Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #1 Skrevet 2. januar 2006 Hei, håper det er none som kan svare på mine to, svært så konkrete, spørsmål: - Er brunost egentlig sunt? Jeg tenker da ikke i forhold til slanking (er ikke overvektig), men om det er noen sunne innholdsstoffer der, som i andre meieriprodukter. Mysen som brunosten lages av er jo "restproduktet" etter annen osteproduksjon, egentlig. Før var den jo tilsatt jern, så det ble anbefalt om man hade jernmanger. Men nå? - Hvor mye fisk må man spise for å ikke ha behov for tran? Mao: Hvor mye fisk (og fiskepålegg) må man spise for å få nok omega-3?. Tran tar man vel fordi de aller færreste av oss spiser nok fisk og fiskeprodukter, eller annen mat med omega-3... Hm, og så var der D-vitamin, da... Ja, jeg vet det er litt sære spørsmål, men er det noen som vet?
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #2 Skrevet 2. januar 2006 Brunost: http://www.vgb.no/1249/perma/9186/ En blogger har gjort en uformell sammenligning av brunost og sjokoladepålegg, og kommet fram til at det ihvertfall er litt sunnere enn sjokoladepålegg, men egentlig ikke spesielt sunt, både mye metta fett og sukker.
Gjest Gjest_Granita_* Skrevet 2. januar 2006 #3 Skrevet 2. januar 2006 Brunost inneholder veldig mye fett, opptil 35 gram (G35). Så nei, spesielt "sunt" er det vel ikke hvis man skal se på fettinnholdet Jeg har hørt at dersom man spiser 1-2 fiskemiddager i uka så trenger man ikke noe tilskudd av tran eller omega 3.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #4 Skrevet 2. januar 2006 Takk for svar begge to:) Neida, jeg vet at brunost ikke er spesielt "sunt" mht fettinnhold (og den inneholder dessuten mye melkesukker). Jeg tenkte mer på vitaminer, minaraler og slikt... Er det litt sunnere enn nugatti eller kjøpesyltetøy, liksom... Sånn sett var den bloggen midt i blinken. Jeg har søkt litt på nettet angående dette med tran. Vi spiser fisk to ganger i uka, nemlig, men det er torsk... og det ser ut som det er svært viktig at det er fet fisk man spiser. Men makrell i tomat er jo en fin ting... Det sto at en skive med fiskepålegg (fet fisk, da) hver dag kan erstatte en fiskemiddag i uka. Og spiser man da to skiver hver dag, skulle det kunne erstatte to fiskemiddager. Det sto forøvrig der at en skulle ta tran i tillegg, og det sto ikke noe om hvor mye omega-3 det var i ulike fiskeslag, bare hvor mye det var i tran og ulike omega-3-tilskudd.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2006 #5 Skrevet 4. januar 2006 Hvis dere er bekymret for lite omega-3, prøv linolje i matlaging. Masse omerga-3 (finnes ikke bare i fisk), og perfekt for alle som ikke liker fisk eller som er vegetarianere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå