Gå til innhold

Bruke sitt andre fornavn som hovednavn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har aldri likt navnet mitt, det føles rart å si og å høre. Muligens pga barndomstraumer og at jeg lett knytter navnet mitt til det vanskelige. Det er et helt normalt navn av min tid, men jeg føler at det ligger rart i munnen, som at jeg ikke uttaler det riktig 🤷🤔 

Uansett, jeg har lagt til et navn nummer to, men siden fornavnet mitt er langt nok i seg selv så er det ikke naturlig å bruke begge navnene. Så mitt andre fornavn er mest noe som gir meg glede når jeg ser det skrevet på post, på fb osv 😅 

Jeg er i et slags veiskille nå, der jeg pr idag ikke har noe særlig omgangskrets utenom familien og hvor jeg kommer til å utvide den de neste årene. Om ikke annet, så i alle fall med kolleger, i jobbsammenheng osv.

Jeg vurderer sterkt å begynne å bruke mitt andre fornavn fremover nå. Men det kan jo bli veldig rart. Noen kjenner meg som ditt og noen som datt. Hvordan går man frem? Og vil det skape problemer/ unødvendig forvirring med det første fornavnet mitt som da ikke brukes? Det er vel sjeldent det vil bety noe, for oftest vil jeg vel kunne oppklare det når situasjonen evnt oppstår? Noen tanker fra dere, please? 😄

Anonymkode: 1446f...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du står helt fritt til dette. Kjenner flere som gjør det, og gjør det selv av og til. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker det navnet du vil. Og jeg hadde gitt beskjed til folk om valget ditt hvis du kjenner de fra før. Jeg skjønner ikke poenget med å få et ekstra navn eller nytt navn hvis de fleste fortsatt skal bruke det gamle navnet. Kan godt hende noen ikke gidder bry seg, men kanskje de ikke er noe å bry deg om tilbake i såfall.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en barndomsvenninne som har gjort noe av det samme, men hun har hatt med seg begge fornavnene helt fra hun ble født. Hun misliker sitt første fornavn, og hver gang hun har hatt en eller annen form for miljøskifte har hun valgt å presentere seg med navn nr 2. F.eks da hun begynte å studere, og på alle arbeidsplasser. Det fungerer sånn måtelig. En av grunnene til at det ikke fungerer så godt er at alle arbeidsgivere innhenter personopplysninger der hele navnet framgår, og dette brukes videre i registreringer, mailadresser og andre offisielle dokumenter.  

Anonymkode: 8ca21...aa0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare bruk fornavn nr to, det går fint☺️ I vår slekt har vi et par stykker som har hatt kjælenavn under oppveksten, og de introduserer seg ikke med kjælenavn, men det ekte navnet, til alle andre. Så f.eks. kjærestene sier det ekte navnet mens familien sier kjælenavnet. Vi ler litt av det av og til😅 Kjærestene bruker ofte kjælenavnet hvis de snakker til oss om kjæresten, for ellers får de ofte et tomt blikk noen sekunder, og så åja, du mener X. Men det er altså ikke noe problem i det hele tatt, bare en kuriositet☺️

Anonymkode: 93c6a...057

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg heter A B C , noen kjenner meg mest som A, noen mest som C, alle vet at begge er mine fornavn, feks de som kjenner meg som C "jeg trodde du het C?" "Ja jeg har to fornavn, foretrekker mest C selv" så har de som regel aldri nevnt det mer. De som kjenner meg mest som A begynner ikke å kalle meg bare C og det er helt ok. 

Jeg kjenner en som har brukt sitt andre fornavn hele livet sitt og kun det, etter 10 års vennskap oppdaget jeg på et brev at det var to navn og spurte om det var faren eller broren, han sa det var han. Var veldig merkelig å plutselig se det navnet, men jeg glemte det med en gang, var ikke naturlig å tenke tanken en gang at det  navnet jeg kjente ham som, ikke var ham. 

Anonymkode: 438ff...33b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor fjerner du ikke bare det uønskede navnet? Du er voksen og det er helt opp til deg. Du kan velge. Ønsker du kun det mellomnavnet som navn, så velg det på papiret også! Det er gjort på et par minutter å endre navnet sitt for godt i folkeregisteret. Du kan fylle ut søknad på nettet. Å fjerne et fornavn og la mellomnavnet rykke frem som fornavn er null problem, og søknaden blir nok godkjent på noen timer.

Endrer du navnet i folkeregisteret, vil du få all post fra alle i riktig navn, inkludert eposter fra arbeidsgiver osv.

Jeg endret etternavn for noen år siden, og sendte inn søknaden på nett sent en kveld. Neste formiddag fikk jeg epost om at den var godkjent og jeg nå hadde nytt etternavn.

Det er ditt liv og ditt navn, du bestemmer! Man MÅ ikke godta navnet foreldrene i sin tid ga en, spesielt ikke om det er forbundet med en vond barndom og traumer i oppveksten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (1 minutt siden):

Hvorfor fjerner du ikke bare det uønskede navnet? Du er voksen og det er helt opp til deg. Du kan velge. Ønsker du kun det mellomnavnet som navn, så velg det på papiret også! Det er gjort på et par minutter å endre navnet sitt for godt i folkeregisteret. Du kan fylle ut søknad på nettet. Å fjerne et fornavn og la mellomnavnet rykke frem som fornavn er null problem, og søknaden blir nok godkjent på noen timer.

Endrer du navnet i folkeregisteret, vil du få all post fra alle i riktig navn, inkludert eposter fra arbeidsgiver osv.

Jeg endret etternavn for noen år siden, og sendte inn søknaden på nett sent en kveld. Neste formiddag fikk jeg epost om at den var godkjent og jeg nå hadde nytt etternavn.

Det er ditt liv og ditt navn, du bestemmer! Man MÅ ikke godta navnet foreldrene i sin tid ga en, spesielt ikke om det er forbundet med en vond barndom og traumer i oppveksten.

Det er Fornavn Fornavn Mellomnavn Etternavn,  bare :)

Anonymkode: 438ff...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min farmor brukte sitt andre fornavn hele livet, ikke før lenge etter at hun var død oppdaget jeg at hun var døpt Marta Helene. (Hun het ikke det, kun eksempel)  Alle trodde hun het Helene Marta!

Anonymkode: 1a98d...e91

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klart du kan bruke ditt andre fornavn! Men bytt navn ordentlig i Folkeregisteret, hvis ikke blir det bare forvirrende for alle. 

Anonymkode: 96355...376

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Klart du kan bruke ditt andre fornavn! Men bytt navn ordentlig i Folkeregisteret, hvis ikke blir det bare forvirrende for alle. 

Anonymkode: 96355...376

Jeg kan ikke endre det før om mange år, siden det ikke er så lenge siden jeg la til det andre navnet. Med mindre det første navnet kan sløyfes av "særlige grunner" uten at jeg aner hva det innebærer. Jeg la til navnet fordi det er et familienavn og jeg ville ha det med meg videre. I ettertid har tanken kommet om at jeg egentlig heller virkelig vil bruke det. Men der og da var det for skummelt å ta det steget helt ut. Nå tenker jeg jo at jeg heller burde byttet rekkefølge på navnene i det minste, men det er for sent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
svartkatt skrev (40 minutter siden):

Du bruker det navnet du vil. Og jeg hadde gitt beskjed til folk om valget ditt hvis du kjenner de fra før. Jeg skjønner ikke poenget med å få et ekstra navn eller nytt navn hvis de fleste fortsatt skal bruke det gamle navnet. Kan godt hende noen ikke gidder bry seg, men kanskje de ikke er noe å bry deg om tilbake i såfall.

Jeg tok det både sånn at jeg evnt kunne bruke det fremover, men også fordi det er et navn etter en bestemor og jeg elsker å ha det navnet der så hele navnet mitt ble litt endret. Men i ettertid tenker jeg at jeg burde vurdert sterkere om jeg virkelig ville ha med meg fornavnet mitt som et videre fornavn. Men du vet, bytte fornavn føles så rart og feil. Dessverre, så jeg turte ikke annet enn å legge ett til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg har en barndomsvenninne som har gjort noe av det samme, men hun har hatt med seg begge fornavnene helt fra hun ble født. Hun misliker sitt første fornavn, og hver gang hun har hatt en eller annen form for miljøskifte har hun valgt å presentere seg med navn nr 2. F.eks da hun begynte å studere, og på alle arbeidsplasser. Det fungerer sånn måtelig. En av grunnene til at det ikke fungerer så godt er at alle arbeidsgivere innhenter personopplysninger der hele navnet framgår, og dette brukes videre i registreringer, mailadresser og andre offisielle dokumenter.  

Anonymkode: 8ca21...aa0

Det er sant. Men begge navnene står jo der i alle fall, og det andre fornavnet mitt er såpass sjeldent at folk lett ville koblet det til meg selvom det står et annet navn foran der igjen. Så sånn sett tenker jeg at det bør gå bra. Når jeg blir ropt opp steder så merker jeg jo at de kun bruker fornavn og etternavn, og sløyfer navn nr to, så akkurat det blir litt rart, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tok det både sånn at jeg evnt kunne bruke det fremover, men også fordi det er et navn etter en bestemor og jeg elsker å ha det navnet der så hele navnet mitt ble litt endret. Men i ettertid tenker jeg at jeg burde vurdert sterkere om jeg virkelig ville ha med meg fornavnet mitt som et videre fornavn. Men du vet, bytte fornavn føles så rart og feil. Dessverre, så jeg turte ikke annet enn å legge ett til. 

Det synes jeg er helt greit og fint. Selv om man har to eller flere navn fra dåpen av kan man bruke hvilket som helst av disse. Det trenger ikke være det første som blir det mest brukte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
svartkatt skrev (5 minutter siden):

Det synes jeg er helt greit og fint. Selv om man har to eller flere navn fra dåpen av kan man bruke hvilket som helst av disse. Det trenger ikke være det første som blir det mest brukte. 

Takk for støtten forresten, i begge svarene dine 😊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (36 minutter siden):

Jeg turte ikke å gå "all in" med navneendring. Jeg har jo ikke prøvd å bruke det andre navnet sånn ordentlig, tenkt om jeg hadde angret. Det var slik jeg tenkte i alle fall. Men nå i ettertid ble funderingen mer om det egentlig er særlig praktisk mulig å bruke mellomnavnet som første navn. Uansett så kan jeg ikke endre navnet på mange, mange år enda siden det ikke er så lenge siden den første endringen min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg kjenner flere som bruker fornavn nr 2 (til og med en som bruker fornavn nr 3) som "daglignavn".

Tenker ikke over det i det hele tatt, bare jeg vet hva de vil bli kalt, så bruker jeg det.

Anonymkode: f5c30...467

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ganske vanlig at folk bruker navn 2. Kommer på 4-5 bare i nærmeste krets. En av de er svensk, resten norske 

Anonymkode: 08614...849

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det er ganske vanlig at folk bruker navn 2. Kommer på 4-5 bare i nærmeste krets. En av de er svensk, resten norske 

Anonymkode: 08614...849

Så fint å høre 😊

Noe av problemet er selvsagt å bytte underveis i livet, men det høres ut som det også skal gå fint 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker i hovedsak fornavn #2 selv, en vane jeg la meg til da jeg jobbet mye med kunder, fordi fornavn #1 er ganske uvanlig. Og jeg kjenner flere kvinner (og en mann) som kun bruker fornavn #2 i det daglige, i noen tilfeller er det helt normalt og korte navn begge to, feks. Mari Helene som kun bruker Helene og Nils Petter som kun bruker Petter. 

Har også en bekjent som plutselig byttet fornavn for en stund siden, fra noe skikkelig rotnorsk og gammeldags (type Målfrid) til noe moderne og internasjonalt (type Jenny). Nå omtales hun stort sett som "hun som byttet navn", så akkurat det å bytte til et helt nytt navn er kanskje ikke å anbefale om du vil at det skal skje litt diskret...

Anonymkode: 9d823...e0e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...