Grønt blad Skrevet 11. april 2023 #21 Del Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei☺️det viser seg at verbet i setningen styrer dativ; derfor er setningen i dativ. Men det har tatt meg lang tid å finne ut, så det går ikke akkurat fremover her🫣😂 Anonymkode: 529ea...8d0 Siden du har funnet ut av det, er det fint om du kan forklare det for oss andre 🙂 En hel setning står ikke i dativ, men et setningsledd kan stå i dativ i språk som har dativ. Norsk (skriftspråk) har ikke dativ selv om enkelte dialekter har dativ. Verbet "var" (infinitiv "være") styrer predikativ, ikke dativ. Verbet "legge" er et transitivt verb, men tar ikke dativ. Noen andre språk har verb som tar dativ, men ikke norsk. Skal du oversette setningene til et annet språk? Hvilket eller hvilke? Fint om du uansett kan forklare hva du har forstått 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #22 Del Skrevet 12. april 2023 Grønt blad skrev (11 timer siden): Siden du har funnet ut av det, er det fint om du kan forklare det for oss andre 🙂 En hel setning står ikke i dativ, men et setningsledd kan stå i dativ i språk som har dativ. Norsk (skriftspråk) har ikke dativ selv om enkelte dialekter har dativ. Verbet "var" (infinitiv "være") styrer predikativ, ikke dativ. Verbet "legge" er et transitivt verb, men tar ikke dativ. Noen andre språk har verb som tar dativ, men ikke norsk. Skal du oversette setningene til et annet språk? Hvilket eller hvilke? Fint om du uansett kan forklare hva du har forstått 🙂 Jeg kan fremdeles ikke forklare dette nei.😅Den første setningen har ikke setningsledd i dativ(takk for at du påkekte det med ledd forresten🙏). Men i den siste setningen styrer verbet. Får nok påpakning fra læreren; så kan skrive her senere. Ser for meg stryk eller verre akkurat nå🫣Du er god i grammatikk🌹Kan du utdype hva et transitivt verb er? Anonymkode: 529ea...8d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #23 Del Skrevet 12. april 2023 Verre, som i at jeg må avslutte kurset🌼🌝Livet går videre heldigvis. Anonymkode: 529ea...8d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå