Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke religiøse tradisjoner følger du i påsken? 

Anonymkode: bba45...701

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen. 
Datteren vil at jeg skal lese historien om Jesu død en dag, så da skal jeg gjøre det. Feirer det allikevel ikke.

Skrevet

På meg blir det tur i kirka på torsdag, langfredag, påskeaften og første påskedag 😊 Det blir bra livemusikk, interessante og inspirerende taler og hyggelig fellesskap. Gleder meg skikkelig 😃

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Er Katolikk. Påsken er den største høytiden. Begynner med Palmesøndag før man går inn i den Stille uke og så Skjærtorsdag, Langfredag og Påskeaften med vigilie messe. 

Anonymkode: f56d6...e17

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg har ingen tradisjoner i påska. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Athena Freyja skrev (56 minutter siden):

Jeg har ingen tradisjoner i påska. 

Ikkje eg heller. Men dette året lurer eg på å gå på kveldsgudsteneste skjærtorsdag :)

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, eneste tradisjon her er påskeegg med godis, og påskekrim. 

Anonymkode: c3795...b49

• Liker 3
Skrevet

Vanlig påskefeiring her. Den tilbringes på Rockefeller og Infernofestivalen

AnonymBruker
Skrevet

Er kristen, men har dessverre ikke noen kristne påsketradisjoner. Grunnen er nok at familien min alltid var på fjellet i påsken med liten mulighet for å markere høytiden. Men gudstjenesten sto alltid på radioen da. :) 

Anonymkode: f35ef...0c2

• Hjerte 1
Gjest tøttaa
Skrevet

Har feiret påske med "det vanlige" hele livet - påskeegg, hyttetur, ski, pølsegrilling på bål og kvikklunsj i sola. Ingen fokus på det religiøse. Nå som voksen har jeg sluttet å feire påske, feirer heller vårjevndøgn. Jeg og min familie er ikke kristne. 

AnonymBruker
Skrevet

Gudstjeneste på fredag, og kanskje også på søndag. Ellers blir det å tilbringe tid med familien.

Anonymkode: 7f638...30f

• Liker 2
Skrevet

Snop og godis hele påska. Vi er ateister og holder oss unna alt fake påskeræl. 

Lager forsåvidt påskepynt i form av kyllinger og farga egg nå som guttungen har blitt større. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke religiøs. For å være ærlig vet jeg ikke hva vi feirer. Jesus døde i påsken såvidt jeg vet, hvorfor man feirer det vet jeg ikke. 

Men nyter våren og ferie :) 

Anonymkode: fb449...0b1

Skrevet

Nei, nyter bare å ha ferie

AnonymBruker
Skrevet

Påsken er i grunn ikke en religiøs feiring, det er en feiring at vi går fra vinter til vår. 

Anonymkode: 5abbb...d57

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Går i kirka skjærtorsdag og 1 påskedag. Spesielt skjærtorsdag er en veldig koselig gudstjeneste. Det er kveldsgudstjenste hvor vi har påskemåltid for å minnes jesus siste måltid.

• Hjerte 1
Skrevet

Feirer påske, fordi det er en skikk med vårfest i vår del av verden. Er ikke religiøs, så har ingen religiøse elementer i min feiring. Jeg viderefører en hedensk skikk.
Påskesymbolene kommer fra hedenske skikker, lenge før Jesu tid. Både palmer, egg, harer, lam og oppstandelse har røtter i eldgamle ritualer for å fremme fruktbarhet og hylle solens gjenkomst. https://www.dagsavisen.no/kultur/2012/04/05/god-hedensk-paske/

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er ikke religiøs. For å være ærlig vet jeg ikke hva vi feirer. Jesus døde i påsken såvidt jeg vet, hvorfor man feirer det vet jeg ikke. 

Men nyter våren og ferie :) 

Anonymkode: fb449...0b1

Det er nok ikke døden hans de feirer, men at han liksom skal ha stått opp igjen... for en røverhistorie 😆

Anonymkode: 89259...93a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ingen. Tror ikke på eventyr. 
Mine tradisjoner for påsken er å starte og forberede til våren/sommeren. Vaske hus, pusse opp ting som skal pusses opp. Om snøen er borte så blir det å gjøre i stand veranda, sette ut utemøbler osv

Anonymkode: fd8b4...b90

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har påskeegg til minne om at Jesus la egg i påsken. Lite utover det.

Anonymkode: e24c9...fd7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...