Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å la datteren min få hest på helfôr. Hun har ridd i 3 år og hopper bane på 70 cm og enkelthinder 80 cm. Jeg og faren har ingen erfaring med hest. Hva syntes dere? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge hun har ridd og hvor "høyt" hun hopper sier ingenting om rideevner. Hvor gammel er hun? Har hun ridd hver eneste dag i 3 år, eller en gang i uka? 

Hilsen tidligere sprangrytter

Anonymkode: d5c99...2f6

• Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Isåfall må noen hestekyndige følge opp hest og datter

Anonymkode: 6a145...f72

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du sier heller ikke noe om hun har nok kunnskap og ferdigheter til å ta vare på en hest. Om hun kan nok om fóring, stell, sykdom og skader, utstyr osv. 

Anonymkode: 26a5c...b13

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Forventer dere at hun klarer seg selv? vi har en 16 åring i stallen som bare fikk hest etter noen år i rideskole. Hun har ingen oppfølging av foreldre. Du merker hun er redd hesten og ikke klar for alt som følger med. Vi andre syns det er helt grusomt. Nå er jo barn forskjellige men alle trenger å ha noen til å støtte seg på. Og det er sinnsykt mye arbeid og ansvar! 

Anonymkode: 1dc8d...645

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden hverken du eller far har erfaring med hest mener jeg dere først må skaffe dere kunnskap om og erfaring med hest.

Hadde du hatt mer erfaring eller kunnskap så ville du tatt med flere av momentene andre over her nevner, som alder på datteren, hvor ofte hun har ridd, hvilken dybdekunnskap hun har om hest (å ri det du nevner kan man ha kun etter å ha gått kurs, nesten helt uten å ha kunnskap om stell av hesten).

Ut fra det lille du skriver så vil jeg si at nei, hun bør absolutt ikke ha hest på fôr, trolig heller ikke delfôr enda. Det er rett og slett altfor mye arbeid, det krever langt mer kunnskap og forståelse enn hva dere har. Og det er dere som foreldre som vil stå ansvarlig for hestens ve og vel.

Anonymkode: 335b6...561

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det er veldig stor forskjell på om hun har ridd på rideskole der de kommer til ferdig oppsalte hester som er godt dressert, eller om hun har drevet med hest i 3år der hun har fått bli med på møkking, stell, oppsaling, vært med å stelle syke hester/vært med når veterinær kom på helsesjekk, vært med å sett hester bli skodd/vurdert ved halthet.

Hvor gammel er hun? Hvor skal hesten stå oppstallet? Har hun hesteeier i nærheten? Noen å få hjelp fra?

Endret av Mt3
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk egen hest som 15-åring etter å ha ridd på rideskole i 8 år. Flyttet hesten til en privatstall og jeg klasker meg til panna av å tenke tilbake på hvor lite kunnskap jeg egentlig hadde om hestehold. Særlig når det kom til foring. 

Sørg ihvertfall for god oppfølging fra voksne. Stå på en stall med grovfor og foringer inkludert. Send datteren din på diverse kurs. Nå finnes internett og sosiale medier så hun har nok større sjanse for å skaffe seg kunnskap enn det jeg hadde. Få med forplan fra eier. 

Hest er en kjempesunn og fin hobby, men det er et levende dyr med følelser så det kreves mye tid, energi og kunnskap. Men det skaper også selvtillit, beslutningserfaring og arbeidserfaring! :)

Anonymkode: a658a...1e5

• Liker 2
Skrevet

Delfor er tingen her! Helst hos en voksen hesteeier som er villig til å lære opp jenta.

Det at hun kun hopper 70cm får meg til å tenke at hun er ganske ung, siden det fremstilles som en prestasjon.

Hestehold handler om hestehelse, foring, rett tilpassing av utstyr, tannbehandlinger, dyrlegebesøk osv.

Kostnaden ved å ha hest på helfor er stor, om du må kjøpe alle tjenester. Noe avhengig av raser, såklart. 

Du som mor bør sette deg bedre inn i alt om du vurderer dette. Og som sagt, begynn med delfor med involvert eier! 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hun bør gjerne vente 3 år til om hun tror 70 cm bane kvalifiserer for å bli hesteeier. Jeg fikk hest etter 8 år da jeg var 13. Da hadde jeg sugd til meg alt som kunne finnes av lærdom av, stell, fôring osv. Likevel ble det mye å lære. Bare det at foreldrene hennes ikke har peilig gjør at det ligger utrolig mye på henne selv bare det å velge hest.

Anonymkode: d3b78...638

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv hest på helfor 1 eller 2 år først.

Anonymkode: fb1d3...19c

AnonymBruker
Skrevet

Ingen hest, med mindre dere har tenkt å bidra

Anonymkode: 08547...6ae

AnonymBruker
Skrevet

Het på helfôr er en fin ordning om hun er klar for ansvaret. En hest må trenes hver dag uansett vær. Skal hesten stå på en rideskole er det jo mange med erfaring som sikkert kan komme med gode råd og hjelp, med deres støtte og oppfølging. Det er jo noe annet å ha ansvar for et dyr, kontra bli lei av fotball. 

Anonymkode: 0bdd0...3ca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er klar over alle utgiftene? Å ha hest er rådyrt og stalleien er bare en del av det. Jeg er voksen og tør rett og slett ikke ha hest mer fordi jeg vet hva det kan koste. En venn røk på en dyrlegeregning på 300k da hesten skadet seg. Selv betalte jeg 30k for en liten sak, og 10 k for trekking av tann ette rå ha tygget på noe hardt. I tillegg til hovslager, kiropraktor, veterinær, stalleie, utstyr, ting som går I stykker/må byttes, osv osv osv

Anonymkode: 59e9d...a15

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er hun og har hun/dere råd til det? Hvor vil dere ha hesten oppstallet, hjemme uten hestekyndige eller på et ridesenter hvor dere betaler for trener som er med å veilede? 

Anonymkode: ea002...210

AnonymBruker
Skrevet

Forrytter eller halvfor er stedet å starte. Ikke rett på helfor. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor høyt man hopper lite å si for hvorvidt man har nok kunnskap til å ta seg av en hest alene. Det krever en del kunnskap om hest, men først og fremst krever det MYE ansvarsfullhet, arbeidsvilje og motivasjon. Mange unge (og for så vidt også vokse) synes noe er veldig gøy i starten, og så når interessen dabber av, dropper man det. Det kan man ikke når man har ansvar for et dyr alene. Er jenta di vanligvis ansvarsfull og pålitelig, eller er hun mer typen som sniker seg litt unna og gir opp når ting blir vanskelig? 

Anonymkode: 86c48...c1c

AnonymBruker
Skrevet

Denne jenta bør være forrytter. Å ha hest på helfor er det samme som å eie hest uten å kjøpe den. En hest skal fores flere ganger daglig, trenes i all slags vær, slippes ut og inn. Det må måkes ute og inne minimum en gang daglig. Dere må vite hva slags for hesten fungerer på, det finnes ufattelig mange typer. Hesten skal følges opp av veterinær og hovslager, og alt dette koster myyyye penger. 

Jeg er forrytter. Jeg rir når jeg vil, tar min del av stellet, og betaler 500 kroner måneden. Hvorfor kan ikke denne jenta gjøre det samme? De aller fleste hesteeiere ønsker å ha pålitelige forryttere som kan hjelpe til, så de selv slipper å dra i stallen tre ganger om dagen hver eneste dag. 

Anonymkode: f5205...fff

• Liker 2
Skrevet

Jeg var kanskje litt kort i det forrige innlegget jeg skrev. Hun er 13 år og har en relativt vanskelig hest på halvfor. Denne hesten er krevende og ri og trenger en flink rytter, så rideegenskapene hennes er gode. Vi vil skaffe en helfor hest til henne du vi tenker hun er klar for det, og hun vil opp på større hest. Siden hun har hest på halvfor har hun hesten som sin egen på de dagene hun har den, som er 2-5 ganger i uken. Hvis hun får hest på helfor skal den stå på stallen hun rir på per i dag, med oppfølging av de som jobber i stallen. Hun kommer til å ha voksne i stallen rundt seg en del, men mye av tiden kommer hun til å være med en venninne eller alene. Hun er en del alene i stallen uten voksne allerede da hun er ansvarsfull og kan mye , så hun trenger ikke så mye hjelp. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Kariuni skrev (8 minutter siden):

Jeg var kanskje litt kort i det forrige innlegget jeg skrev. Hun er 13 år og har en relativt vanskelig hest på halvfor. Denne hesten er krevende og ri og trenger en flink rytter, så rideegenskapene hennes er gode. Vi vil skaffe en helfor hest til henne du vi tenker hun er klar for det, og hun vil opp på større hest. Siden hun har hest på halvfor har hun hesten som sin egen på de dagene hun har den, som er 2-5 ganger i uken. Hvis hun får hest på helfor skal den stå på stallen hun rir på per i dag, med oppfølging av de som jobber i stallen. Hun kommer til å ha voksne i stallen rundt seg en del, men mye av tiden kommer hun til å være med en venninne eller alene. Hun er en del alene i stallen uten voksne allerede da hun er ansvarsfull og kan mye , så hun trenger ikke så mye hjelp. 

Det gjør det litt anderledes. Jeg fikk første ponnien min da jeg var 13. Da hadde jeg hatt hest på halvfor i to år og ridd i 7 år. En stor ponni eller liten hest på helfor kan være en god start så lenge ridelærer og treneren hennes anbefaler det. Ta med ridelæreren hennes når dere drar rundt å prøver hester for å finne en som passer for henne. 

I tillegg bør dere pushe hun til å få seg en betalt deltidsjobb så hun kan spare penger og finansiere hesten. Det værste som skjedde meg var at jeg måtte selge hesten når jeg flyttet ut fra foreldrene mine fordi jeg ikke hadde råd til både husleie og stallplass. Hadde jeg vært flinkere på å spare egne penger kunne jeg kanskje ha fått beholde hesten 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...