AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #1 Skrevet 31. mars 2023 Diskuterer med mannen her hva som er passende ukelønn for en tenåring og hva det bør inkludere. Gutt 15 år, får 150 kroner i uka. Betaler i tillegg mobilabonnement og treningsabonnement. Vi handler stort sett det han trenger av klær og utstyr og godteri til helga. Ukepengene dekker eventuelle bussreiser, kino, andre sosiale aktiviteter, dyrere klær, kantine på skolen. Ofte har han ikke råd til mye av dette fordi han bruker opp ukepenger i butikken på vei hjem fra skolen eller i helgene. Hva gjør andre? Anonymkode: 251c1...eac
Arkana Skrevet 31. mars 2023 #2 Skrevet 31. mars 2023 Min 14-åring får 100 kr i uka. Vi betaler mobilabonnement, klær og sosiale aktiviteter, så han bruker ukepengene til å spare til ting han ønsker seg, kjøpe spill på Steam, en sjelden gang kantine på fredager o.l. 2
Trolltunge Skrevet 31. mars 2023 #3 Skrevet 31. mars 2023 Mine fikk 1000 kr mnd, og måtte da selv disponerer dem utover måneden, til aktiviteter med venner. Eventuelt også spare litt, om det var noe spesielt de ønsket. Dette var kun til aktiviteter med venner og eventuelt at de kjøpte seg noe å spise. Jeg dekket alt annet (klær, sko, utstyr, busskort, mobil), og de kunne også spørre meg om mer om de skulle på dyre aktiviteter med venner, som å stå på slalom. Jeg har tvillinger, og ene brukte ofte opp alt for tidlig i måneden, andre klarte å spare minst halve summen hver måned. Å måtte disponere i løpet av en måned var uansett noe de begge lærte av. 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #4 Skrevet 31. mars 2023 Min får fem hundre i måneden. Jeg dekker busskort, telefon, klær og lørdagsgodt. Pengene skal dekke mat på farta, småting han har lyst på, kino, osv. Anonymkode: 90b0d...b19 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #5 Skrevet 31. mars 2023 Min 15-åring får 500kr i måneden, OM hun gjør pliktene sine. Jeg kjøper klær, utstyr, mobilabonnement og slike ting. De pengene hun får, er til eks. spill (hun gamer), ting hun har lyst på, shopping/cafebesøk og lignende med venner. Anonymkode: 46bba...b1b 2
Andro Skrevet 31. mars 2023 #6 Skrevet 31. mars 2023 På ungdomsskolen var det 600 i måneden og dekka telefonregning, pluss at vi betalte klær og utstyr. På videregående er det kr 800 i måneden, dekka telefon, og så får de noe ekstra de helger og høytider som det er sammenkomster - til inngangsbilletter, nattmat og "trygt hjem" (taxi til kr 170). Jobber noe ved siden av skolen, og kjøper mer av klær, sko, mopeddeler etc. selv. Det blir mye venting på busser og den slags, så det går med noen kroner til baguetter, kaffe og annen ventemat.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #7 Skrevet 31. mars 2023 Min 13-åring får 50 kr i uka i "grunnlønn", som skal dekke lørdagsgodt el annet småtteri. Så er det avhengig av henne selv hvor mye hun gidder å hjelpe til med husarbeid osv for å øke denne summen. Lage middag for familien: 50 kr. Støvsuge stua: 30 kr osv. Som regel gidder hun ikke gjøre mye, så da blir det 50 i uka, ikke mer. Hun får ellers det nødvendige som busskort, telefonabonnement osv. Anonymkode: 0698c...970 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #8 Skrevet 31. mars 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Diskuterer med mannen her hva som er passende ukelønn for en tenåring og hva det bør inkludere. Gutt 15 år, får 150 kroner i uka. Betaler i tillegg mobilabonnement og treningsabonnement. Vi handler stort sett det han trenger av klær og utstyr og godteri til helga. Ukepengene dekker eventuelle bussreiser, kino, andre sosiale aktiviteter, dyrere klær, kantine på skolen. Ofte har han ikke råd til mye av dette fordi han bruker opp ukepenger i butikken på vei hjem fra skolen eller i helgene. Hva gjør andre? Anonymkode: 251c1...eac 150 kr er jo ikke akkurat store greiene, med mindre han gutten din sparer de opp over tid da og bruker veldig lite en periode. De pengene går raskt om de skal brukes på buss, kino og kantine som du sier... To bussbilletter kan fort bli en 50 lapp, en kinotur kan fort bli 100 kr og om man kjøper seg noe mat og litt drikke i kantinen kan det fort også bli en 50 lapp. Og da er jo alt borte allerede... Husker når jeg var på sønnen din sin alder så betalte foreldrene mine for kinoturer, andre sosiale aktiviteter og klær for meg.... Anonymkode: 0a098...9e2 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #9 Skrevet 31. mars 2023 Mine er noe eldre enn dine og får 1700 i måneden, som skal dekke busskort på 300 kroner, i tillegg til andre ting. Nå slutter jeg til sommeren og gi lommepenger til den eldste. Hun må skaffe sine egne penger når hun slutter på VGS, - ved å ta seg sommerjobb og helgejobb. Men det er klart jeg betaler jo skoletur til Oslo nå, ekstrapenger til diverse som de trenger. Alt i alt går det ganske mye penger til store ungdommer. Anonymkode: a46c9...da9
Rebecca30 Skrevet 31. mars 2023 #10 Skrevet 31. mars 2023 Å nei, det der høres ikke bra ut. Har du sett på maken til svindel? Tenåringen din trenger mer enn 150 kroner i uka for å kunne ha råd til sosiale aktiviteter og kantine på skolen! Kanskje du bør øke ukelønnen hans og gi ham en fast sum i måneden i stedet for? 3
RockyRose Skrevet 31. mars 2023 #11 Skrevet 31. mars 2023 Eg fekk summen frå barnetrygda i mnd når eg var på den alderen. Er det ein mulighet? Evt ein del av den. Då lære jo dei å disponere over tid 😊
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #12 Skrevet 31. mars 2023 Vi gir 200 i uka. Og vi betaler helsestudio, klær og mobil. Anonymkode: 76a54...46e
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #13 Skrevet 31. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi gir 200 i uka. Og vi betaler helsestudio, klær og mobil. Anonymkode: 76a54...46e Det har vi lagt oss på også. Mobil, treningsstudio,klær,kantine er utenom. Han er ofte blakk uansett og jeg får endel vipps forespørsler. Anonymkode: 2a3de...e0b
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #14 Skrevet 31. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min 13-åring får 50 kr i uka i "grunnlønn", som skal dekke lørdagsgodt el annet småtteri. Så er det avhengig av henne selv hvor mye hun gidder å hjelpe til med husarbeid osv for å øke denne summen. Lage middag for familien: 50 kr. Støvsuge stua: 30 kr osv. Som regel gidder hun ikke gjøre mye, så da blir det 50 i uka, ikke mer. Hun får ellers det nødvendige som busskort, telefonabonnement osv. Anonymkode: 0698c...970 Samme her. Anonymkode: 027ee...51c
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #15 Skrevet 31. mars 2023 Min eldste fikk 1500 kr måneden på videregående. Av dette var det satt av 200 kr til tvungen sparing. Pengene skulle gå til klær og underhold. Vi dekket busskort, speideraktiviteter og telefon. Ut over det måtte han klare seg selv. Min mellomste går nå på videregående. Vi tenkte egentlig det samme til han. Men han er en annen type. Han bruker ikke penger, kjøper seg ikke klær osv. Derfor får han 500 kr måneden og vi står for resten. For han er dette mer enn nok, da jeg overfører penger til sparekontoen hans hver måned. Anonymkode: 35a94...422
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #16 Skrevet 31. mars 2023 17 åring, 600,- i uken. 15 åring, 500,- i uken. Vi dekker også trening, mobil og månedskort. Anonymkode: defae...9e4 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #17 Skrevet 31. mars 2023 14år 100kr pr uke til å sose bort. Anonymkode: e1919...398 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #18 Skrevet 31. mars 2023 Fy søren så mye penger ungdommen i dag får til kun å sløse bort! Anonymkode: ee2ac...e63 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #19 Skrevet 31. mars 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Fy søren så mye penger ungdommen i dag får til kun å sløse bort! Anonymkode: ee2ac...e63 Er det ingen ungdomer som jobber og tjener penger selv? Er jo greit å støtte opp om dem men de skal jo en dag klare seg selv også. Er glede og mestring i å tjene sine egene penger også. Lære seg busjett og sparing. Anonymkode: 79697...d4f 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #20 Skrevet 5. april 2023 Vi gir 400 i uken. Det er kun til forbruk. Han jobber selv også. Så hvis han vil ha veldig dyre sko feks så betaler han mellomlegget selv. 150kr er ekstremt lite. Det blir ikke nok til en kino i måneden engang. Anonymkode: 16eba...702
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå