Gå til innhold

Har du Afantasi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det finnes jo ulike grader av tilstanden. I den mest ekstreme varianten er det ikke bare det visuelle som er helt fraværende, men også alle gjengivelser av sanseinntrykk som lyder og berøring. Sinnet er fullstendig ute av stand til å danne noe som helst inntrykk av det man ikke sanser her og nå.

Visstnok er det ingen som er i stand til å huske smerte i betydning gjenoppleve selve smerten (men har opplevd smerte i drømmer).

Selv ser jeg bilder levende for meg når jeg husker tilbake til f.eks. skolen. Jeg ser hvilket klasserom jeg var i, hvor jeg satt og hvem som satt i nærheten. Og kan høre stemmen til de andre elevene.

Iblant kan jeg også gjenoppleve smaker. Plutselig kan en smak dukke opp i hukommelsen, og siden den mangler kontekst tar det gjerne en stund før jeg kan sette den i sammenheng med jordbær eller noe annet.

Skulle gjerne opplevd å ha afantasia. Ikke permanent, men i en uke eller så. Og da den mest ekstreme versjonen, selv om det også betyr at drømmene hadde blitt litt kjedelige.

Med litt trening kan man kanskje lære hvilke forfattere man leser som har anfatasia og hvilke som ikke har det.

Videoannonse
Annonse
Gjest Peanut
Skrevet

(Jeg er en av dem som dagdrømmer i farger eller mørke alt ettersom og nå spesielt pga en stressende periode som gir hyperrealistiske drømmer og «lucid dreams». Kan virkelig bli litt for mye, ikke alltid jeg vet om drømmen egentlig har skjedd eller ikke F75AC124-32AC-463B-BF03-E1473CB88CE1.gif.4891b22df277f3bfaf3a14bcfdad5033.gif  Leser jeg bøker er jeg allerede langt inni den med «fargefilm» hvordan handlingen foregår, samme når jeg har sett en film/serie- dypt inne i handlingen og fortsetter i dagdrømmer/drømmer. Jeg bestemmer meg for å drømme om noe og så går jeg inn i drømmen og blir ført videre ut over til whateverhappens  CAE434A5-0E56-408B-8F93-DBCCF191C5FC.gif.d41bc1e74855d52cfa757ff8928579fb.gif )

AnonymBruker
Skrevet
upa skrev (7 timer siden):

Skulle gjerne opplevd å ha afantasia. Ikke permanent, men i en uke eller så. Og da den mest ekstreme versjonen, selv om det også betyr at drømmene hadde blitt litt kjedelige.

Med litt trening kan man kanskje lære hvilke forfattere man leser som har anfatasia og hvilke som ikke har det.

Hvorfor ønsker du å oppleve det? :forvirra:  :ler:

Og angående kjedelige drømmer: Jeg ser ingen bilder, alt er helt svart, hører ingen lyder, har ingen taktile minner, men jeg kan forsikre deg om at drømmene mine er livlige nok  :ler:

Anonymkode: 9e21a...e5b

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvorfor ønsker du å oppleve det? :forvirra:  :ler:

Og angående kjedelige drømmer: Jeg ser ingen bilder, alt er helt svart, hører ingen lyder, har ingen taktile minner, men jeg kan forsikre deg om at drømmene mine er livlige nok  :ler:

Anonymkode: 9e21a...e5b

Høres ut som mystiske drømmer. 

Og jeg ønsker å oppleve det fordi det hadde representert en annen måte å oppfatte verden på. Og hvem vil vel ikke se verden fra et annet perspektiv nå og da? Kanskje hadde det også vært en lettelse å kaste av seg noe av den ballasten av visuelle og andre minner som med årene har ballet seg opp.

• 8 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.4.2023 den 22.49):

Jeg kan ikke visualisere ansiktet til mennesker, så jeg håper aldri jeg blir utsatt for noe kriminelt der jeg må beskrive utseendet til noen, for jeg kan ikke engang se ansiktet til samboer eller foreldrene mine når jeg lukker øynet. Ellers kan jeg dagdrømme og se for meg andre ting. 

Har du ingen bilder i hodet når du drømmer heller?

Anonymkode: 78062...565

Jeg har det akkurat likt. Kan se for meg gaten jeg bor i, se for meg at jeg går gjennom den. Kan se for meg å gå gjennom både barnehagen og skolen min, og jeg er 30 år nå. Men har null sjanse å se for meg ansiktet til barna mine, mannen min, foreldrene mine eller meg selv. Kan se for meg bilder eller film av at barna f.eks danser, men i det de snur seg å ser mot meg, er ansiktet helt blankt 😳

Grunnen for at jeg fant denne posten var fordi jeg prøver å finne ut om det kan være en grad av prosopagnosi. 

Sliter du med å kjenne igjen ansikter på filmer eller ukjente også?

Jeg er dårlig på å se forskjell på skuespillere i filmer også, eller huske nye mennesker, men kan ikke se for meg at jeg ikke hadde kjent igjen mennesker som betyr noe for meg. Som om når ansiktet kobles til en følelse, kjenner jeg dem igjen etterpå🤷

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har dette, helt svart. Drømmer som, det jeg antar er, vanlig. I film.

Mistet bildene i hodet etter barndommen. Kan huske jeg leste bøker jeg senere så på kino og var skuffet over at det ikke var slik jeg så for meg. Veldig rart å tenke på nå.

Leter fortsatt etter om noen kan sette dette i sammenheng med traumer, det med å utvikle aphantasia etter traumer…

Anonymkode: 30541...5b1

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Googlet temaet og endte opp her. Tror jeg har en grad av det, jeg kan jobbe for å skape bilder i hodet, men de flimrer og er utydelige, på ingen måte levende eller i bevegelse. Føler likevel jeg har en livlig fantasi, men den begrenser seg til tekst. Jeg kan beskrive ting, følelser og situasjoner veldig godt med ord, og lage nye fortellinger lett som ingenting, men jeg ser de ikke som en film i hodet om jeg prøver aldri så hardt. 

Drømmene mine er som en film da, sliter ofte med å skille drøm fra virkelighet når jeg våkner og har minner fra en «hverdagslig» drøm. Har ikke tenkt på det før, men kanskje jeg sliter med å skille det fordi jeg vanligvis ikke lager filmer i hodet, så når jeg drømmer er det samme opplevelse som å være våken og oppleve verden her og nå.

Anonymkode: 45a62...f48

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror egentlig ikke på at afantasi er noe særegent. Forskning peker i den retningen. Jeg tror dette er mest har å gjøre med problemer rundt fenomenologisk kommunikasjon, der vi alle har vansker med å formidle tankene våre i et entydig språk vi kan forenes om.

Anonymkode: 60492...5e3

• 5 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ingen bilder. Jeg har en fortellerstemme i hodet. Så jeg kan fortelle hvordan ting ser ut. Men bilder? Nei. Men jeg er kreativ. Elsker å skape ting. Tegne liker jeg å gjøre. jeg er å løsningsorientert. Jeg bare vet hva jeg skal gjøre. Men jeg ser det ikke i hodet nei. Men en stemme forteller meg i hodet hva vi kan prøve istedenfor. Men jeg har aldri tenkt over at noen andre ser bilder. Jeg bare fungerer slik. Ja jeg var elendig på å følge med på det som skjedde rundt meg. Som ei sa du er elendig hvis du skal være vitne. Så etter det så har jeg begynt å følge med litt rundt meg. Jeg sier høyt i hodet. Lastebil med den logoen. Fargen f.eks. så jeg er veldig bevist. Jeg legger merke til hvor alt er rundt meg. Så når noen spør hvor noe er så svarer jeg på det. For jeg går konstant å snakker i hodet. 

Anonymkode: f8bb7...8fa

Skrevet

Har ingen bilder i hodet og hører heller ikke noen stemme. Synes det høres helt vilt ut med en konstant stemme i hodet.

AnonymBruker
Skrevet
jordeple skrev (1 minutt siden):

Har ingen bilder i hodet og hører heller ikke noen stemme. Synes det høres helt vilt ut med en konstant stemme i hodet.

Så når du tenker da? Hva skjer da? Eller tenker du ikke heller?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så når du tenker da? Hva skjer da? Eller tenker du ikke heller?

Selvfølgelig tenker jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
jordeple skrev (6 minutter siden):

Selvfølgelig tenker jeg. 

Lurer også på hva som skjer? Når jeg skriver nå, så hører jeg min egen stemme i hode som sier ordene i takt med at de kommer frem på skjermen mens jeg trykker. Er det helt stille hos deg?

Anonymkode: 1a84e...39b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lurer også på hva som skjer? Når jeg skriver nå, så hører jeg min egen stemme i hode som sier ordene i takt med at de kommer frem på skjermen mens jeg trykker. Er det helt stille hos deg?

Helt stille, ja.

AnonymBruker
Skrevet
jordeple skrev (1 minutt siden):

Helt stille, ja.

Interessant! Høres deilig ut egentlig.

Skrevet

Hører dere stemmen konstant? Er det samme stemme hele tiden?

Jeg klarer ikke å forestille meg det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Interessant! Høres deilig ut egentlig.

Jeg visste ikke om at folk faktisk så bilder i hodet eller hørte en stemme før jeg ble obs på afantasi for noen år siden. Jeg trodde alltid det var en talemåte, ikke at folk faktisk så eller hørte noe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
jordeple skrev (Akkurat nå):

Hører dere stemmen konstant? Er det samme stemme hele tiden?

Jeg klarer ikke å forestille meg det.

Jeg for min del hører den ikke konstant, tror jeg? Ble faktisk usikker. Mener jo selv at jeg klarer å koble helt av, ved f.eks meditering. Men tenker jeg på noe spesifikt så kommer det visualisering og stemme i hodet som tenker i setninger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg for min del hører den ikke konstant, tror jeg? Ble faktisk usikker. Mener jo selv at jeg klarer å koble helt av, ved f.eks meditering. Men tenker jeg på noe spesifikt så kommer det visualisering og stemme i hodet som tenker i setninger.

Wow. Jeg skulle gjerne opplevd dette for en dag. Jeg ser for meg at jeg hadde blitt dødssliten.

AnonymBruker
Skrevet
jordeple skrev (Akkurat nå):

Jeg visste ikke om at folk faktisk så bilder i hodet eller hørte en stemme før jeg ble obs på afantasi for noen år siden. Jeg trodde alltid det var en talemåte, ikke at folk faktisk så eller hørte noe.

Og jeg visste ikke at folk ikke hørte stemmen sin eller så bilder. Man tror vel gjerne at alle har det som en selv 😅 Hvis jeg ber deg tenke på et rødt eple, hva skjer da? Jeg ser et rødt eple og hører ordene "rødt eple".

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...