Gå til innhold

Er Sunday garn oppskrytt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser at mange av oppskriftene til Petiteknit er strikket med Sunday garn fra Sandnesgarn. Jeg liker ikke det garnet. Synes det er for mye bevegelse i det og det er vanskelig å få noenlunde jevnt strikk. Spesielt i store plagg. Er det bare meg som synes det garnet er oppskrytt?

Anonymkode: ce554...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg strikker med det for første gang nå, og har egentlig motsatt oppfatning. Det er så godt å strikke med og det ser jo nesten ut som om jeg strikker jevnt. Nesten ferdig med genser nå og jeg lengter etter å ta den i bruk.

Anonymkode: ac9a4...163

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg strikker med det for første gang nå, og har egentlig motsatt oppfatning. Det er så godt å strikke med og det ser jo nesten ut som om jeg strikker jevnt. Nesten ferdig med genser nå og jeg lengter etter å ta den i bruk.

Anonymkode: ac9a4...163

Bra at du får det fint da. Mulig det er måten jeg strikker på som gjør at det ikke blir jevnt med det garnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker det godt, men er egentlig bare flaks at jeg har strikket så mye med det som jeg har, for første gang var jeg ikke fornøyd, flere av nøstene til samme prosjekt var skjøtet alt for mange ganger, og jeg følte ikke det ble jevnt, nå strikker jeg nesten bare med det :)

Anonymkode: d51d6...b75

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petit knit samarbeider jo med Sandnes så ikke så rart at hun bruker garnet. Jeg tar med sjelden eller aldri råd til Sandnes. Garnet er sikkert helt greit det, men jeg synes rimeligere alternativer er bra nok. Ofte Drops. 

Anonymkode: bdc02...cf8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg liker det godt, men er egentlig bare flaks at jeg har strikket så mye med det som jeg har, for første gang var jeg ikke fornøyd, flere av nøstene til samme prosjekt var skjøtet alt for mange ganger, og jeg følte ikke det ble jevnt, nå strikker jeg nesten bare med det :)

Anonymkode: d51d6...b75

Ja, det er også noe. De skjøtet mye før, men det er faktisk ingen skjøter på de nyeste nøstene jeg har kjøpt. Uansett tror jeg at jeg skal prøve Knitting for Olive, Filcolana eller Isager neste gang jeg skal strikke genser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker Sunday veldig godt! Et godt alternativ til Superwash-behandlede Merinoull fra Sandnes, og jeg liker fargene veldig godt. Har ikke hatt problem med ujevnheter, snarere tvert i mot. Det legger seg kjempefint! Tror de som evt. opplever ujevnheter strikker litt løst, da kan det fort se ujevnt ut, men det gjelder egentlig med all merinoull etter min erfaring :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ja, det er også noe. De skjøtet mye før, men det er faktisk ingen skjøter på de nyeste nøstene jeg har kjøpt. Uansett tror jeg at jeg skal prøve Knitting for Olive, Filcolana eller Isager neste gang jeg skal strikke genser. 

Knitting for Olive er et kjempegodt garn! 😍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LilleVy94 skrev (3 timer siden):

Jeg liker Sunday veldig godt! Et godt alternativ til Superwash-behandlede Merinoull fra Sandnes, og jeg liker fargene veldig godt. Har ikke hatt problem med ujevnheter, snarere tvert i mot. Det legger seg kjempefint! Tror de som evt. opplever ujevnheter strikker litt løst, da kan det fort se ujevnt ut, men det gjelder egentlig med all merinoull etter min erfaring :)

Jeg målte strikkefastheten i går og den stemte noenlunde med oppskriften. Jeg strikket veldig stramt før, men det ble slitsomt å strikke fordi garnet borret seg inn i pekefingeren og det var vanskelig å strikke i en del teknikker. Mulig jeg strikker løsere enn jeg burde nå, men tror fortsatt det er min siste genser med Sunday garn på en stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er vanskelig å få jevnt, men liker egentlig ikke å strikke med det, uten at jeg helt klarer å sette fingeren på hva jeg synes er galt. Synes det blir alt for fort nupper også.

Anonymkode: 96903...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir jevnt og fint men unngår det da det nupper helt sinnsykt mye i bruk. 

Anonymkode: e099c...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ok å strikke med, men jeg liker ikke å bruke plagg strikker i sunday. Synes det blir for glatt og «kaldt». Foretrekker heller andre typer merinoull 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker Sunday mye heller enn Double Sunday. Synes det blir jevnt med begge, men strikket meg en genser i Double Sunday og den nupper noe helt sinnsykt. Greit at jeg bruker den masse, men jeg har ingen andre gensere som nupper så sykt. Brukt ullkam mange ganger med kortvarig effekt 😞 Så jeg har heller kjøpt et annet garnalternativ til de oppskriftene. 

Sunday har jeg brukt mest til barneplagg, og de siger nok litt, men jeg syns kvaliteten holder seg lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Det kommer også an på hva man liker. jeg er ikke glad i merinoull, synes plaggene blir "flate" og livløse. Men jeg liker best ullete ull ala Finull, Lett Lopi, Perr Gynt ol. så da er det ikke så rart at jeg ikke liker det.

Merinoull og bomullsgarn kan mange ha utfordringer med å få pent fordi det "uller" ikke, altså det er ikke noe ull som dekker evt. ujevnheter, alt vises veldig godt. Også trådfeste må man være mer forsiktig med hvordan man gjør.

Endret av Nordensparadis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...