AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #21 Skrevet 3. april 2023 On 4/2/2023 at 6:41 PM, AnonymBruker said: Kan leder skreddersy utløsningen til en intern kandidat de er fornøyd med, for at den skal bli best kvalifisert? Anonymkode: 5e28e...6a2 Det er HR som skriver annonsen (etter samtale med leder) og de har kjøreregler. Man kan «skreddersy» men ikke slik at en som er mindre kvalifisert får jobben. Anonymkode: be3e3...7fc
solsolsol Skrevet 3. april 2023 #22 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (På 30.3.2023 den 19.30): Men skal ikke den best kvalifiserte søkeren få jobben? Er det alltid en intern? ts Anonymkode: 5e28e...6a2 I nav er det jo ikke voldsomme kvalifikasjonskrav, så at en intern søker kan fagsystemene gjør jo at de ofte er bedre kvalifisert 😅 Også vanlig å holde folk man vil ha i vikariater lenge nok til at de garantert er best kvalifisert.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #23 Skrevet 3. april 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Her var det mye galt gitt: Man får IKKE automatisk fast ansettelse etter tre år. Man kan kun være vikar i tre år. I tillegg SKAL det utlyses stilling offentlig hvis det er snakk om nyansettelser/erstatning. Anonymkode: be3e3...7fc Her er de ikke vikar for noen (f.eks ikke for noen som er sykmeldt eller i permisjon), men midlertidig ansatt. Etter 3 år sammenhengende i ulike stillinger tusler man bort til nærmeste leder og sier man har vært der i 3 år og krever fast stilling. Så surrer HR litt rundt og man får fast. Stillingene lyses ut, men det er nesten alltid interne som får disse, og de er i stor grad skreddersydd (som var det relevante for første posten, ønsket å fortelle hvordan de gjør det der jeg jobber, og ting man kan se etter i annonsen om en intern allerede er tenkt til stillingen). Av ca 25 her, har 12 fått fast på denne måten. Det er nå 9 midlertidige, hvor 3 når 3 år til sommeren. Anonymkode: 71159...73c
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #24 Skrevet 4. april 2023 Hvor jobber dere egentlig, der dette er normalen? Og hva jobber dere med? Jeg har vært innom tre store offentlige virksomheter over 10 år og aldri sett dette skje. Jeg hører om det stadig vekk, men aldri opplevd det når jeg selv har søkt jobb eller når det har blitt ansatt kollegaer av meg. Er jurist. Anonymkode: 4174f...5e2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #25 Skrevet 4. april 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvor jobber dere egentlig, der dette er normalen? Og hva jobber dere med? Jeg har vært innom tre store offentlige virksomheter over 10 år og aldri sett dette skje. Jeg hører om det stadig vekk, men aldri opplevd det når jeg selv har søkt jobb eller når det har blitt ansatt kollegaer av meg. Er jurist. Anonymkode: 4174f...5e2 Universitet. Administrativt. Anonymkode: 71159...73c
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #26 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er HR som skriver annonsen (etter samtale med leder) og de har kjøreregler. Man kan «skreddersy» men ikke slik at en som er mindre kvalifisert får jobben. Anonymkode: be3e3...7fc Jeg har vært med på at en jobbutlysning er så til de grader skreddersydd at det kun er én person i hele verden som i praksis er kvalifisert. Anonymkode: 06225...12d 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #27 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (På 3.4.2023 den 1.15): Ja det kan de vel, ser mange slike rare kombinasjoner på finn. 2 års erfaring med utdatert program nesten ingen bruker, i kombinasjon med bachelor/master innen noe spesifikt, og arbeidsoppgaver som ofte ikke henger helt sammen Anonymkode: 71159...73c ... bortsett fra en og annen statlig virksomhet, som derfor har mer bruk for folk med kompetanse på det utdaterte programmet enn på nyere og mer oppdaterte programmer. Jeg er statsansatt selv, og hos oss bruker vi fremdeles minst ett nettbasert system som er laget for å fungere med Internet Explorer. For å få det til å funke med Edge og Chrome er det behov for ørten tilpasninger og patcher, som selvsagt faller ut og må reaktiveres med jevne mellomrom, og er en evig kilde til irritasjon og frustrasjon. Det er likevel dette systemet vi har behov for å kunne, siden prosjektet med å bytte det ut med noe nyere går sin trege gang og ingen vet helt når det skjer eller hva det nye systemet blir. For å gå tilbake til trådens tema: Hos oss lyses de aller fleste stillinger ut internt først. Dersom vi ikke får tak i rett person på intern utlysning blir stillingen utlyst eksternt. Dvs. at stillinger som utlyses eksternt enten ikke er interessante for interne, eller at ingen interesserte interne passer i stillingen. Noen ganger får vi interne søkere på eksterne utlysninger også, fordi noen enten har ombestemt seg eller ikke hadde fått med seg den interne utlysningen. Da må disse konkurrere på like vilkår med de eksterne søkerne, og har ingen fortrinnsrett. Anonymkode: 0db11...0f9
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #28 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvor jobber dere egentlig, der dette er normalen? Og hva jobber dere med? Jeg har vært innom tre store offentlige virksomheter over 10 år og aldri sett dette skje. Jeg hører om det stadig vekk, men aldri opplevd det når jeg selv har søkt jobb eller når det har blitt ansatt kollegaer av meg. Er jurist. Anonymkode: 4174f...5e2 Universitetet. Administrativt her også. Sjefen min møtte en kar på kurs hun likte, og skrev så en stillingsannonse som var skreddersydd til ham. Anonymkode: c6ecc...f5c 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #29 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Men er det greit da? Blir ikke det litt jusk? Anonymkode: 5e28e...6a2 Ja det skjer at stillingsannonser skreddersys til noen som er i vikariat, og det er helt greit. Så lenge kravene som stilles er rimelig relevante. Husk at virksomhetens mål er å få en som er godt kvalifisert for jobben, ikke å la flest mulig få jobbmuligheter. Har man en vikar som gjør en god jobb, skjønner jeg godt at man vil fortsette med denne. Det er jo også kostnader forbundet med å sette en ny inn i arbeidsoppgaver osv. At de fleste virksomheter bør tenke innovasjon og hva slags (ny) kompetanse de til enhver tid trenger, er noe annet. Anonymkode: 9583b...97f
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #30 Skrevet 4. april 2023 Jobber som jurist i Skatteetaten. Der er det innført en ordning med at stillinger utlyses internt først. Ansatte har nok ment at det er vanskelig å komme seg videre internt. Stillingene blir utlyst eksternt etterpå. Interne kan søke da også, men må da konkurrere på lik linje med andre. Anonymkode: 601cc...3be
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå