AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #1 Skrevet 4. april 2023 Jeg ser folk som r.els. Marit Kolby, som sier at vi bør faste deler av dagen, ikke spise frokost, ikke spise på kvelden osv. og bare spise 2 måltider om dagen. Dette gir meg sykt dårlig samvittighet for at jeg ikke driver med dette. Jeg spiser frokost, lunsj, middag og kvelds. Går det for lenge mellom måltidene blir jeg slapp, svimmel og ukonsentrert. Har et stort fokus på å spise sunt, trener og er ikke overvektig. Likevel føler jeg meg «dårlig» for at jeg ikke gjør dette når det tydeligvis skal være så bra og noe alle bør og kan gjøre. Mulig det bare er meg, og at jeg oppfører meg barnslig her, men er det flere som føler på det samme? Anonymkode: e6a54...5a0
Gjest Lykkedykker Skrevet 4. april 2023 #2 Skrevet 4. april 2023 Nei, føler ikke det samme. Hva andre velger å dytte i munnen sin har ingen innvirkning på hvordan jeg har det med meg selv.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #3 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har et stort fokus på å spise sunt, trener og er ikke overvektig. Dette er mer enn bra nok! Faste er ikke for alle og så lenge du gjør som du skriver her, null problem! Anonymkode: dbe65...fed 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #4 Skrevet 4. april 2023 Hva med å slette sosiale medier? Dette er helt ekstrem påvirkning.... Anonymkode: fcc33...c56 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #5 Skrevet 4. april 2023 De sier ikke at alle bør gjøre det, men at det er noe som kan være fornuftig for flere enn det som gjør det nå. Det er befriende med alternative stemmer. Du gjør det som kjennes godt for din kropp. Anonymkode: 42288...688 7 1 1
Rumle Skrevet 4. april 2023 #6 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De sier ikke at alle bør gjøre det, men at det er noe som kan være fornuftig for flere enn det som gjør det nå. Det er befriende med alternative stemmer. Du gjør det som kjennes godt for din kropp. Anonymkode: 42288...688 Dette er jeg helt enig i! Mat er vanskelig nok som det er, gå for det som du selv føler deg vel med
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #7 Skrevet 4. april 2023 Kjenner meg veldig igjen. Jeg har strevd lenge med spiseforstyrrelser, og synes det er vanskelig med alle som snakker om hvor viktig og riktig det er med faste og hvor farlig (ultra)prosessert mat er. Når man er sårbar og selvkritisk blir man jo litt svart-hvitt i tankegangen. Det er vanskelig å tenke at jeg må gjøre det som passer for min kropp. Vet jo at det er mitt ansvar å skjerme meg selv, men det er ikke så lett.. Anonymkode: 4a732...e21 4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #8 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): De sier ikke at alle bør gjøre det, men at det er noe som kan være fornuftig for flere enn det som gjør det nå. Det er befriende med alternative stemmer. Du gjør det som kjennes godt for din kropp. Anonymkode: 42288...688 Dette. De sier ikke at friske slanke mennesker som har funnet et kosthold som fungerer for dem, må faste, men at det kan være verdt å prøve om man har diverse helseproblemer. Anonymkode: b3b62...e8d 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #9 Skrevet 4. april 2023 Jeg spiser 1-2 ganger om dagen av dårlig uvane. Når jeg spiser 4 ganger om dagen er jeg i mye bedre form så du skal ikke ha dårlig samvittighet for å ta vare på helsa di med fire måltider! Faste og utmattelse og vondt i kroppen bør man ikke kaste bort livet på! Anonymkode: d0e09...64e 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #10 Skrevet 4. april 2023 Høres ut som et personlig problem. Logg av sosiale medier hvis du ikke takler at andre ikke gjør som deg. Anonymkode: 3a6dd...b28 4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #11 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg ser folk som r.els. Marit Kolby, som sier at vi bør faste deler av dagen, ikke spise frokost, ikke spise på kvelden osv. og bare spise 2 måltider om dagen. Dette gir meg sykt dårlig samvittighet for at jeg ikke driver med dette. Jeg spiser frokost, lunsj, middag og kvelds. Går det for lenge mellom måltidene blir jeg slapp, svimmel og ukonsentrert. Har et stort fokus på å spise sunt, trener og er ikke overvektig. Likevel føler jeg meg «dårlig» for at jeg ikke gjør dette når det tydeligvis skal være så bra og noe alle bør og kan gjøre. Mulig det bare er meg, og at jeg oppfører meg barnslig her, men er det flere som føler på det samme? Anonymkode: e6a54...5a0 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kjenner meg veldig igjen. Jeg har strevd lenge med spiseforstyrrelser, og synes det er vanskelig med alle som snakker om hvor viktig og riktig det er med faste og hvor farlig (ultra)prosessert mat er. Når man er sårbar og selvkritisk blir man jo litt svart-hvitt i tankegangen. Det er vanskelig å tenke at jeg må gjøre det som passer for min kropp. Vet jo at det er mitt ansvar å skjerme meg selv, men det er ikke så lett.. Anonymkode: 4a732...e21 Men dere - dette er jo bare enda en diett, og folk som er nyfrelst på dietten "sin" og påstår de har funnet det mest fantastiske på jord. Akkurat nå er faste i vinden, for noen år siden skulle "alle" leve på lavkarbo. Ignorer motediettene, følg kostholdsrådene fra myndighetene. Anonymkode: 9c639...434 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #12 Skrevet 5. april 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men dere - dette er jo bare enda en diett, og folk som er nyfrelst på dietten "sin" og påstår de har funnet det mest fantastiske på jord. Akkurat nå er faste i vinden, for noen år siden skulle "alle" leve på lavkarbo. Ignorer motediettene, følg kostholdsrådene fra myndighetene. Anonymkode: 9c639...434 For en med spiseforstyrrelser er det ikke "bare" en diett 😊 Det gir bare mer stress. Men det er definitivt noe som ligger på oss, ikke formidler av dietten. Det er heller ikke "bare" å følge kostholdsrådene fra myndighetene, hadde det bare vært så enkelt 😄 Anonymkode: 325b3...c53
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #13 Skrevet 5. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): For en med spiseforstyrrelser er det ikke "bare" en diett 😊 Det gir bare mer stress. Men det er definitivt noe som ligger på oss, ikke formidler av dietten. Det er heller ikke "bare" å følge kostholdsrådene fra myndighetene, hadde det bare vært så enkelt 😄 Anonymkode: 325b3...c53 Ikke "bare" som i at det ikke gir stress, men bare som i at det er ikke egentlig en anbefaling å følge den, bare noen som har en mening. Jeg sa heller ikke at det er "bare" å følge kostholdsrådene, som i at det er lett å gjennomføre når man har spiseforstyrrelser. Poenget var at man kan trygt etterstrebe den, og ignorere de andre. Anonymkode: 9c639...434 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #14 Skrevet 5. april 2023 Kostholdsråd burde gis av kliniske ernæringsfysiologer. Ingen andre. Har selv hatt anoreksi, og kjenner på de samme tankene som deg. Svaret jeg gir meg selv er NEI! Variert mat i passe mengder er det som er viktig. Hvordan man fordeler dette på en dag, er opp til hver enkelt. Personlig hadde jeg aldri klart å få inn hele dagens energibehov på kun ett måltid. Hadde blitt kvalm. Samt sulten store deler av døgnet ellers. For meg passer det med 4 måltider om dagen. Anonymkode: 1453b...20d 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #15 Skrevet 5. april 2023 "Får dårlig samvittighet", rett og slett...Dette skjønner jeg meg ikke på, altså. Du har et kosthold som fungerer for deg, du spiser sunt, trener og er ikke overvektig. Og så har du dårlig samvittighet? Unnskyld meg, men dette er helt tullete. Ikke akkurat barnslig, for barn går ikke rundt med dårlig samvittighet fordi de ikke spiser den sammen maten som en rando på internett. Men pubertalsk, kanskje. Voks opp. Vi kan ikke stoppe alle matråd, motedietter og "perfekte" kropper på sosiale medier, men vi kan stoppe å bli påvirket negativt. Bli positiv påvirket, hent inspirasjon og forkast alt som ikke passer deg. Er det for vanskelig så logg av. Anonymkode: 61faa...a99 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #16 Skrevet 5. april 2023 Husk at hun også sier at dette ikke passer for alle. Anonymkode: 1e921...d93 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #17 Skrevet 5. april 2023 Hvis man skal ha det godt med seg selv, tror jeg faktisk det er helt nødvendig å unngå påvirkning som bare bidrar til dårlig samvittighet. Vi er alle ulike, men felles for alle er at vi har godt av å spise mest mulig råvarer og bevege oss mer. Noen synes faste gjør dette enklere, men det er ikke en fasit som gjelder for alle. Lytt til kroppen din, og gjør det du trives med. Anonymkode: e60d5...9d3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #18 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (På 5.4.2023 den 13.23): Variert mat i passe mengder er det som er viktig. Hvordan man fordeler dette på en dag, er opp til hver enkelt. Personlig hadde jeg aldri klart å få inn hele dagens energibehov på kun ett måltid. Hadde blitt kvalm. Samt sulten store deler av døgnet ellers. For meg passer det med 4 måltider om dagen. Jeg er så enig ☺️ Jeg tror alt kommer an på individet her. Jeg kjenner folk som er som deg, mange måltider godt spredd ut over dagen er det de må ha for ikke å føle seg dårlig. Jeg, derimot, blir kvalm av tanken på mat om morgenen. Jeg er klar for mat rundt lunsj, og så vil jeg helst ha en litt sen middag og så ikke noe mer. For meg ville faste som kostholdsprinsipp vært superenkelt, kroppen min har allerede omtrent den rytmen. Mens mange måltid- venninnene mine ville slitt. Anonymkode: 9c639...434
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #19 Skrevet 7. april 2023 Vær litt kritisk til informasjon. Faste er en trend, ikke en fasit for kosthold. 2 måltider om dagen er for lite for de fleste. Det er også lettere å få mangelsykdommer når alt skal presses inn i en middag og ett annet måltid. Mest sannsynlig går det litt tid, så kommer det i info om at faste kan være skadelig akkurat som alle de andre mer ekstreme kostholdsrådene. Anonymkode: d9ca1...2d5 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #20 Skrevet 8. april 2023 On 4/4/2023 at 7:43 PM, AnonymBruker said: Jeg spiser frokost, lunsj, middag og kvelds. Går det for lenge mellom måltidene blir jeg slapp, svimmel og ukonsentrert. Anonymkode: e6a54...5a0 Det skyldes karbohydrat-avhengighet. Du spiser for mye sukker. Anonymkode: 850a8...202
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå