Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det gjør det litt anderledes. Jeg fikk første ponnien min da jeg var 13. Da hadde jeg hatt hest på halvfor i to år og ridd i 7 år. En stor ponni eller liten hest på helfor kan være en god start så lenge ridelærer og treneren hennes anbefaler det. Ta med ridelæreren hennes når dere drar rundt å prøver hester for å finne en som passer for henne. 

I tillegg bør dere pushe hun til å få seg en betalt deltidsjobb så hun kan spare penger og finansiere hesten. Det værste som skjedde meg var at jeg måtte selge hesten når jeg flyttet ut fra foreldrene mine fordi jeg ikke hadde råd til både husleie og stallplass. Hadde jeg vært flinkere på å spare egne penger kunne jeg kanskje ha fått beholde hesten 

Anonymkode: ea002...210

Det blir nok kat 1 ponni da hun blir litt kort for hest. vi har sett på annonser og vi har funnet et par lovende som vi skal se på til helgen som kommer. Vi vil ha en hest på for i et års tid også eventuelt kjøpe hesten hvis kjemien og alt er på plass. Hun jobber i en butikk så hun skal bli med å betale litt av kostnadene. Hun må også betale utstyr selv.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Favoritten er Fjording 🙂 

AnonymBruker
Skrevet
Kariuni skrev (7 minutter siden):

Det blir nok kat 1 ponni da hun blir litt kort for hest. vi har sett på annonser og vi har funnet et par lovende som vi skal se på til helgen som kommer. Vi vil ha en hest på for i et års tid også eventuelt kjøpe hesten hvis kjemien og alt er på plass. Hun jobber i en butikk så hun skal bli med å betale litt av kostnadene. Hun må også betale utstyr selv.

Du vet at utstyret er svindyrt? Bare en grime er dyr og du må ha sal , hodelag , børster , førstehjelps utstyr osv. Så betale utstyret aleine som 13 går ikke. Men noe selvfølgelig. Høres ut som hun har lært stellet så jeg ser ikke noe bakdel med hest på for. Bare vær sikker på du husker alle kostnader du får. En ting mange glemmer er vell å se hva som er inkludert i leia , hun må stå på stor stall med første hesten men det regner jeg med du skjønner 😊 bare får og være sikker på du har gått skikkelig gjennom utgiftene med stallen. Noen har ikke utslipp og unnslippe med i prisen engang. Og kiropraktor trenger man titt og ofte bare får hesten har sklidd og fått låsning eller noe. Hovslager og for regner jeg med du har beregnet 😊 forhest da går mesteparten av vet utgifter til eier. Fikk selv hest ung og trivdes med det 😁 regner med du får med det meste av utstyr men hestekroppen forandrer seg.

Anonymkode: 227cb...936

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.4.2023 den 17.25):

Prøv hest på helfor 1 eller 2 år først.

Anonymkode: fb1d3...19c

Er jo det med hest på helfor det snakkes om her fra TS.

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Du vet at utstyret er svindyrt? Bare en grime er dyr og du må ha sal , hodelag , børster , førstehjelps utstyr osv. Så betale utstyret aleine som 13 går ikke. Men noe selvfølgelig. Høres ut som hun har lært stellet så jeg ser ikke noe bakdel med hest på for. Bare vær sikker på du husker alle kostnader du får. En ting mange glemmer er vell å se hva som er inkludert i leia , hun må stå på stor stall med første hesten men det regner jeg med du skjønner 😊 bare får og være sikker på du har gått skikkelig gjennom utgiftene med stallen. Noen har ikke utslipp og unnslippe med i prisen engang. Og kiropraktor trenger man titt og ofte bare får hesten har sklidd og fått låsning eller noe. Hovslager og for regner jeg med du har beregnet 😊 forhest da går mesteparten av vet utgifter til eier. Fikk selv hest ung og trivdes med det 😁 regner med du får med det meste av utstyr men hestekroppen forandrer seg.

Anonymkode: 227cb...936

De fleste hester settes ut på for med det de trenger av utstyr og det er et krav for forresten. Jeg tenkte mest hvis hun vil ha noen flere sjabraker, grimer, leietau, børster osv så få hun betale selv. Jeg og faren betaler selvfølgelig for saltilpassing og det der, det er bare hvis hun vil ha noe ekstra. 

Skrevet
Maskinfører skrev (58 minutter siden):

Favoritten er Fjording 🙂 

Vi har vurdert fjording☺️

• Hjerte 2
Skrevet
Kariuni skrev (3 minutter siden):

Vi har vurdert fjording☺️

Dere har det ja :) de er gode og snille onkelen til pappa på Karmøy  hadde dette sjur ble 40 år tror jeg det var når de kom ut i stallen hadde han sovnet inn i denne alderen mellom 35-40 år  veldig fin hest 

Skrevet
Maskinfører skrev (1 minutt siden):

Dere har det ja :) de er gode og snille onkelen til pappa på Karmøy  hadde dette sjur ble 40 år tror jeg det var når de kom ut i stallen hadde han sovnet inn i denne alderen mellom 35-40 år  veldig fin hest 

Det var gammelt til en hest å være, hvis den har det bra så blir den jo gammel☺️

• Hjerte 1
Skrevet
Kariuni skrev (1 minutt siden):

Det var gammelt til en hest å være, hvis den har det bra så blir den jo gammel☺️

Ja det var gammelt brukt på gården hans onkler 3 stk samt mor var fra :) ja den ble brukt til pløying og diverse lett arbeid på gården de var snille med han katten kari ble 20 år oppvokst på fiskepudding :) 

AnonymBruker
Skrevet
Kariuni skrev (2 timer siden):

Jeg var kanskje litt kort i det forrige innlegget jeg skrev. Hun er 13 år og har en relativt vanskelig hest på halvfor. Denne hesten er krevende og ri og trenger en flink rytter, så rideegenskapene hennes er gode. Vi vil skaffe en helfor hest til henne du vi tenker hun er klar for det, og hun vil opp på større hest. Siden hun har hest på halvfor har hun hesten som sin egen på de dagene hun har den, som er 2-5 ganger i uken. Hvis hun får hest på helfor skal den stå på stallen hun rir på per i dag, med oppfølging av de som jobber i stallen. Hun kommer til å ha voksne i stallen rundt seg en del, men mye av tiden kommer hun til å være med en venninne eller alene. Hun er en del alene i stallen uten voksne allerede da hun er ansvarsfull og kan mye , så hun trenger ikke så mye hjelp. 

Ut i fra diss opplysningene så sier jeg go for it! Det hun vil lære enormt mye om ansvar og forpliktelser og det er en sunn hobby å ha på alle måter. Hun vil derimot ikke få tid til så mye annet enn hesten og skole og det må hun være innstilt på.

Sammen med utgiftene. Men det at hun til og med har en liten jobb allerede som 13 åring og dermed kan betale mye selv er jo bare en enda større pluss.

Hun er heldig og dette vil mest sannsynlig gå godt så sant hun får en kjekk hest. I en kjekk stall med godt miljø. Lykke til!

Hilsen en tidligere ‘hestejente☺️

Anonymkode: 2006b...9d2

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ut i fra diss opplysningene så sier jeg go for it! Det hun vil lære enormt mye om ansvar og forpliktelser og det er en sunn hobby å ha på alle måter. Hun vil derimot ikke få tid til så mye annet enn hesten og skole og det må hun være innstilt på.

Sammen med utgiftene. Men det at hun til og med har en liten jobb allerede som 13 åring og dermed kan betale mye selv er jo bare en enda større pluss.

Hun er heldig og dette vil mest sannsynlig gå godt så sant hun får en kjekk hest. I en kjekk stall med godt miljø. Lykke til!

Hilsen en tidligere ‘hestejente☺️

Anonymkode: 2006b...9d2

Jeg har forbrett hun på at det er svindyrt og tar veldig mye tid. Vi har også avtalt at nå blir det slutt på mye, og hun kan ikke få nye ting så ofte som før og ikke reise så mye. Hun har også måtte slutte på de andre altivitetene hun driver med, jeg har sagt til hun at hvis hun vil ha hest på for, så må hun slutte på det andre, så hun kan drive med det. Vi har sett på flere aktuelle hester, og nå har vi funnet et par vi skal se på☺️ Vi har kontakter eier, med mulig overtagelse innen et år. Vi skal bare overta. Is dette er en orning som funker, hvis ikke er det rett tilbake til halvfor.☺️

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør dere med hesten når hun begynner på vgs og flytter ut om få år? 

Anonymkode: d2bba...d9d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva gjør dere med hesten når hun begynner på vgs og flytter ut om få år? 

Anonymkode: d2bba...d9d

Det tenker vi på når det kommer, hun har uansett lyst til å begynne på hestelinjw og der kan hun ha med egen hest☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...