AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #1 Skrevet 1. april 2023 Hei Er litt usikker på dette så tenkte å spørre om noen vet noe. Bor i en leilighet nå der jeg signere kontrakt 1.1.2022 frem til 1.1.2023. Har kontrakt på et år om gangen uten mulighet for oppsigelse. Signerte ny kontrakt nå den 1.2.2023 og husleien var da den samme. Nå 2 måneder etter får jeg mail om at husleien har økt. Prøvde å søke litt rundt og ble litt usikker på om et år regnes som et kalenderår eller et kontrakt år? Fordi hun har jo lov å øke husleien etter jeg har bodd her et år. Hadde jeg fått beskjed om økt husleie før ny kontrakt hadde jeg kanskje sett meg etter noe annet, men nå har jeg ikke muligheten til det og må betale veldig dyr leie i et år. Håper noen kan hjelpe🥰 Anonymkode: 93ddd...b4d
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #2 Skrevet 1. april 2023 Først av alt. Det er ikke sikkert hun har lov å lage kontrakt med deg kun 1 år om gangen, det vanlige er 3 års kontrakter. Kommer an på om hun bor i samme bolig selv f.eks. Du har signert ny kontrakt med et husleiebeløp, og dette beløpet er ikke lov å endre etter bare 2 måneder. Skulle det vært endring måtte dette vært påført i den nye kontrakten. Anonymkode: 7d5ad...286 7 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #3 Skrevet 1. april 2023 Jeg er ingen jurist, men jeg mener å tro at ab over meg har rett. Det er sånn jeg forstår loven, og jeg ser at jeg ikke er alene om det. Det er mange utleiere som prøver seg, og jeg håper det ordner seg for deg 🙂 Anonymkode: 2a77d...810 4
Whistler Skrevet 1. april 2023 #4 Skrevet 1. april 2023 (endret) Ettårskontrakt er tillatt, men det er ikke tillatt å øke husleie (konsumprisindeksøkning) før etter at leieforholdet har vart i ett år. I følge linken under er kontraktdatoen avgjørende. I ditt tilfelle kan det se ut som om huseier er bundet. Husleie - kan huseier øke husleien som han selv ønsker? (tonsbergadvokatene.no) Endret 1. april 2023 av Whistler 4
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #5 Skrevet 1. april 2023 Så det vil si at siden jeg har bodd her i 1 år og 2 måneder, men ny kontrakt har vart i 2 måneder så har hun ikke lov? At det er ny kontrakt som gjelder? ts Anonymkode: 93ddd...b4d
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #6 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så det vil si at siden jeg har bodd her i 1 år og 2 måneder, men ny kontrakt har vart i 2 måneder så har hun ikke lov? At det er ny kontrakt som gjelder? ts Anonymkode: 93ddd...b4d Ja det stemmer 🙂 Anonymkode: 7d5ad...286
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #7 Skrevet 1. april 2023 Tusen takk for svar😍 Anonymkode: 93ddd...b4d 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #8 Skrevet 1. april 2023 Økte husleien mye? altså såpass at det merkes godt? Anonymkode: d0872...895
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #9 Skrevet 1. april 2023 1500 kr men betaler 16 000 + strøm fra før av Anonymkode: 93ddd...b4d
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #10 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): 1500 kr men betaler 16 000 + strøm fra før av Anonymkode: 93ddd...b4d Å herregud😬håper kåken er fin🥹Jeg betaler ca 13500,- totalt for leilighetn jeg eier. Ikke Oslo…😄 Anonymkode: d0872...895 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #11 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 1500 kr men betaler 16 000 + strøm fra før av Anonymkode: 93ddd...b4d Den skal uansett reguleres etter konsumprisindeksen hvis det hadde vært lov å øke den, noe vi allerede har fått stadfestet at ikke er lov i ditt tilfelle. Økning i KPI har vel ikke vært så høy som nesten 10 % uansett... Anonymkode: 7d5ad...286
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #12 Skrevet 1. april 2023 KPI var på 5,8 % i 2022 så det meste husleien kan økes med er 928 kroner i ditt tilfelle. Men som sagt, hun har ikke lov å øke husleien før det har gått 1 år etter nyeste underskrevne kontrakt. Anonymkode: 7d5ad...286 5 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #13 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): KPI var på 5,8 % i 2022 så det meste husleien kan økes med er 928 kroner i ditt tilfelle. Men som sagt, hun har ikke lov å øke husleien før det har gått 1 år etter nyeste underskrevne kontrakt. Anonymkode: 7d5ad...286 Er virkelig regelen slik? Skal KPI'en alltid følge kalenderåret? Min huseier økte leien med 6,3 % denne måneden fordi det var KPI mellom februar 2022 og februar 2023. Det føles merkelig at huseiere kan velge seg ut en måned med høy KPI, da disse svinger i løpet av året, og jeg reagerte selv på at det ikke tas utgangspunkt i snittet for fjoråret. Antar at denne kalkulatoren ble brukt: https://www.ssb.no/kalkulatorer/husleiekalkulator Anonymkode: 7996e...c43
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #14 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Er virkelig regelen slik? Skal KPI'en alltid følge kalenderåret? Min huseier økte leien med 6,3 % denne måneden fordi det var KPI mellom februar 2022 og februar 2023. Det føles merkelig at huseiere kan velge seg ut en måned med høy KPI, da disse svinger i løpet av året, og jeg reagerte selv på at det ikke tas utgangspunkt i snittet for fjoråret. Antar at denne kalkulatoren ble brukt: https://www.ssb.no/kalkulatorer/husleiekalkulator Anonymkode: 7996e...c43 Nei, det er nok riktig at man kan regne den fra måned til måned. (I ditt tilfelle februar til februar). Men i TS sitt tilfelle så blir uansett beregningen feil, enten om man regner den til 5,8 eller 6,3. Anonymkode: 7d5ad...286
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #15 Skrevet 2. april 2023 Hvis du har signert en helt ny avtale nå hadde jeg forholdt meg til den Anonymkode: 80b26...7cb
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #16 Skrevet 2. april 2023 Whistler skrev (22 timer siden): Ettårskontrakt er tillatt, men det er ikke tillatt å øke husleie (konsumprisindeksøkning) før etter at leieforholdet har vart i ett år. I følge linken under er kontraktdatoen avgjørende. I ditt tilfelle kan det se ut som om huseier er bundet. Husleie - kan huseier øke husleien som han selv ønsker? (tonsbergadvokatene.no) Mja, ettårskontrakt er tillat, men da må man oppfylle visse kriterier. Hvis leiligheten er lofts eller sokkelbolig i enebolig eller del av tomannsbolig, vil leieavtale kunne inngås for ett år, forutsatt at utleier selv bor på eiendommen. Det vet vi ikke om er tilfelle her. Anonymkode: 3d186...7c2
Whistler Skrevet 2. april 2023 #17 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Mja, ettårskontrakt er tillat, men da må man oppfylle visse kriterier. Hvis leiligheten er lofts eller sokkelbolig i enebolig eller del av tomannsbolig, vil leieavtale kunne inngås for ett år, forutsatt at utleier selv bor på eiendommen. Det vet vi ikke om er tilfelle her. Anonymkode: 3d186...7c2 Nei, det vet vi ikke, og det er heller ikke gjenstand for debatt. De faktiske forhold er at leietaker har en ettårskontrakt, og at husleie ikke kan justeres for KPI før ett år etter kontraktsinngåelse. 1
frivis Skrevet 2. april 2023 #18 Skrevet 2. april 2023 Lovverket rundt utleie er for vanskelig selv for huseier å forstå. Det er også grunnen til at vi får disse debattene opp og opp igjen hver dag.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #19 Skrevet 3. april 2023 frivis skrev (10 timer siden): Lovverket rundt utleie er for vanskelig selv for huseier å forstå. Det er også grunnen til at vi får disse debattene opp og opp igjen hver dag. Nei det er ikke vanskelig. Det eneste som er vanskelig er at huseier og leietaker ikke setter seg tilstrekkelig inn i lovverket før de inngår en avtale. Anonymkode: 7d5ad...286 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #20 Skrevet 3. april 2023 frivis skrev (16 timer siden): Lovverket rundt utleie er for vanskelig selv for huseier å forstå. Det er også grunnen til at vi får disse debattene opp og opp igjen hver dag. Syns man det er så vanskelig så får man be om hjelp og ikke bare gjøre som man selv føler for Anonymkode: 3d186...7c2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå