når jeg vet hun ikke blir tatt vare på der. Huff.. hvordan vet jeg om hun er gravid?

Anonymkode: 61f43...6b9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Plutselig en morgen har du 5 marsvin 🙂 De blir født helt "ferdige". Ser ut som mini-marsvin 😍

Anonymkode: 1e925...f55

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Plutselig en morgen har du 5 marsvin 🙂 De blir født helt "ferdige". Ser ut som mini-marsvin 😍

Anonymkode: 1e925...f55

Veterinær er ikke nødvendig. Bare la naturen gå sin gang. Fire uker etter fødsel beholder du den ene hunn-ungen for marsvin skal ikke bo alene og de andre selger du. Viktig å skille mor fra hann-avkom, de blir kjønnsmodne når som helst etter fire uker. 

Endret av Hareena
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hareena skrev (10 minutter siden):

Veterinær er ikke nødvendig. Bare la naturen gå sin gang. Fire uker etter fødsel beholder du den ene hunn-ungen for marsvin skal ikke bo alene og de andre selger du. Viktig å skille mor fra hann-avkom, de blir kjønnsmodne når som helst etter fire uker. 

Har flere marsvin fra før. Jeg tror ikke det er lurt å slippe henne sammen med flokken, men kanskje ha en av jentene i samme bur så hun slipper være alene? Aner jo ikke når babyene skal bli født eller noe. Skal selvfølgelig dette meg inn i ting!

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror hun føder akkurat nå. 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Masse lykke til!

Anonymkode: 5a765...587

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange barn ble det?

Anonymkode: d478e...e85

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.4.2023 den 11.03):

Tror hun føder akkurat nå. 

Var de dødfødte?

Anonymkode: eef43...0a2

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det?

Anonymkode: 70f38...244

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.4.2023 den 19.59):

Var de dødfødte?

Anonymkode: eef43...0a2

AnonymBruker skrev (På 8.4.2023 den 22.56):

Hvordan gikk det?

Hun fødte en stor unge. Den var død og virket til å være død lenge. Luktet helt jævlig. Mamman var jo over 2 år så egentlig gor gammel. Blødde masse og spiste ikke, beveget seg ikke så ble dyrlegetur. Blødde ot kluper og det har roet seg nå men fortsatt svak i bakparten. Blir dyrlegen i morgen for å se om hbordan det går med henne. 

Tidligere eier gjorde det tydelig de kunne ta henne tilbake men da ville de ikke ta henne med til dyrlege, men vente til noen var villig til å gjøre det. Det er så groteske å behandle dyr på den måten..

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hun fødte en stor unge. Den var død og virket til å være død lenge. Luktet helt jævlig. Mamman var jo over 2 år så egentlig gor gammel. Blødde masse og spiste ikke, beveget seg ikke så ble dyrlegetur. Blødde ot kluper og det har roet seg nå men fortsatt svak i bakparten. Blir dyrlegen i morgen for å se om hbordan det går med henne. 

Tidligere eier gjorde det tydelig de kunne ta henne tilbake men da ville de ikke ta henne med til dyrlege, men vente til noen var villig til å gjøre det. Det er så groteske å behandle dyr på den måten..

Å nei... Bra det går okay med mammaen! 2 år er ikke gammelt for et marsvin forresten. De lever mellom 6-8 år, noen lever faktisk i 15. 

Så dumt hun ble behandlet dårlig av de forrige eierne...

Gjest kruspersilletaco
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Stakkar! Håper hun overlever!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Å nei... Bra det går okay med mammaen! 2 år er ikke gammelt for et marsvin forresten. De lever mellom 6-8 år, noen lever faktisk i 15. 

Så dumt hun ble behandlet dårlig av de forrige eierne...

For gammel for første kull. Jeg har flere andre marsvin så mye erfaring med dyrene. Aldri hatt kull på marsvina mine før da. Hun nekter å spise så må tvangsfore henne. Ellers virker hun til å komme til hektene igjen!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For gammel for første kull. Jeg har flere andre marsvin så mye erfaring med dyrene. Aldri hatt kull på marsvina mine før da. Hun nekter å spise så må tvangsfore henne. Ellers virker hun til å komme til hektene igjen!

Å ja nå skjønner jeg. Så bra det er deg hun blir tatt vare på av, som virker til å ha mye kunnskap :) Så bra det ser ut til å gå bedre!

AnonymBruker
Skrevet

Takk for at det finnes mennesker som deg som tar deg av dyr som andre ikke evner å ta vare på. 🙏🏼

Anonymkode: e68c4...e8a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...