AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #1 Skrevet 4. april 2023 Svigerforeldrene mine drikke ufattelig store mengder alkohol i alle ferier og fridager. Drikkingen startet typisk rundt kl.12-13, og inkluderer både brennevin, øl og vin. De blir beruset, men ikke full. De drikker hver eneste dag, og har en eller annen formening om at det er sunt. Kanskje ett glass vin er sunt, men ikke de mengdene de konsumerer. I løpet av 1 helg har de drukket: en kartong vin (3 liter), 12 øl (0.5 dl), 1 flaske aquavit (0,5 l) 1 flaske jager meister (1 l). Jeg er så ufattelig lei av drikkingen deres når vi besøker de i påske, jul, sommerferie osv. Jeg trives ikke med så mye alkohol rundt meg selv og ikke minst barna våre. Jeg (og mannen) skulle i utgangspunktet tilbringe resten av påska sammen med de, men reiste hjem. Mannen nektet å konfrontere de med at de drikker for mye, for han mener det er "helt normalt". Så vi sa vi hadde blitt syk å reiste hjem. Er det normalt? Hva er alkoholvanene hos deres foreldre/svigerforeldre? Gjerne sammen med barnebarn. Anonymkode: 2e625...40a 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #2 Skrevet 4. april 2023 Mine foreldre drikker betydelig mindre nå når de har barnebarn enn før. De har aldri drukket de mengdene du nevner her, men nå når barnebarna er her så er det maks en øl eller et glass vin mens ungene er våkne, og kanskje et glass eller to til når de er i seng. Og ikke i hverdagen, men i helg og ferier. Anonymkode: 02f87...700 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #3 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mine foreldre drikker betydelig mindre nå når de har barnebarn enn før. De har aldri drukket de mengdene du nevner her, men nå når barnebarna er her så er det maks en øl eller et glass vin mens ungene er våkne, og kanskje et glass eller to til når de er i seng. Og ikke i hverdagen, men i helg og ferier. Anonymkode: 02f87...700 Når de passer barnebarna alene så drikker de ikke, må poengtere det. Det jeg skriver her gjelder når vi foreldre til disse barnebarna også er til stede. Anonymkode: 02f87...700
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #4 Skrevet 4. april 2023 Det er ikke normalt og dere gjør rett i å skjerme barna. Hadde heller ikke latt barna gå rundt berusa voksne. Her hadde jeg sagt fra selv med mye mindre mengder enn dette. Si fra, det er å vise at en bryr seg. Alternativet her hadde vært å kutte kraftig ned på kontakten, ved å si fra gir dere de hvertfall et valg. Anonymkode: f3c70...a01 4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #6 Skrevet 4. april 2023 Blir de ikke fulle av de mengdene så er de definitivt alkoholikere. Det er i tillegg tilbakevist at det er sunt med alkohol, uansett mengde. Det er m.a.o. alltid sunnest å være totalavholds (er ikke det selv, men drikker ikke veldig mye). Jeg hadde holdt samværet på et minimum om mine foreldre insisterte på å drikke (sp mye) foran barnebarna. Anonymkode: 80223...cbf 3
isw Skrevet 4. april 2023 #7 Skrevet 4. april 2023 Man er ikke nødvendigvis alkoholiker selv om man har et for høyt forbruk av alkohol. Alkoholisme er en sykdom som KAN kjennetegnes av for høyt inntak av alkohol, men har også mange andre diagnosekriterier. Kall det heller et problematisk eller for høyt alkoholinntak. For det er det det er. 8 1
Andro Skrevet 4. april 2023 #8 Skrevet 4. april 2023 Det er bare folk som vokser opp i hjem med alkoholisme som anser et slik drikkemønster som "normalt". Du gjør rett i å skjerme barna dine fra eksponering for disse menneskene over tid, og det er ikke forsvarlig at de skal være alene med dem., Hadde jeg blitt konfrontert av dem på hvorfor jeg var tilbakeholden så ville jeg ha gitt et ærlig svar. Jeg vil tro at de ville ha oppfattet det som snerpete, men det er slik de trøster seg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #9 Skrevet 4. april 2023 Mine svigerforeldre har alltid tatt et glass vin eller en boks øl mens barna har vært våkne, til maten gjerne. Men aldri ved lunsjtider! Og aldri i de mengdene du nevner. Kanskje et glass vin til i sofaen etter middag, men alltid med vannglasset ved siden av. Mine foreldre gjør det på samme måte, men i enda mindre skala enn svigers. Jeg har aldri sett noen av dem beruset eller påvirket på noen som helst slags måte. Verken med eller uten barn tilstede. Anonymkode: 484a5...5df 1
isw Skrevet 4. april 2023 #10 Skrevet 4. april 2023 On topic: Jeg mener fornuften ligger et sted i mellom her. Gjennom livet må alle mennesker i Norge på et vis forholde seg til alkohol. Jeg ser ikke hvorfor barn skal skånes fra et moderat alkoholkonsum hos de voksne. Jeg er oppvokst med folk rundt meg som drakk i overkant mye, og selv det har jeg ikke tatt nevneverdig skade av. Fyll, derimot (og de mengdene som nevnes over), høres ikke bra ut. Det bør barn skånes fra. 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #11 Skrevet 4. april 2023 For det første, holder du regnskap på det de drikker? For det andre, hvorfor skal mannen konfrontere de? Ærlig talt, de er voksne og bestemmer da selv hvor mye de vil drikke uten at noen holder regnskap med det og konfronterer de. Selv drikker jeg ikke alkohol, men fører heller ikke regnskap over hva andre drikker. Anonymkode: 56601...b7b 1 2
svartkatt Skrevet 4. april 2023 #12 Skrevet 4. april 2023 Jeg synes dere kan si hvorfor dere ikke vil være der med ungene. Så får de ta valget om å drikke mindre etterhvert. Personlig hadde jeg ikke regnet med at de ville endre på mengde og rutiner, men dere vet jo ikke før dere har tatt det opp med dem. Det er kanskje normalt for mannen din som er vokst opp med dette, men det burde ikke være normalt for noen barn. 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #13 Skrevet 4. april 2023 Mine svigerforeldre er avholds. Mine foreldre drikker en del, spesielt om sommeren, og på båtturer. Er oppvokst med båtlivet, og det har med årene blitt en "god" gjeng i alle aldre som treffes på en øygruppe jevnt over hele båtsesongen, der er det full fest på land med barn i båtene. Jeg var med engang, med min lille sønn, og satt i båten hele tiden, edru, og merket at folk reagerte over min "unormale" oppførsel. Barnet mitt satt i lugaren å så film, uvitende om galskapen på land. Jeg drikker max én gang i året, og aldri i nærheten av barn. Anonymkode: dad56...1ae 1
Rucula Skrevet 4. april 2023 #14 Skrevet 4. april 2023 Svigers er avholds nesten, min foreldre drikker endel. Men de blir aldri fulle. Men de tar seg øl og vin til maten. Det er helt ok synes jeg. Selv er jeg avholds
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #15 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): For det første, holder du regnskap på det de drikker? For det andre, hvorfor skal mannen konfrontere de? Ærlig talt, de er voksne og bestemmer da selv hvor mye de vil drikke uten at noen holder regnskap med det og konfronterer de. Selv drikker jeg ikke alkohol, men fører heller ikke regnskap over hva andre drikker. Anonymkode: 56601...b7b Hvis alkoholkonsumet fører til at en tar avstand fra de er det realt å ta det opp med de og forklare grunnen. Som voksne. Det er også omsorg for svigerforeldrene å uttrykke bekymring over alkoholkonsumet når det er i slike mengder. Vil ikke nødvendigvis bli godt mottatt i første omgang, men på sikt kan det være med å åpne øynene deres for at det er mer enn normalt. For ordens skyld, drikker alkohol selv i moderate mengder, men aldri mer enn ett glass vin når det er barn tilstede. Anonymkode: f3c70...a01
Tanuki Skrevet 4. april 2023 #16 Skrevet 4. april 2023 Det var mye ja, skjønner at du ikke vil være med dem. men skjønner også at mannen din syntes det er ubehagelig å skulle konfrontere dem der og da. Bedre å heller ha mindre kontakt med dem.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #17 Skrevet 4. april 2023 Dersom de drikker seg beruset på daglig basis er det alkoholisme. Anonymkode: f2e9c...c0e 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #18 Skrevet 4. april 2023 isw skrev (6 timer siden): Man er ikke nødvendigvis alkoholiker selv om man har et for høyt forbruk av alkohol. Alkoholisme er en sykdom som KAN kjennetegnes av for høyt inntak av alkohol, men har også mange andre diagnosekriterier. Kall det heller et problematisk eller for høyt alkoholinntak. For det er det det er. Kall heller en spade for en spade. Dersom man må drikke seg beruset fra kl 12 hver dag i ferier fridager og ikk en gang er i stand å begrense seg foran barnebarna, da er man det de fleste ville kalt en alkoholiker. Antagelig drikker de oftere enn dere aner ellers også. Dette mønsteret kjenne jeg igjen. Anonymkode: 6706d...35c 5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #19 Skrevet 5. april 2023 Først og fremst er jeg fascinert over at du har gått over alle flasker og avfall med cm-mål og kalkulator 😅 Selv om konsumet her er betydelig mer moderat har jeg ikke sjans til å vite akkurat hvor mye jeg og mannen drakk i løpet av helgen. Uansett, om dere er i nærheten, de ikke blir stupfulle, og barna ikke reagerer, ville jeg mulig akseptert det. Om jeg følte det går utover barna ville jeg krevd at mannen tok en alvorsprat. Anonymkode: 86543...9bc 2 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #20 Skrevet 5. april 2023 Drikker de så mye alkohol ellers i året også? Om dette kun er i feriene så kan de vel ikke være alkoholikere, men om de drikker like mye hver måned/ helg så er de nok alkoholikere. Dette er ganske mye alkohol på en helg/ferie. Anonymkode: 03f7d...12b 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå