Gå til innhold

Trening etter covid

Topsi

Anbefalte innlegg

Skrev en tråd om dette for vel et år siden, men finner den ikke igjen.

Jeg lurer på, når en trener etter covid,nå er det 3 uker siden jeg testa positivt er godt igang  med trening, men kjenner godt at jeg ikke er tilbake på samme nivå.

Hvor lenge tar det før ek bør satse på å ha en økt som er på nivå med før covid?

Endret av Topsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurven skrev (Akkurat nå):

Er vel anbefalt å vente minst 2 uker etter man er frisk før man begynner å trene igjen

Da er det kanskje ikke så rart at jeg ikke var på samme nivå som før, må kanskje ta et par uker til før.jeg kan forvente normal kondisjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med rolig økter (sone 1-2) en uke etterpå. Tok 2-3 uker før pusten føltes normal igjen. Det er anbefalt å ta det veldig rolig. Jeg kjenner egen kropp og sammenheng mellom innsats, puls og pust svært godt. 

Anonymkode: b8729...347

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurven
Topsi skrev (10 timer siden):

Da er det kanskje ikke så rart at jeg ikke var på samme nivå som før, må kanskje ta et par uker til før.jeg kan forvente normal kondisjon...

Bør trene forsiktig eller ta en pause. Er også en mulighet for at det kan skade hjertet om man begynner for tidlig. Jeg fikk selv hjertebetennelse etter covid i fjor, vet ikke om jeg hadde fått det uansett, men trente ganske mye rett etter covid. Har også hørt om andre som har fått dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Topsi skrev (12 timer siden):

Skrev en tråd om dette for vel et år siden, men finner den ikke igjen.

Jeg lurer på, når en trener etter covid,nå er det 3 uker siden jeg testa positivt er godt igang  med trening, men kjenner godt at jeg ikke er tilbake på samme nivå.

Hvor lenge tar det før ek bør satse på å ha en økt som er på nivå med før covid?

Min lege sa til meg (jeg trener motbakkeløp til konkurransr) at lungene og respirator systemet eller noe, bør ikke belastes hardt før ca 3 uker etter at man føler seg frisk. Dvs ingen tung hoste eller slim, eller tyngde i brystet. Fra jeg testa negativt så var jeg fortsatt ganske dårlig en 5-6 før det plutselig slapp. Da ventet jeg noen dager før jeg gikk turer og powerwalket på flata, men ikke noe som gjorde meg veldig andpusten. Etter 3 uker, som han sa, var jeg i gang i gjen og nå trener jeg fullt mot sesong. Jeg er glad jeg ventet, for de 3 ukene etter neg test så kunne jeg plutselig bli veldig andpusten eller føle press i brystet. 

Anonymkode: 7f61c...36c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min lege sa til meg (jeg trener motbakkeløp til konkurransr) at lungene og respirator systemet eller noe, bør ikke belastes hardt før ca 3 uker etter at man føler seg frisk. Dvs ingen tung hoste eller slim, eller tyngde i brystet. Fra jeg testa negativt så var jeg fortsatt ganske dårlig en 5-6 før det plutselig slapp. Da ventet jeg noen dager før jeg gikk turer og powerwalket på flata, men ikke noe som gjorde meg veldig andpusten. Etter 3 uker, som han sa, var jeg i gang i gjen og nå trener jeg fullt mot sesong. Jeg er glad jeg ventet, for de 3 ukene etter neg test så kunne jeg plutselig bli veldig andpusten eller føle press i brystet. 

5- 6 dager altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hvor syk man er/var! Mannen hadde kun positiv test uten symptomer mens jeg var innlagt med stor dobbeltsidig lungebetennelse. Klart det var ulikt

Anonymkode: ec640...d0c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kommer helt an på hvor syk man er/var! Mannen hadde kun positiv test uten symptomer mens jeg var innlagt med stor dobbeltsidig lungebetennelse. Klart det var ulikt

Anonymkode: ec640...d0c

Uff! Gikk det bra med deg? Det må ha vært ille, jeg fikk betennelse i halsen og var veldig redd det skulle spre seg til lungene. Glad det ikke gjorde det

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...