Gjest Ananas Skrevet 1. januar 2006 #1 Skrevet 1. januar 2006 Snart står jeg forhåpentligvis med en cand.polit-grad i hånda og skal ut i yrkeslivet. Sannsynligvis vil en del av jobben jeg får gå ut på å skrive tekst på norsk. Jeg kan jo skrive sånn alminnelig bra kg-norsk, men jeg tror norsk-kunnskapene mine er rimelig langt unna det nivået som forventes i for eksempel høyere offentlig forvaltning. Kommaregler og grammatikk har jeg ikke noe som helst bevisst forhold til for eksempel. Jeg er ikke ute etter å lære meg å skrive dikt eller noveller, bare mer korrekt og klar og tydelig norsk.
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2006 #2 Skrevet 1. januar 2006 Hm... Jeg vet sannelig ikke jeg... Jeg har alltid lest mye, så jeg fikk mye gratis gjennom lesingen... Kanskje det hjelper å lese sakspapirer? :klø: Hehe, nei, sorry, jeg er nok ikke så mye til hjelp.
Gjest barne- og familiemedister Skrevet 1. januar 2006 #3 Skrevet 1. januar 2006 Snart står jeg forhåpentligvis med en cand.polit-grad i hånda og skal ut i yrkeslivet. Sannsynligvis vil en del av jobben jeg får gå ut på å skrive tekst på norsk. Jeg kan jo skrive sånn alminnelig bra kg-norsk, men jeg tror norsk-kunnskapene mine er rimelig langt unna det nivået som forventes i for eksempel høyere offentlig forvaltning. Kommaregler og grammatikk har jeg ikke noe som helst bevisst forhold til for eksempel. Jeg er ikke ute etter å lære meg å skrive dikt eller noveller, bare mer korrekt og klar og tydelig norsk. ← Hvis du fortsetter å skrive som i dette innlegget, skal det gå deg godt og du får leve lenge i landet. Jeg mottar - og må dessverre lese - betydelige mengder post fra "høyere offentlig forvaltning," mest fra Justisdepartementet. Stavefeilene florerer ikke, men klar og tydelig norsk er det absolutt ikke likevel... Nåja. Uansett holder du garantert det nivået som kreves før de departementale irrganger ødelegger evnen til lettfattelig språk!
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #4 Skrevet 2. januar 2006 Sjansen er heller større for at offentlig forvaltning vil ødelegge det eventuelle lett forståelige språket man egentlig fører. Min erfaring er at jo mer usikker man er innen et felt, desto rundere og mer vage formuleringer kommer man med. I intervjuer på trykk, radio-intervjuer, rapporter, utredninger og rundskriv: klart, direkte og tydelig språk = trygghet og sikkerhet innen feltet. Runde formuleringer, vagt, abstrakt og indirekte språk = usikkerhet og manglende kunnskaper innen feltet. Språk brukes også for å skape avstand: rapporter og rundskriv har ikke som intensjon å skape nærhet til leserne (for å si det mildt) derfor er språket deretter. Ledere er ofte eksperter i runde, vage formuleringer, slik at ingen kan "ta dem for noe" i etterkant. De som er trygge på seg selv og sine kunnskaper bruker ofte et direkte, tydelig og klart språk.
Gjest j79 Skrevet 2. januar 2006 #5 Skrevet 2. januar 2006 Jeg både skriver og leser brever innen offentlig forvaltning. Min mening er at man bør skrive på en måte som folk forstår, og ikke rote seg bort i et komplisert språk med mange fremmenord. Mine tips blir derfor - rett på sak - fornuftige avsnitt - korte setninger - unngå sjeldne forkortelser og fremmedord Man kommer fort inn i skrvingen, og det hjelper å lese andre sine brev. Da finner man ut hvliken tone som er vanlig å bruke. Man finner også ut hvilke typer brev som er håpløse å lese, og man unngå å gjøre de samme feilene. Lykke til med skrivingen! Det går nok bra skal du se.
Gjest Gjesta Skrevet 2. januar 2006 #6 Skrevet 2. januar 2006 Min erfaring er at jo mer usikker man er innen et felt, desto rundere og mer vage formuleringer kommer man med. I intervjuer på trykk, radio-intervjuer, rapporter, utredninger og rundskriv: klart, direkte og tydelig språk = trygghet og sikkerhet innen feltet. ← Dette har jeg personlig også erfart i skrivingen av avhandlingen (riktignok på engelsk, men samme generalisering gjelder); hvis jeg ikke er helt sikker på det jeg skriver, blir gjerne formuleringen vag, og resultatet blir at grunntanken ikke kommer klart og godt fram. Mine råd for å bli bedre, er rett og slett å lese mye, og ting fra ulike felter. Offentlige papirer er kanskje ikke det du burde konsentrere deg om, for der er det mye tøv ute og går. Og selvsagt: skrivetrening er alfa og omega.
Lillesøster Skrevet 2. januar 2006 #8 Skrevet 2. januar 2006 Cand.polit graden krever da ganske høye krav til dine skriftlige norskkunnskaper. Jeg tror du har det som trengs. Stå på og lykke til.
Gjest barne- og familiemedister Skrevet 2. januar 2006 #9 Skrevet 2. januar 2006 Er det ingen som vet om noen kurs? ← På fremmedspråk: On the job training. Mest effektivt.
Skravla Skrevet 2. januar 2006 #10 Skrevet 2. januar 2006 Finn Erik Vinje har gitt ut flere bøker som gir råd og tips. Blant annet: Skriveregler og Språkråd fra A-Å. Ellers gir Norsk språkråd følgende tips: Hvordan skrive godt norsk! Ha leseren i sikte: Hvem skriver du for? Tilpass ordvalget etter leseren. Bruk konkrete og kjente ord der du kan. Forklar fagord og andre vanskelige ord. Ha saken i fokus: Del teksten inn etter hovedpoengene. Si én ting om gangen. Bruk bindeordene bevisst. De viser sammenhengen i teksten. Å skrive er å tenke. Når tanken fram? Ha øye for teksten: Vær på vakt mot abstrakte formuleringer. Prøv å omformulere dersom du ikke er fornøyd. Smak på setningene. Les dem gjerne høyt. Spør andre om gode språkråd og bruk eventuelt språkkonsulent. Ha skriveråd i bakhånd: Del opp lange og innfløkte setninger. Plasser gjerne verbet tidlig i setningen. Bruk aktiv uttrykksmåte der det passer. Bruk oppdaterte ordbøker og andre veiledningsbøker.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå