Gå til innhold

Pårørende som velger frasen" vår alles kjære" i dødsannonser

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg fatter ikke hvorfor døde familiemedlemmer skal på "død og liv" stå på dødsannonser med et kors bak. 

De nærmeste vet at personen/personene var i familie. Vi andre gir faen når vi leser dødsannonser. En uskikk som aldri skulle vært startet med  må være kun for å betale mere for ei dødsannonse med mere tekst.

Anonymkode: 0b92a...406

Nei, det syns jeg er en veldig fin ting. Både at de fortsatt inkluderes i familien, men ikke minst for alle som kjenner/kjente men som ikke vet hva de andre i familien heter. Det gir fler muligheten til å få vite 

Anonymkode: 447fa...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi skrev "Vår kjære mor" fordi hun var det!

Vi kjørte også å sette ett kors i dødsannonsen. Ikke på grunn av jeg vi etterlatte var religiøse, men mi mor var.

Dette var for å gjøre det rett for henne, bekrefte og akseptere hennes ønsker. Hennes begravelsen var også helt etter hennes ønsker(så vidt vi visste, noe måtte vi improvisere).

Anonymkode: 8d756...6cc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det syns jeg er en veldig fin ting. Både at de fortsatt inkluderes i familien, men ikke minst for alle som kjenner/kjente men som ikke vet hva de andre i familien heter. Det gir fler muligheten til å få vite 

Det er jo frivillig om man vil nevnes i en dødsannonse , man kan si nei.( med unntak av de som er barn og er demente) 

Derfor er jo litt rart å ta med døde pårørende som ikke kan samtykke til de ordene som skrives i annonsen.  De fleste hadde sikkert ikke hatt noe i mot det, men det er jo litt rart.9

Anonymkode: d2732...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi skrev "Vår kjære mor" fordi hun var det!

Vi kjørte også å sette ett kors i dødsannonsen. Ikke på grunn av jeg vi etterlatte var religiøse, men mi mor var.

Dette var for å gjøre det rett for henne, bekrefte og akseptere hennes ønsker. Hennes begravelsen var også helt etter hennes ønsker(så vidt vi visste, noe måtte vi improvisere).

Hadde hun andre roller enn mor i dødsannonsen?   Hvis hun også var tante, bestemor, søster osv, så bør jo da " kjære" også følge med videre. 

Jeg tror også jeg ville valgt en slik formulering når mine foreldre går bort.    Men når hun har andre roller en bare mor i dødsannonsen så  må det henge sammen på et vis så det ikke blir en sånn, " vår kjære mor. min svigermor, min søster, min farmor døde ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maskinfører skrev (21 minutter siden):

Avdøde var vel kanskje godt likt av alle i familien da  ? 

Hva skriver man hvis det er en veldig vanskelig person som få har et godt forhold til?

" vår alles"  navn   døde  

ingen adjektiver der nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde hun andre roller enn mor i dødsannonsen?   Hvis hun også var tante, bestemor, søster osv, så bør jo da " kjære" også følge med videre. 

Jeg tror også jeg ville valgt en slik formulering når mine foreldre går bort.    Men når hun har andre roller en bare mor i dødsannonsen så  må det henge sammen på et vis så det ikke blir en sånn, " vår kjære mor. min svigermor, min søster, min farmor døde ....

Så merkelig å henge seg opp i dette😅

Anonymkode: 42ba7...392

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei.

Vi skrev familie og venner.

Hun var tante, men vi skrev det ikke inn. Vi var i sjokk da hun døde og måtte skrive den annonsen. Vi tenkte nok ikke klart...

Hun hadde ingen andre enn oss barn. (Voksne barn).

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei.

Vi skrev familie og venner.

Hun var tante, men vi skrev det ikke inn. Vi var i sjokk da hun døde og måtte skrive den annonsen. Vi tenkte nok ikke klart...

Hun hadde ingen andre enn oss barn. (Voksne barn).

Får man noen veiledning av byrået når man skriver en dødsannonse?  

En venninne mistet moren for en tid siden.  Hun har mistet synet og har derfor måttet stole på at byrået gjør det som var bestillingen.  Det sto i annnonsen at " istedenfor blomster, så ønsker vi en gave til  et veldedig formål. Men det sto ikke noe kontonummer i annonsen.  Ofte pleier det å stå, så man kan gi direkte.   Vi måtte gjøre henne obs på at det ikke var noe spesiell konto man kunne sette inn penger til.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes det er noe upersonlig med den formuleringen. Som oftest står  det  noe sånt som " min kjære kone, min snille mamma, omsorgsfulle farmor etc i annonsen. 

I en annonse så stor det bare  " vår alles kjære"  døde (dato)  tre navn, som jeg tror var barna. 

Er det vansker i familieforholdet som gjør at de tyr til den formuleringen eller forsøker de å gjøre det så billig som mulig ved å bruke færrest mulig ord i annonsen?

Vi ble anbefalt av begravelsebyrået å skrive dette da vi ikke følte oss veldog close til avdøde. 

Anonymkode: 6f1dc...306

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Får man noen veiledning av byrået når man skriver en dødsannonse?  

En venninne mistet moren for en tid siden.  Hun har mistet synet og har derfor måttet stole på at byrået gjør det som var bestillingen.  Det sto i annnonsen at " istedenfor blomster, så ønsker vi en gave til  et veldedig formål. Men det sto ikke noe kontonummer i annonsen.  Ofte pleier det å stå, så man kan gi direkte.   Vi måtte gjøre henne obs på at det ikke var noe spesiell konto man kunne sette inn penger til.   

Begravelsesbyrået vi brukte var meget hjelpsomme!

De gjorde alt. Vi kom dit og de visste at det var tøft for oss ( det kan hende de gjorde ekstra servise fordi han kjente oss fra barndommen. Gikk på samme skole). 

Men de tok for seg alt! Vi måtte bare si hvor mor skulle begraves, de fant tid. De snakket med oss om kiste( vi kunne bestemme), blomster, salmer. Om kisten skulle bli senket manuelt eller med maskin. Bilder Hvor mange programmer vi ville ha.. Alt! De var selvsagt også der under begravelsen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Men dem som ikke vet hva de andre i familien heter. Gir faen!!

Det samme med båresløyfene på blomster i kirken. Plutselig er det viktig å ha med mellom navn som de aldri bruker til daglig. Men å press det på båresløyfer det skal dem. Kommer aldri skjønne den trangen. 

Anonymkode: 0b92a...406

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Begravelsesbyrået vi brukte var meget hjelpsomme!

De gjorde alt. Vi kom dit og de visste at det var tøft for oss ( det kan hende de gjorde ekstra servise fordi han kjente oss fra barndommen. Gikk på samme skole). 

Men de tok for seg alt! Vi måtte bare si hvor mor skulle begraves, de fant tid. De snakket med oss om kiste( vi kunne bestemme), blomster, salmer. Om kisten skulle bli senket manuelt eller med maskin. Bilder Hvor mange programmer vi ville ha.. Alt! De var selvsagt også der under begravelsen.

Så bra!

Under min venninnes mors begravelse så fikk jeg inntrykk av at det ble litt rot. Det hadde nok med at de valgte en prest fra en spesiell  menighet til den lokale kirken hun skulle begraves.  Kanskje de ikke helt klarte å samarbeide om liturgien?

Så ting ble nok litt rart, men de kom seg igjennom det.  Men det dummeste var at det ikke sto noe kontonummer i dødsannonsen. Vi i venninnegjengen endte med å sende over noen penger til det formålet, men da fikk jo ikke de se at vi gjorde det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Vi ble anbefalt av begravelsebyrået å skrive dette da vi ikke følte oss veldog close til avdøde. 

Anonymkode: 6f1dc...306

Ok

Så den formuleringen kan brukes når man ikke føler seg veldig nær avdøde

men også hvis avdøde har for mange pårørende og det blir for styrete å nevne hvilken rolle hen har til hver av dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du stått som nærmeste pårørende i situasjonen?

Jeg tror ikke jeg husker hva som stod i annonsen en gang. Det var 100 valg å ta. Noe betydde mye for meg, men til veldig mye sa jeg bare "velg noe", eller "det som er vanlig", eller "hva synes du?". Til begravelsesbyrå, prest, cateringselskap, forsikringsbyrå, slektninger som ville noe, blomster.... 

Det er som noen skriver over; et dyktig begravelsesbyrå følger opp alt, og har også klare forslag til det meste. 

Anonymkode: ef364...e05

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hva er, i det hele tatt, vitsen med dødsannonse? I vår familie publiserer vi ikke vår avgang.

Anonymkode: 6b9ef...886

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi skrev "vår kjære" da pappa døde, for det favnet alt og alle. Og navn på kone, barn, svigerbarn og barnebarn under. Enkelt og fint, syntes vi.

Anonymkode: 8d56a...e56

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva-Lena skrev (På 1.4.2023 den 21.41):

Da naboen min døde så sto det: Min mann, vår far, bror, svigersønn etc etc. ingen gode ord av noe slag.

Vi dro i begravelsen og ene barnet hans holdt tale. Da kom det frem at de har slitt med han pga alkoholforbruk i flere år. Han hadde vært mye sint og likegyldig som gjorde livet til kone og barn tøft. Allikevel så ville se savne han og de gode periodene.

Vi hadde jo flere ganger sett han sitte på terrassen sørpe driting midt på natta. Da satt han og sang med på musikk han hørte på. Var en del netter han hadde utendørs på sommeren ja.

Jeg og min eks visste ikke at det var så ille i hjemmet som kom frem i begravelsen.

Jeg var i en begravelse hvor ingen sørget. Ingen minneord, ingen tårer og svært få i kapellet. 

Denne mannen som døde var rett og slett en slem mann, slem mot kona og barna, ingen venner og døde vel som fortjent. 

Anonymkode: 380eb...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.4.2023 den 21.45):

En i min familie sa nylig at hun ikke vil ha begravelse etter seg. Har ikke fått spurt om hvorfor men for meg er det veldig rart. Men jeg er åpen for at vi mener og øsnsker forskjellig. Jeg håper jeg får mulighet til å høre mer om hva hun tenker rundt det. Vi har også gravlagt noen i familien, og det er en voldsom avklaring på detaljnivå når det er mange involvert så jeg skjønner godt at noen lander på en enkel formulering. 

Jo flere kokker jo mere søl. Når alle barn møter opp med sine barn som skal ha sine barn igjen med og alle vil ha, ikke bare ett ord men mange ord med i laget og helst bestemme...da altså.

Anonymkode: b92fe...a8a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...