Gå til innhold

Ukraina med i NATO?


stan

Ukraina med i NATO?   

70 stemmer

  1. 1. Bør Ukraina bli med i NATO?

    • Ja
      40
    • Nei
      30


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Damian Drake skrev (Akkurat nå):

Du må først spesifisere om du mener nå eller når krigen med Russland er over

 

Kanskje du kan utdype hva forskjellen er? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Damian Drake
stan skrev (Akkurat nå):

Kanskje du kan utdype hva forskjellen er? 

Trenger jeg virkelig å forklare det ?

Blir Ukraina med nå mens de er i krig med Russland, så kommer NATO i krig med Russland, noe som gjør en atomkrig i Europa enda mer sannsynlig enn hva den er nå.  

Blir Ukraina med etter at krigen er over, er det lite sannsynlig at en atomkrig vil skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nato er allerede i krig mot Russland så hvorfor ikke ta inn Ukraina i Nato... men nei det tør de ikke. Greit å ha ett land å krige i. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (25 minutter siden):

Nato er allerede i krig mot Russland så hvorfor ikke ta inn Ukraina i Nato... men nei det tør de ikke. Greit å ha ett land å krige i. 

NATO er ikke i krig, vi gir våpenstøtte til et land som blir angrepet av Russland. Det er kun Russland som har ansvar for krigen og kan stanse den når som helst ved å trekke seg ut og respektere ukrainsk suverenitet og folkeretten. 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GrønnNellik68 skrev (29 minutter siden):

Nato er allerede i krig mot Russland så hvorfor ikke ta inn Ukraina i Nato... men nei det tør de ikke. Greit å ha ett land å krige i. 

Nato har ikke angrepet ett annet land, det er det bare Russland som har gjort det siste året. Selv om Natoland deler ut våpen betyr det ikke at Nato er i krig 😉

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (32 minutter siden):

NATO er ikke i krig, vi gir våpenstøtte til et land som blir angrepet av Russland. Det er kun Russland som har ansvar for krigen og kan stanse den når som helst ved å trekke seg ut og respektere ukrainsk suverenitet og folkeretten. 

 

mjau87 skrev (29 minutter siden):

Nato har ikke angrepet ett annet land, det er det bare Russland som har gjort det siste året. Selv om Natoland deler ut våpen betyr det ikke at Nato er i krig 😉

Proxy war, heter det på fagspråket.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damian Drake skrev (1 time siden):

Trenger jeg virkelig å forklare det ?

Blir Ukraina med nå mens de er i krig med Russland, så kommer NATO i krig med Russland, noe som gjør en atomkrig i Europa enda mer sannsynlig enn hva den er nå.  

Blir Ukraina med etter at krigen er over, er det lite sannsynlig at en atomkrig vil skje.

Fin klargjøring.

 

Før krigen var det vel egentlig ingen som mente Ukraina skulle bli medlem. Det som ble hevdet var at Ukraina selv som eventuelt måtte velge, og at dette hadde Russland ikke noe med. 

Russland på sin side har hele tiden sagt at de ikke kan akseptere at Ukraina blir med i NATO.

Med invasjonen virker det umulig for Ukraina å bli med uten å eskalere konflikten. 

Siden begge sider har interkontinentale raketter så blir vel ikke atomkrigen begrenset til Europa? 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (På 4.4.2023 den 23.35):

Med invasjonen virker det umulig for Ukraina å bli med uten å eskalere konflikten

Det er uansett ikke aktuelt å ta inn Ukraina i Nato mens de er i konflikt. Det har ikke Nato lov til. De kunne tidligst blitt medlem etter at det er fred. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (På 4.4.2023 den 23.11):

 

Proxy war, heter det på fagspråket.

Nei, det gjør det ikke. En proxy war ville vært å bruke en part til å angripe en annen. Du kan egentlig si det er Russland som fører en proxy krig, da de bruker sine okkuperte kolonier og trællefolk  til å angripe det de ønsker skal bli en ny koloni. Vi fører en økonomisk krig mot Russland, hvor vi selv tar kostnadene av å gjøre det. Våpenstøtten til ukraina har ingenting med å føre en krig å gjøre.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (38 minutter siden):

Nei, det gjør det ikke. En proxy war ville vært å bruke en part til å angripe en annen. Du kan egentlig si det er Russland som fører en proxy krig, da de bruker sine okkuperte kolonier og trællefolk  til å angripe det de ønsker skal bli en ny koloni. Vi fører en økonomisk krig mot Russland, hvor vi selv tar kostnadene av å gjøre det. Våpenstøtten til ukraina har ingenting med å føre en krig å gjøre.

https://en.wikipedia.org/wiki/Proxy_war

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stan skrev (På 4.4.2023 den 21.43):

Bør Ukraina bli med i NATO? 

Det er så mange enkle folk på kvinneguiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (4 minutter siden):

Du bør lese din egen kildehenvisning.

Absolutt, og det har jeg rukket å gjort. Tenkte det kunne være greit å ha en wikipedia-artikkel i det minste, så man har et lite glimt av hva proxy war er her på tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hank Amarillo skrev (15 minutter siden):

Absolutt, og det har jeg rukket å gjort. Tenkte det kunne være greit å ha en wikipedia-artikkel i det minste, så man har et lite glimt av hva proxy war er her på tråden.

Bra. Neste gang bør du også lese det før du legger det som kilde. Det som står om proxy wars der er ikke relevant for ukrainakrigen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (25 minutter siden):

Absolutt, og det har jeg rukket å gjort. Tenkte det kunne være greit å ha en wikipedia-artikkel i det minste, så man har et lite glimt av hva proxy war er her på tråden.

Linken din refererer videre til en liste med proxy wars: https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_proxy_wars

Hvorfor er ikke Nato - Russland med på den listen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (1 time siden):

Bra. Neste gang bør du også lese det før du legger det som kilde. Det som står om proxy wars der er ikke relevant for ukrainakrigen.

Jeg leser selvfølgelig alltid kilder før jeg legger dem ut. Fått tid til å lese den selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (23 minutter siden):

Jeg leser selvfølgelig alltid kilder før jeg legger dem ut. Fått tid til å lese den selv?

Den tid du ikke gidder å lese din egen kilde blir det rett og slett tåpelig at du fortsetter å svare i denne tråden.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...