Gå til innhold

Skal man ikke blande tomat og agurk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lærte jeg av en kollega. Hun mener de to stjeler næringsstoffer fra hverandre og ikke må blandes sammen i feks salat eller ifm taco middag😳 Kan noen her bekrefte at dette stemmer? Alle blander da tomat og agurk sammen vel?!

Anonymkode: 29864...2e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lærte jeg av en kollega. Hun mener de to stjeler næringsstoffer fra hverandre og ikke må blandes sammen i feks salat eller ifm taco middag😳 Kan noen her bekrefte at dette stemmer? Alle blander da tomat og agurk sammen vel?!

Anonymkode: 29864...2e1

Hæ? Bare tull.
De skal ikke ligge ved siden av hverandre i disken i butikken fordi tomater inneholder et stoff som gjør at agurk modnes raskere, det er sant, men den ene stjeler ingenting fra den andre. 

Anonymkode: b49c8...112

  • Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Lærte jeg av en kollega. Hun mener de to stjeler næringsstoffer fra hverandre og ikke må blandes sammen i feks salat eller ifm taco middag😳 Kan noen her bekrefte at dette stemmer? Alle blander da tomat og agurk sammen vel?!

Anonymkode: 29864...2e1

De kan godt spises sammen, men ikke oppbevares/lagres sammen... kollegaen din har rett på en måte... tomatene "ødelegger" agurk mtp modning, men det har ikke noe med næringsstoffene, og de kan godt spises og serveres sammen 

Endret av Fjugur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen næringsstoffer blir tatt bedre opp i kroppen når de spises sammen med andre. At de nuller hverandre ut derimot, det har jeg ikke hørt om før.

En del frukt og grønt, blant dem tomater, skiller ut etylen når de modnes. Det bidrar til raskere modning av annen frukt og grønt, og slikt bør derfor oppbevares separat.

For noen år siden pakket folk inn bananstilken i plast for å unngå at bananene skulle bli brune siden det hovedsaklig er stilken som skiller ut etylen. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da har sikkert kollegaen min misforstått litt og formidlet det feil videre til meg. Men det forklarer da sikkert hvorfor salater blir fortere vassen med tomat oppi. Da både selve tomatene og de andre ingrediensene. Fra nå av serveres (og oppbevares alltid tomatene for seg selv☺️

Anonymkode: 29864...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid blandet dette sammen 🙂 bestill en Burger på Esso og se åssen de tilbereder den her blir alt blandet på burger,n 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maskinfører skrev (13 minutter siden):

Jeg har alltid blandet dette sammen 🙂 bestill en Burger på Esso og se åssen de tilbereder den her blir alt blandet på burger,n 😀

Ja det kan blandes når der skal spises iten at der har noe å si for næringsstoffene, det var nok misforståelse. Det skal bare ikke oppbevares sammen:)

Anonymkode: 29864...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (4 timer siden):

Jeg har alltid blandet dette sammen 🙂 bestill en Burger på Esso og se åssen de tilbereder den her blir alt blandet på burger,n 😀

Alle vet jo at sammensetningen av burgeren på bensinstasjon er en god pekepinn på god ernæring, ja.

Anonymkode: d51f1...18c

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Alle vet jo at sammensetningen av burgeren på bensinstasjon er en god pekepinn på god ernæring, ja.

Anonymkode: d51f1...18c

Nja det kan vel sikkert diskuteres av enkelte men tar meg noen ganger en Burger der om natta når jeg kjører Bilberging 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Ok, da har sikkert kollegaen min misforstått litt og formidlet det feil videre til meg. Men det forklarer da sikkert hvorfor salater blir fortere vassen med tomat oppi. Da både selve tomatene og de andre ingrediensene. Fra nå av serveres (og oppbevares alltid tomatene for seg selv☺️

Anonymkode: 29864...2e1

Det fungerer dårlig i feks gresk salat. Bland dem heller i rett før servering. Som nevnt tidligere vil etylen øke hastigheten på aldringsprosessen. Etylen utvikles av mange typer frukter og annet. Så det kan være flere årsaker enn tomat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...