AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #1 Skrevet 3. april 2023 Jeg ble plutselig syk for snart et år siden og har siden vært sykemeldt i litt ulike grader (mellom 100%-50% sykemeldt, nå er jeg 80% sykemeldt). Jeg har fått god oppfølging av lege og spesialist siden starten, har allerede tatt mange undersøkelser i forbindelse med utredningen og opplever å bli tatt alvorlig av helsevesenet. Men det er så lange ventetider på ALT og jeg er ikke halvveis i den planlagte utredningen ennå. Ting tar tid, og det er ikke noe å gjøre med det, men det er frustrerende at jeg har brukt opp hele sykemeldingsperioden på kun utredning, har bare blitt verre og har fremdeles ikke noen klare svar eller noe tilbud om behandling eller hjelp. Nå gruer jeg meg til det er gått ett år og jeg må over på AAP og ha mer med NAV å gjøre, da man hører så mye rart om NAV. Til nå har jeg blitt lønnet av arbeidsgiver som vanlig og ikke hatt behov for noen møter med NAV. Jeg er bare 34 år, har alltid vært frisk før, og vant til et aktivt liv med mann og barn i tillegg til en travel jobb som jeg trives veldig godt i, så det er en veldig stor omstilling for meg og familien min å skulle være syk og trenge hjelp. Jeg prøver å lese meg opp på hva det vil si å gå på AAP, men syntes det er vanskelig å sette seg inn i alt. Jeg er veldig redd for å gå i noen feller eller gjøre noe feil. Er det noen som har vært i liknende situasjoner og kan komme med noen råd og tips til noen som skal inn i NAV- mølla? Eller bare tips til livet generelt når kroppen slutter å virke? ❤️ Anonymkode: 7893c...97f
Gjest Adobyen Skrevet 3. april 2023 #2 Skrevet 3. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg ble plutselig syk for snart et år siden og har siden vært sykemeldt i litt ulike grader (mellom 100%-50% sykemeldt, nå er jeg 80% sykemeldt). Jeg har fått god oppfølging av lege og spesialist siden starten, har allerede tatt mange undersøkelser i forbindelse med utredningen og opplever å bli tatt alvorlig av helsevesenet. Men det er så lange ventetider på ALT og jeg er ikke halvveis i den planlagte utredningen ennå. Ting tar tid, og det er ikke noe å gjøre med det, men det er frustrerende at jeg har brukt opp hele sykemeldingsperioden på kun utredning, har bare blitt verre og har fremdeles ikke noen klare svar eller noe tilbud om behandling eller hjelp. Nå gruer jeg meg til det er gått ett år og jeg må over på AAP og ha mer med NAV å gjøre, da man hører så mye rart om NAV. Til nå har jeg blitt lønnet av arbeidsgiver som vanlig og ikke hatt behov for noen møter med NAV. Jeg er bare 34 år, har alltid vært frisk før, og vant til et aktivt liv med mann og barn i tillegg til en travel jobb som jeg trives veldig godt i, så det er en veldig stor omstilling for meg og familien min å skulle være syk og trenge hjelp. Jeg prøver å lese meg opp på hva det vil si å gå på AAP, men syntes det er vanskelig å sette seg inn i alt. Jeg er veldig redd for å gå i noen feller eller gjøre noe feil. Er det noen som har vært i liknende situasjoner og kan komme med noen råd og tips til noen som skal inn i NAV- mølla? Eller bare tips til livet generelt når kroppen slutter å virke? ❤️ Anonymkode: 7893c...97f Det er mye å sette seg inn i når man kommer på AAP. Søknad, avslag, vedtak, paragrafer, nav-språk og meldekort. I det hele tatt ganske pyton. Jeg hadde nytte av https://aap-aksjonen.no og deres facebookgruppe AAP-aksjonen. Anbefaler den. Der finner man svar og forklaringer på det meste, og du kan spørre om ting du lurer på. Lykke til og god bedring. Endret 3. april 2023 av Adobyen
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #3 Skrevet 3. april 2023 36 minutter siden, Adobyen said: Det er mye å sette seg inn i når man kommer på AAP. Søknad, avslag, vedtak, paragrafer, nav-språk og meldekort. I det hele tatt ganske pyton. Jeg hadde nytte av https://aap-aksjonen.no og deres facebookgruppe AAP-aksjonen. Anbefaler den. Der finner man svar og forklaringer på det meste, og du kan spørre om ting du lurer på. Lykke til og god bedring. Tusen takk, jeg har lest litt på nettsiden og Facebook-gruppa nå og det virker jo veldig slitsomt 😕 At det skal være så komplisert når man allerede har mer enn nok med å være syk. Anonymkode: 7893c...97f
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #4 Skrevet 3. april 2023 Man går jo ikke automatisk over på AAP. Så hvis du har hvert sykemeldt snart et år så kanskje du bør starte prosessen med søknad på AAP. Ja det et styr. Hos meg var det så mye mas at jeg ble enda sykere. Hadde en vanskelig konsulent i Nav som overstyrte legen og spesialister. .Det ordna seg til slutt. For noen går prosessen fint. Anonymkode: e0b16...49c 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #5 Skrevet 3. april 2023 Har du søkt AAP? Det går ikke automatisk fra sykepenger til AAP, så det bør du ha i tankene. Og så vil jeg anbefale deg å ha god dialog med legen. Det MÅ ikke bli så mye styr, men min erfaring er at det kommer mye an på saksbehandleren. Og gode legeerklæringer har også mye å si. Anonymkode: d27d6...524 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #6 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Tusen takk, jeg har lest litt på nettsiden og Facebook-gruppa nå og det virker jo veldig slitsomt 😕 At det skal være så komplisert når man allerede har mer enn nok med å være syk. Anonymkode: 7893c...97f Det var lett. Snakket med Nav, søkte aap og fikk aap. Sendte meldekort hver 14dag og fulgte opp behandlingen. Det var det. Anonymkode: 7c31f...9a5 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #7 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Tusen takk, jeg har lest litt på nettsiden og Facebook-gruppa nå og det virker jo veldig slitsomt 😕 At det skal være så komplisert når man allerede har mer enn nok med å være syk. Anonymkode: 7893c...97f Du må søke AAP. Jeg endte riktignok som ufør og var helt katastrofalt syk, hadde samme hverdag som din før sykdom. Jeg fikk unntak fra å levere meldekort fordi jeg ikke var i stand til det. Men ellers leverer du meldekort, stiller på møter du blir innkalt på. Lager og følger opp aktivitetsplanen din (utredning, behandling, evt jobb osv). Anonymkode: b7329...b0c 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #8 Skrevet 3. april 2023 Ja forøvrig, for meg gikk det «lett». Var og er uttalt syk uten et snev av arbeidsevne, saksbehandler som var dyktig og nøytral. Spesialister som var tydelige, fastlege og. Anonymkode: b7329...b0c 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #9 Skrevet 3. april 2023 Trekk pusten og ikke les så mye fra folk som klager. For de aller, alle fleste så går det her helt fint. Når du nå er inne i en utredning og er 80% sykemeldt så vil du mest sannsynlig fylle kravene og da går søknaden raskt igjennom. Det som kan stoppe er en dårlig legeerklæring, men mest sannsynlig så vil ikke det skje. Man må fylle to krav for å få AAP. Det ene er at du har minst 50% nedsatt arbeidsevne og det andre er at du skal ha behov for utredning eller behandling i helsevesenet og/eller oppfølging fra Nav for å komme tilbake i arbeid. Det er rundt 8-12 ukers saksbehandlingstid på AAP, så søk tidlig. Du vil da mest sannsynlig blir kalt inn til en samtale hvor dere snakker om AAP løpet og hva som skal til for at du skal komme tilbake i arbeid. Siden du er under utredning er det ikke så mye å gjøre akkurat nå. Så får du informasjon om meldekort, tiltak, aktivitetsplan ol. Dette går helt fint. Hilsen tidligere veileder på AAP. Anonymkode: ed42d...ee7 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #10 Skrevet 3. april 2023 16 minutter siden, AnonymBruker said: Trekk pusten og ikke les så mye fra folk som klager. For de aller, alle fleste så går det her helt fint. Når du nå er inne i en utredning og er 80% sykemeldt så vil du mest sannsynlig fylle kravene og da går søknaden raskt igjennom. Det som kan stoppe er en dårlig legeerklæring, men mest sannsynlig så vil ikke det skje. Man må fylle to krav for å få AAP. Det ene er at du har minst 50% nedsatt arbeidsevne og det andre er at du skal ha behov for utredning eller behandling i helsevesenet og/eller oppfølging fra Nav for å komme tilbake i arbeid. Det er rundt 8-12 ukers saksbehandlingstid på AAP, så søk tidlig. Du vil da mest sannsynlig blir kalt inn til en samtale hvor dere snakker om AAP løpet og hva som skal til for at du skal komme tilbake i arbeid. Siden du er under utredning er det ikke så mye å gjøre akkurat nå. Så får du informasjon om meldekort, tiltak, aktivitetsplan ol. Dette går helt fint. Hilsen tidligere veileder på AAP. Anonymkode: ed42d...ee7 Takk for svar, nyttig! og fra andres erfaringer. Jeg har heldigvis støttende lege og arbeidsgiver og håper å treffe på flink folk i NAV også. Jeg vet at man må søke om AAP og det er der jeg må begynne nå, men det føles skummelt å skulle være i gang med den prosessen og er redd for å gjøre noe feil. Jeg vil jo ikke ha AAP, jeg vil bare bli frisk og kunne jobbe. At det er så lang behandlingstid gjør at det føles veldig surrealistisk. Jeg håper jo at om 8-12 uker har jeg kommet mye lenger i utredningen, vet mer og kanskje har begynt på behandling og blitt bedre og kan jobbe mer. Men jeg kan jo ikke se inn i fremtiden. Alt er så usikkert. Jeg er som alle andre syke selvfølgelig mest opptatt av å finne svar på hvordan bli bedre og vil bruke den lille energien jeg har på det, og ikke byråkrati. Frustrerende greier. Anonymkode: 7893c...97f 1
Daria Skrevet 3. april 2023 #11 Skrevet 3. april 2023 Jeg har vært gjennom den prosessen - sykemeldt helt og delvis i et år og over på AAP med fortsatt delvis og varierende arbeidsprosent i flere år, og det gikk veldig greit. Mine erfaringer med NAV er bare positive - det var et par møter i forbindelse med søknaden (et med veileder da søknad var under behandling og et felles informasjonsmøte etter innvilgning), ellers har det bare vært å sende meldekort og litt digital kontakt med veileder. 1
Sofakona Skrevet 3. april 2023 #12 Skrevet 3. april 2023 Husk at om du søker aap tar det 11 uker( pluss) for å få svar om du får Aap. Og du får ikke penger de 11 ukene ( men du får disse etterbetalt med 44,%skatt. Pass på at legen sender en god legeerklæring på at din arbeidsevne er nedsatt 50 prosent 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #13 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg ble plutselig syk for snart et år siden og har siden vært sykemeldt i litt ulike grader (mellom 100%-50% sykemeldt, nå er jeg 80% sykemeldt). Jeg har fått god oppfølging av lege og spesialist siden starten, har allerede tatt mange undersøkelser i forbindelse med utredningen og opplever å bli tatt alvorlig av helsevesenet. Men det er så lange ventetider på ALT og jeg er ikke halvveis i den planlagte utredningen ennå. Ting tar tid, og det er ikke noe å gjøre med det, men det er frustrerende at jeg har brukt opp hele sykemeldingsperioden på kun utredning, har bare blitt verre og har fremdeles ikke noen klare svar eller noe tilbud om behandling eller hjelp. Nå gruer jeg meg til det er gått ett år og jeg må over på AAP og ha mer med NAV å gjøre, da man hører så mye rart om NAV. Til nå har jeg blitt lønnet av arbeidsgiver som vanlig og ikke hatt behov for noen møter med NAV. Jeg er bare 34 år, har alltid vært frisk før, og vant til et aktivt liv med mann og barn i tillegg til en travel jobb som jeg trives veldig godt i, så det er en veldig stor omstilling for meg og familien min å skulle være syk og trenge hjelp. Jeg prøver å lese meg opp på hva det vil si å gå på AAP, men syntes det er vanskelig å sette seg inn i alt. Jeg er veldig redd for å gå i noen feller eller gjøre noe feil. Er det noen som har vært i liknende situasjoner og kan komme med noen råd og tips til noen som skal inn i NAV- mølla? Eller bare tips til livet generelt når kroppen slutter å virke? ❤️ Anonymkode: 7893c...97f Hvis du skal over på AAP så burde du jo søke ganske snart, for det er 3 måneder behandlingstid på AAP-stønad. Du er nødt til å finne en behandlingsmetode for det du sliter med, for det er ikke sånn at man kan være på AAP uten å gjøre noe. Man må gå i en type behandling eller et annet tiltak for å ha AAP. Så dette må du jo finne ut av, litt merkelig at det ikke er funnet ut av hvis du snart har brukt 1 år på utredning? Anonymkode: f1ab6...fb5
Daria Skrevet 3. april 2023 #14 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du er nødt til å finne en behandlingsmetode for det du sliter med, for det er ikke sånn at man kan være på AAP uten å gjøre noe. Man må gå i en type behandling eller et annet tiltak for å ha AAP. Så dette må du jo finne ut av, litt merkelig at det ikke er funnet ut av hvis du snart har brukt 1 år på utredning? TS er jo ansatt og delvis i jobb hun regner med å fortsette i, hun gjør i høyeste grad noe - i tillegg til å være under utredning. 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #15 Skrevet 3. april 2023 Daria skrev (14 minutter siden): Jeg har vært gjennom den prosessen - sykemeldt helt og delvis i et år og over på AAP med fortsatt delvis og varierende arbeidsprosent i flere år, og det gikk veldig greit. Mine erfaringer med NAV er bare positive - det var et par møter i forbindelse med søknaden (et med veileder da søknad var under behandling og et felles informasjonsmøte etter innvilgning), ellers har det bare vært å sende meldekort og litt digital kontakt med veileder. Jeg har samme opplevelse som du som skrev dette. Jeg har også samme tanker som deg ts. Har jaktet hva som helst for å bli bedre. Har ikke hatt så mye med nav å gjøre annet enn et par digitale møter på 10 - 15 min. Har vært et par år på aap nå. Og som noen her skriver så er litt jobb en den av behandling/aktivitetsplan så hun følger absolutt reglene. Anonymkode: 0cc32...7a1 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #16 Skrevet 3. april 2023 Liten tilleggsopplysning; når du har søkt AAP og har papirene fra helsevesenet på utredning/sykdom, skal det et skjema fram og tilbake mellom nav og fastlege. Her kan det skje glipper: ikke alle har fastlege og ikke alltid at digitalt sendte papirer kommer fram. Jeg fikk AAP fordi jeg fulgte dette opp med telefoner alle veier på om ting var mottatt, noe det i mitt tilfelle ikke var. Måtte til slutt be NAV og legekontor om å sende det i vanlig post. Anonymkode: babba...c52 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #17 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for svar, nyttig! og fra andres erfaringer. Jeg har heldigvis støttende lege og arbeidsgiver og håper å treffe på flink folk i NAV også. Jeg vet at man må søke om AAP og det er der jeg må begynne nå, men det føles skummelt å skulle være i gang med den prosessen og er redd for å gjøre noe feil. Jeg vil jo ikke ha AAP, jeg vil bare bli frisk og kunne jobbe. At det er så lang behandlingstid gjør at det føles veldig surrealistisk. Jeg håper jo at om 8-12 uker har jeg kommet mye lenger i utredningen, vet mer og kanskje har begynt på behandling og blitt bedre og kan jobbe mer. Men jeg kan jo ikke se inn i fremtiden. Alt er så usikkert. Jeg er som alle andre syke selvfølgelig mest opptatt av å finne svar på hvordan bli bedre og vil bruke den lille energien jeg har på det, og ikke byråkrati. Frustrerende greier. Anonymkode: 7893c...97f Veldig kjent for mange av oss som er langtidssyke. Ingen velger å bli syke. Anonymkode: e7fef...ceb 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #18 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du skal over på AAP så burde du jo søke ganske snart, for det er 3 måneder behandlingstid på AAP-stønad. Du er nødt til å finne en behandlingsmetode for det du sliter med, for det er ikke sånn at man kan være på AAP uten å gjøre noe. Man må gå i en type behandling eller et annet tiltak for å ha AAP. Så dette må du jo finne ut av, litt merkelig at det ikke er funnet ut av hvis du snart har brukt 1 år på utredning? Anonymkode: f1ab6...fb5 Utredning er en aktivitet i dette tilfellet. At hun jobber 20% vil også være en aktivitet. Kravet et at hun har et behov for behandling og det har hun jo, hun har bare ikke kommet dit enda. Hun har også behov for å få bistand til å øke stillingsprosenten sin etterhvert. Så ut i fra hva TS skriver så fyller hun vilkårene i dag. Anonymkode: ed42d...ee7 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #19 Skrevet 3. april 2023 Det er ikke vanskelig og mye å sette seg inn i. Det eneste du må gjøre er å søke AAP og sende de papirer som kreves, dokumentasjon fra lege osv. Det jeg synes er slitsomt med å ha AAP er at det ikke er en spesifikk behandling for min sykdom og at veilederen min vil sende meg på samme kurs og aktivitet som jeg har vært på før og som gjorde meg dårligere, bare for å ha en aktivitet. Det finnes veldig mange meningsløse lavterskelkurs i kommunen som skal bedre helsa di, men som er meningsløse hvis du allerede er røykfri, vant med å trene og har et sunt kosthold. Jeg har vært redd og fortvilet fordi jeg sliter med å klare meg hjemme og så vil de aktivisere meg selv om jeg blir sykere av det. Hvis du har en sykdom med et klart behandlingstilbud med dokumentert effekt så vil det være mye greiere. Anonymkode: 3d58a...9d5 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #20 Skrevet 3. april 2023 9 hours ago, AnonymBruker said: Hvis du skal over på AAP så burde du jo søke ganske snart, for det er 3 måneder behandlingstid på AAP-stønad. Du er nødt til å finne en behandlingsmetode for det du sliter med, for det er ikke sånn at man kan være på AAP uten å gjøre noe. Man må gå i en type behandling eller et annet tiltak for å ha AAP. Så dette må du jo finne ut av, litt merkelig at det ikke er funnet ut av hvis du snart har brukt 1 år på utredning? Anonymkode: f1ab6...fb5 Jeg er under utredning som du kan lese. Jeg får ikke gjort noe med at sykehusene har stort etterslep og at køene for ulike undersøkelser er lange desverre. Mange sykdommer krever flere undersøkelser over tid for å kunne sette diagnoser sikkert. Jeg vil gjerne få riktig diagnose og rett behandling, og jeg kan verken diagnostisere eller sette i gang behandling på meg selv, så må bare være tålmodig. Sånn jeg leser reglene er jeg innafor kravene for AAP. Jeg er i jevn dialog med fastlege og spesialist i tillegg til at jeg møter opp på alt av legetimer og undersøkelser. Jeg er i utgangspunktet 100% fast ansatt og jobber nå 20%, har ikke klart å jobbe noe over 50% siden jeg ble syk. Anonymkode: 7893c...97f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå