Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2006 #1 Skrevet 1. januar 2006 Det er mange år siden det ble slutt mellom meg og min eks som jeg har barn med. Vår sønn har vært sammen med en grei og kjempepen jente i to år, men når de er på besøk hos eksen, blir hun fryst ut av stesvigermor og hennes to døtre. De kommer også med kommentarer... Min eks har også en datter med en som han ble sammen med etter meg. Hun nektet til slutt å dra på besøk til faren sin pga. at hun også opplevde å bli oversett og få kritiske kommentarer. Dette fikk jeg høre av moren til min sønns halvsøster. Før dette var min eks sammen med en annen dame i flere år, og da var det aldri noe problem for min sønns halvsøster. Min sønn sier han ikke vil blande seg inn. Han er nitten så jeg kan på en måte forstå han. Jeg har ikke tatt opp saken med han. Jeg har fortalt hans kjæreste at hun ikke er den eneste som har opplevd det, men at også halvsøsteren til min sønn har vært utsatt for det samme. Hun sier at hun vil ta det opp med stesvigermor og døtrene hennes. Hun er ikke typen som lar seg pille på nesa av noen. Jeg har forsiktig rådet henne til overse det og holde seg sammen med gutta i stedet, men jeg skjønner at det er vanskelig for henne. Når de er der på besøk medfører det overnatting pga. avstanden. Eksens samboer har også to sønner og de behandler heldigvis min sønns kjæreste på en normal og vennlig måte. Min svigerdatter har tatt dette opp med eksen min, og han sier at det stemmer at hans samboer og stedøtrene hans ikke liker henne. Noen grunn har jeg ikke fått opplyst, og det tror jeg heller ikke svigerdatteren fikk. Det virker som om han er helt under støvelen i dette hjemmet. Skal jeg ta opp saken med han? Men det vil bli krangel for da vil jeg bli beskyldt for å konspirere. Eksens samboer blandet seg også inn i vår sønns konfirmasjon. Han ville konfirmeres borgelig og dette ble ikke nådig mottatt. Jeg skjønte at samboeren hans hadde blandet seg inn, for eksen min nevnte at HENNES barn ble konfirmert i kirken og at det var slik det skulle være... Han gikk så langt som å si at om det ikke ble i kirka, ville han ikke komme, men moren hans fikk snakket han til rette. Heldigvis ordnet det seg og det ble en koselig konfirmasjon. På det tidspunktet var det slutt mellom min eks og "heksa", så hun var ikke tilstede. Jeg har aldri møtt henne, men jeg har mest lyst til å plukke opp telefonen og ringe og kjefte henne huden full. For et menneske! Dette høres jo ut som eventyret Askepott, men det er dessverre sant. Det hører med til eventyret at min eks samboer ikke har utseendet med seg. Ang. døtrene vet jeg ikke. Min sønns kjæreste er veldig åpen, så hun forteller meg det meste og vi har en fin kontakt. Spørsmålet er hva gjør man i en slik situasjon?
Gjest Betty Boop Skrevet 1. januar 2006 #2 Skrevet 1. januar 2006 La det ligge sier jeg. Du er da ferdig med mannen, og barna deres er voksne. Ikke kast bort energien på dette. Lev ditt eget liv. Du sier selv at svigerdatteren din er i stand til å ta vare på seg selv. Hun er ikke et forsvarsløst lite barn. Så la det ligge.
Gjest Piper Skrevet 1. januar 2006 #3 Skrevet 1. januar 2006 Jeg tror jeg ville overlatt dette til din sønn og svigerdatter, for jeg syns ikke du skal blande deg inn. Sønnen deres regnes som voksen nå, og bør derfor ta tak i dette selv. Om svigerdatter ønsker å ta dette opp med "heksen", syns jeg faktisk hun kan få lov til det. Er da mye bedre at hun selv tar det opp, enn at du som egentlig ikke har noe med det tar det opp. Så la de unge ta tak i dette selv, og forhåpentligvis ordner det seg for alle parter. Gjør det ikke det, er det nok din ex som taper på det. For jeg regner med at han da vil miste mer og mer kontakt med sin egen sønn, om de nå ikke klarer å ordne opp i det.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 1. januar 2006 #4 Skrevet 1. januar 2006 Jeg sa ikke at jeg skulle ta det opp med eksen eller hans samboer, men jeg har lyst til å gi henne en midt på trynet... Hun ødelegger for min sønns kontakt med sin far. Det er simpelt. Det er dette som er problemet. Jeg er forlengst ferdig med min eks. Men det var ok å få ut frustrasjonen her på forumet, og jeg er enige med dere i at min sønn og hans kjæreste må forsøke å ordne opp i dette selv siden de er myndige begge to.
Far til 2 Skrevet 1. januar 2006 #5 Skrevet 1. januar 2006 Jeg sa ikke at jeg skulle ta det opp med eksen eller hans samboer, men jeg har lyst til å gi henne en midt på trynet... Hun ødelegger for min sønns kontakt med sin far. Det er simpelt. Det er dette som er problemet. Jeg er forlengst ferdig med min eks. Men det var ok å få ut frustrasjonen her på forumet, og jeg er enige med dere i at min sønn og hans kjæreste må forsøke å ordne opp i dette selv siden de er myndige begge to. ← Som far synes jeg det er godt at du ser at dette ikke er farens skyld. Det er nok av debatanter her inne som til enhver tid forsøker å legge alt ansvar over på han. Det betyr ikke at ikke far bør ta tak i problemet når han ser det. Men i utgangspunktet er det hans nye samboer som er problemet. Jeg synes du er flink til å beskrive/addresere problemet, men vet desverre ikke hvordan det kan løses. Selv om vi menn kan ha mange feil er vi ikke skyld i alt som går galt. Jeg håper deres sønn og hennes kjæreste også ser dette. Lykke til uansett hvordan det løses. For jeg er såpass optimist at jeg tror det vil løses (kansje med et lite hint til faren om han ikke ser problemet selv ?).
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2006 #6 Skrevet 1. januar 2006 Kommentar til Far til 2: Jeg er litt uenig med deg. Det ER mye farens skyld at han tillater ny samboer å herse med sin sønn og hans kjæreste! Ingen samboer/kjæreste/ektefelle skal ha så stor makt over noen at de regulerer den andres forhold til andre mennesker! Han er ansvarlig for å sette sine grenser overfor samboeren, og gjør han ikke det, fremstår han som en feig tusseladd. Litt for lettvint å skylde på ny samboer her, selv om hun fremstår som totalt usympatisk.
Gjest Pecado Skrevet 1. januar 2006 #7 Skrevet 1. januar 2006 Klart faren må ta sin del av skylden når han ikke ordner opp i problemer som skjer i hans hjem. Det er hans sønn og som far bør han stille opp for sønnen, og da svigerdatteren. Men til trådstarter: Dette har ikke du mye med. la de unge få ordne opp selv. Det er fars familie og fars ansvar å få denne til å gå i hop.
Far til 2 Skrevet 1. januar 2006 #8 Skrevet 1. januar 2006 Jeg er fortsatt uenig i at det alltid skal være far som er ansvarlig for problemene. Far er, sett utifra kvinners ståsted, altid skyld i samlivsbruddet. Han er altid ansvarlig for at han jobber for mye og han er naturligvis skyld i at så mye går galt hjemme, ofte fordi han blir fremstilt som lat eller bruker sin energi i feil sammenhenger. Han er ansvarlig for at mor etter samlivsbruddet har dårlig økonomi, og nå er han også ansvarlig for ny samboers oppførsel. Når er egentlig kvinner "ansvarlig" for noe ? Det synes som om de enkelte ganger fremstilles som noen prinsesser med vippend øyelokk som ser uskyldig på alle som forsøker å påpeke noe. Også kvinner må ta selvkritikk. Hvis de mener mennene er så ansvarløse som de noen ganger blir fremstilt må dere gå foran som et godt eksempel. Og unngå for enhver pris å inngå et nytt forhold med menn som "altid er så ansvarløse".
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 1. januar 2006 #9 Skrevet 1. januar 2006 Jeg er ikke ute etter å fordele skyld, men dette har aldri vært noe problem verken for min sønns halvsøster og nå min sønns kjæreste med min eks tidligere samboer. De var sammen i flere år, og hun var inkluderende. Jeg er klar over at eksen min burde grepet inn, men jeg har ingenting med å blande meg opp i hans forhold til sin samboer. Jeg skrev at jeg tror han er under støvelen i hjemmet, og er han det er det lite han følgelig får gjort antar jeg. Dessuten tror jeg ikke et menneske som fryser ut barn (halvsøsteren for noen år tilbake) og stebarns kjærester kan forandres. Hun kan kanskje spille et skuespill men jeg tror det er noe grunnleggende galt i følelseslivet hennes. Da er også min eks et slags offer, slik jeg ser det. Om han ikke selv får opp øynene, er det ingenting jeg eller andre kan gjøre. Men jeg regner med at kjæresten til min sønn kommer til å slå i bordet og at det blir en oppvask. Pga. eksens samboer valgte min sønn og kjæresten å ikke reise dit i jula. Jeg regner med at de har kommet fram til at det var feil tidspunkt til å evt. konfrontere samboeren til min eks og hennes døtre, og en helt feil måte å feire jul på av hensyn til kjæresten til min sønn.
Gjest Pecado Skrevet 1. januar 2006 #10 Skrevet 1. januar 2006 Jeg er fortsatt uenig i at det alltid skal være far som er ansvarlig for problemene. Far er, sett utifra kvinners ståsted, altid skyld i samlivsbruddet. Han er altid ansvarlig for at han jobber for mye og han er naturligvis skyld i at så mye går galt hjemme, ofte fordi han blir fremstilt som lat eller bruker sin energi i feil sammenhenger. Han er ansvarlig for at mor etter samlivsbruddet har dårlig økonomi, og nå er han også ansvarlig for ny samboers oppførsel. Når er egentlig kvinner "ansvarlig" for noe ? Det synes som om de enkelte ganger fremstilles som noen prinsesser med vippend øyelokk som ser uskyldig på alle som forsøker å påpeke noe. Også kvinner må ta selvkritikk. Hvis de mener mennene er så ansvarløse som de noen ganger blir fremstilt må dere gå foran som et godt eksempel. Og unngå for enhver pris å inngå et nytt forhold med menn som "altid er så ansvarløse". ← Og hva har dette med denne saken og gjøre? Noen ganger tror jeg du skriver bare fordi du liker å lese dine egne ord.
Gjest Betty Boop Skrevet 1. januar 2006 #11 Skrevet 1. januar 2006 Jeg er fortsatt uenig i at det alltid skal være far som er ansvarlig for problemene. Far er, sett utifra kvinners ståsted, altid skyld i samlivsbruddet. Han er altid ansvarlig for at han jobber for mye og han er naturligvis skyld i at så mye går galt hjemme, ofte fordi han blir fremstilt som lat eller bruker sin energi i feil sammenhenger. Han er ansvarlig for at mor etter samlivsbruddet har dårlig økonomi, og nå er han også ansvarlig for ny samboers oppførsel. Når er egentlig kvinner "ansvarlig" for noe ? Det synes som om de enkelte ganger fremstilles som noen prinsesser med vippend øyelokk som ser uskyldig på alle som forsøker å påpeke noe. Også kvinner må ta selvkritikk. Hvis de mener mennene er så ansvarløse som de noen ganger blir fremstilt må dere gå foran som et godt eksempel. Og unngå for enhver pris å inngå et nytt forhold med menn som "altid er så ansvarløse". ← *Far er ansvarlig for egne handlinger. Også evnt. feighet. *Far er ikke ansvarlig for alle samlivsbrudd. Men når man ikke fungerer sammen så er det ofte kvinner tar ansvar og forlater forholdet. *Kvinner bretter opp armene og tar ansvar daglig. For barn, for arbeidsplassen sin, for miljøet på arbeidsplassen sin, for forholdene som går i vasken. Dessuten er vi kanskje generelt for lite flinke til å rose oss selv for alt ansvaret vi tar. Blir lite tid til overs for å blafre med øyelokkene. *Selvkritikk er noe jeg er rimelig sikker på at kvinner er langt bedre på enn menn. Uten at jeg dermed synes det er noe å skryte av. *Når det gjelder å inngå forhold med "ansvarsløse menn", må jeg bare innrømme at jeg har vurdert kvinner. Desverre er jeg ikke slik koblet at jeg er i stand til å klare det hverken fysisk eller psykisk. Men på dette punktet burde du kanskje følge ditt eget råd? Å holde deg unna de forferdelige kvinnemenneskene?
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2006 #12 Skrevet 1. januar 2006 Det er mange år siden det ble slutt mellom meg og min eks som jeg har barn med. Vår sønn har vært sammen med en grei og kjempepen jente i to år, men når de er på besøk hos eksen, blir hun fryst ut av stesvigermor og hennes to døtre. De kommer også med kommentarer... Min eks har også en datter med en som han ble sammen med etter meg. Hun nektet til slutt å dra på besøk til faren sin pga. at hun også opplevde å bli oversett og få kritiske kommentarer. Dette fikk jeg høre av moren til min sønns halvsøster. Før dette var min eks sammen med en annen dame i flere år, og da var det aldri noe problem for min sønns halvsøster. Min sønn sier han ikke vil blande seg inn. Han er nitten så jeg kan på en måte forstå han. Jeg har ikke tatt opp saken med han. Jeg har fortalt hans kjæreste at hun ikke er den eneste som har opplevd det, men at også halvsøsteren til min sønn har vært utsatt for det samme. Hun sier at hun vil ta det opp med stesvigermor og døtrene hennes. Hun er ikke typen som lar seg pille på nesa av noen. Jeg har forsiktig rådet henne til overse det og holde seg sammen med gutta i stedet, men jeg skjønner at det er vanskelig for henne. Når de er der på besøk medfører det overnatting pga. avstanden. Eksens samboer har også to sønner og de behandler heldigvis min sønns kjæreste på en normal og vennlig måte. Min svigerdatter har tatt dette opp med eksen min, og han sier at det stemmer at hans samboer og stedøtrene hans ikke liker henne. Noen grunn har jeg ikke fått opplyst, og det tror jeg heller ikke svigerdatteren fikk. Det virker som om han er helt under støvelen i dette hjemmet. Skal jeg ta opp saken med han? Men det vil bli krangel for da vil jeg bli beskyldt for å konspirere. Eksens samboer blandet seg også inn i vår sønns konfirmasjon. Han ville konfirmeres borgelig og dette ble ikke nådig mottatt. Jeg skjønte at samboeren hans hadde blandet seg inn, for eksen min nevnte at HENNES barn ble konfirmert i kirken og at det var slik det skulle være... Han gikk så langt som å si at om det ikke ble i kirka, ville han ikke komme, men moren hans fikk snakket han til rette. Heldigvis ordnet det seg og det ble en koselig konfirmasjon. På det tidspunktet var det slutt mellom min eks og "heksa", så hun var ikke tilstede. Jeg har aldri møtt henne, men jeg har mest lyst til å plukke opp telefonen og ringe og kjefte henne huden full. For et menneske! Dette høres jo ut som eventyret Askepott, men det er dessverre sant. Det hører med til eventyret at min eks samboer ikke har utseendet med seg. Ang. døtrene vet jeg ikke. Min sønns kjæreste er veldig åpen, så hun forteller meg det meste og vi har en fin kontakt. Spørsmålet er hva gjør man i en slik situasjon? ← Hva DU gjør????Ingenting. Unga er voksne og ønsker de kontakt med far, så sier de fra selv. Du er ute av hans liv...
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 3. januar 2006 #13 Skrevet 3. januar 2006 Gjest... du er kanskje "heksa" du da? I en eller annen sammenheng? Har du lest hele tråden? Lurer du på hvorfor noen tar opp temaer som er enkle samtidig som de er kompliserte? Jeg ønsker bare det beste for min sønn, hans kjæreste og min eks. Og å skrive på Kg er en fin terapi. Hvis DU har problemer, kan du jo skrive her selv, og ikke bare slenge ut sleivete kommentarer. De andre har allerede på en saklig måte skrevet det du presterte å spy ut.
Gjest christineemily Skrevet 4. januar 2006 #14 Skrevet 4. januar 2006 (endret) Din svigerdatter høres oppegående ut . Og det er kanskje nettopp det denne heksa av en ste-svigermor trenger å bli konfrontert med! En som ikke lar seg pelle på nesa, men forlanger å bli behandlet med respekt & høflighet! Mulig en slik utblåsning vil få far i huset til å innse en ting eller to også? Så mitt råd er å la de ordne opp selv! Jeg ønsker de lykke til . Endret 4. januar 2006 av christineemily
Annie Skrevet 4. januar 2006 #15 Skrevet 4. januar 2006 Jeg er fortsatt uenig i at det alltid skal være far som er ansvarlig for problemene. Far er, sett utifra kvinners ståsted, altid skyld i samlivsbruddet. Han er altid ansvarlig for at han jobber for mye og han er naturligvis skyld i at så mye går galt hjemme, ofte fordi han blir fremstilt som lat eller bruker sin energi i feil sammenhenger. Han er ansvarlig for at mor etter samlivsbruddet har dårlig økonomi, og nå er han også ansvarlig for ny samboers oppførsel. Når er egentlig kvinner "ansvarlig" for noe ? Det synes som om de enkelte ganger fremstilles som noen prinsesser med vippend øyelokk som ser uskyldig på alle som forsøker å påpeke noe. Også kvinner må ta selvkritikk. Hvis de mener mennene er så ansvarløse som de noen ganger blir fremstilt må dere gå foran som et godt eksempel. Og unngå for enhver pris å inngå et nytt forhold med menn som "altid er så ansvarløse". ← Dette var lavmål far til 2. Og har ingenting med saken her og gjøre! Sønnen og svigerdatteren din må nok ta denne fighten selv, men du kan vise og fortelle dem at de alltid er velkomne til deg. En ting til slutt: Hva har eksens uheldige utseende med dette å gjøre?
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 4. januar 2006 #16 Skrevet 4. januar 2006 Det var min svigerdatter som nevnte eksens samboers utseende pga. at hun kanskje er sjalu på alle som er penere enn henne..? Og utseendet hennes blir vel ikke bedre hvis hun er usympatisk. Jeg har aldri møtt henne og stygg/pen har mer med personlighet enn utseende å gjøre etter min mening.
Gjest Bodillen Skrevet 4. januar 2006 #17 Skrevet 4. januar 2006 Var jeg trådstarter, ville jeg oppfordret sønnen til å ta problemet opp med faren sin. Synes det er veldig synd at denne nye samboeren fryser ut svigerdatteren. Det kan komme til å gå ut over forholdet mellom far og sønn, og hvis det i fremtiden kommer barn, så blir det enda verre... Farens nye samboer sliter kanskje med sjalusi? Dårlig selvtillit er ofte årsaken, men jeg skal ikke spekulere mer i det. Uansett vil det nok lønne seg å alltid prøve å være innmari hyggelig mot henne, uansett hva hun sier eller gjør. Det er en god måte å avvæpne folk på Ser ikke denne faren hva som skjer, eller har han rett og slett ikke baller til å ta tak i det?
Annie Skrevet 4. januar 2006 #18 Skrevet 4. januar 2006 Det var min svigerdatter som nevnte eksens samboers utseende pga. at hun kanskje er sjalu på alle som er penere enn henne..? Og utseendet hennes blir vel ikke bedre hvis hun er usympatisk. Jeg har aldri møtt henne og stygg/pen har mer med personlighet enn utseende å gjøre etter min mening. ← Så det er den nye samboeren til eksen din som er mindre pen, ikke han?
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2006 #19 Skrevet 5. januar 2006 Forstår at trådstarter har lyst til å gi "heksa" en midt på trynet, som hun sier. Lett å bli forbanna på ste-svigermor viss hun helt åpenbart går inn for å ødelegge for sønnen og hans kjærste. Sikkert en god tanke å hjelpe sin sønn, men trådstarter oppnår vel bare at hun får ut sin aggresjon/frustrasjon overfor kvinnen hun "hater" ved å gi henne en midt på tryne. Om trådstarter hadda banka opp svigermor eller kjeftet på henne eller provosert henne på annen møte, antar jeg at deg bare vil gjøre situasjonen verre for sønnen. La kjærsten til din sønn ta fighten med henne alene, viss hun vil selv. Trådstarter bør ikke blande seg inn i en slik fight.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 5. januar 2006 #20 Skrevet 5. januar 2006 Jeg hater ikke min eks samboer, men jeg misliker at hun oppfører seg slik mot min svigerdatter. Da jeg skrev at jeg hadde lyst til å gi henne en lusing, var det pga at jeg ble sint pga situasjonen og jeg var frustrert på vegne av de unge da jeg skrev innlegget. Jeg skal la de unge ordne opp i dette selv og kanskje prate med min sønn slik at han vet at hans halvsøster også ble utsatt for utfrysing. Men det har sikkert allerede hans kjæreste fortalt han. Det er viktig at han vet dette, slik at det ikke virker som om det er kjæresten hans som er hysterisk. Hvis jeg snakker med min eks, vil det ikke føre til annet enn at det blir en diskusjon mellom oss to, og vil kanskje bare gjøre det ennå mer problematisk. Han vil gå i forsvar, og kanskje vil han kontakte min sønn som vil frustrert pga av også vi (foreldrene) krangler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå