Gå til innhold

Fett rundt knærne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har gått opp og ned i vekt en stund nå pga. hormonelle problemer (kan legge til at jeg er godt voksen). Ting begynner endelig stabilisere seg, men jeg ser jo at utseendet på bena har i løpet av denne tiden endret seg veldig.

Jeg har fått masse cellulitter både foran og bak på lårene, og det har også begynt legge seg fett rundt knærne. Snakker da ikke bare om puter på sidene, men liksom over kneet (ser ut til at det er cellulitter der også?!)

Nå som kroppen og jeg begynner fungere bedre og ting blir lettere, vurderer jeg sterkt begynne trene igjen. Vet at jeg også må tenke kosthold. Har normal BMI dog litt opp på normal skalaen.

Hva slags trening vil det lønne seg for meg å begynne med, hvor fokuset først er å få ned fettprosent, samt gjøre noe med fetter rundt knærne. Er det løping som gjelder i starten?

Håper på svar 🙂

Anonymkode: ae3d7...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å punktredusere fett er ikke mulig. Kroppen tar fett fra der den er genetisk programmert til å ta fett fra, i en gitt rekkefølge. Så ikke velg treningstype basert på det 😊

Å gå ned i fettprosent handler om kaloriregnskapet. Du kan øke aktivitetsnivået, senke energiinntaket eller helst en kombinasjon av begge deler.

Hvordan du velger å øke aktivitetsnivået spiller egentlig ikke så stor rolle. Jeg vil likevel råde deg til å trene en form for styrketrening et par ganger i uken. Dette er veldig bra for kroppslig funksjon inn i økende alder, og vil bidra svært positivt til livskvaliteten. Det trenger ikke å være mer enn 15 minutter hjemmetrening med en YouTube-video to ganger per uke.

Når det kommer til annen aktivitet som for eksempel løping, så bør du velge noe du synes er givende og gøy. Om dette er løping, gåturer med en venninne, fjellklatring, squash, bowling, tennis eller fluefiske er ikke så viktig.

Det er klart at noen aktivitetsformer egner seg bedre til å forbrenne kalorier enn andre, men dette alene er ikke den viktigste faktoren for å lykkes. Den viktigste faktoren for å lykkes er å klare å gjøre noe over lang tid uten for store tilbakefall.

Det klarer du ikke om du ikke liker det du holder på med 😊

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...