Gå til innhold

Vil bli lærer!

Gjest Ninakanin

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane
Mange av de jeg har hatt som lærere i videregående skole har ikke universitetsutdannelse i noe av det de underviser i. De fleste der har vanlig Lærerhøgskole.

Jeg gikk på en vdg. skole ute i disktriktet, men alle mine lærer var universitetsutdannet. Tror det skal svært mye til for å komme inn uten det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1
Jeg gikk på en vdg. skole ute i disktriktet, men alle mine lærer var universitetsutdannet. Tror det skal svært mye til for å komme inn uten det.

For å få lov til å undervise på vgs. må ein ha minst mellomfag i eit fag. At personar med lågare utdanning får arbeide i vgs. kan jo likevel forekomme dersom det ikkje har vore søkarar med høgare kompetanse. Dersom ein tar den integrerte lærarutdanninga eg nemnde i forrige innlegg, kan ein undervise frå og med 4. klasse på barneskulen, til og med vgs. og vaksenopplæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lærer**

Lærerne på Voksenopplæringen i vår kommune tjener 390.000,- og 420.000,- og begge har kun Lærerhøgskole + et grunnfag hver.

Jeg synes hvertfall lærer-gruppen har kommet seg opp på et anstendig lønnsnivå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Sidan du likar både norsk og historie vil eg anbefale deg å kaste deg på intergrert lærarutdanning med mastergrad i nordisk, og til dømes ta grunnfag i historie som fag nr. 2. Den kan du lese om her! :) Lukke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Er det noen måte man kan undervise i biologi og slike ting, men slippe unna mattelærer-jobben? :klø:

Jeg ser også for meg å kanskje lure til meg jobben som rådgiver på skolen? :)

Så, hva gjør jeg nå? Bor i Bergen og vil studere der. Hva søker jeg på når jeg skal søke til våren?

Tips og vink og hjelp takk!!!

Du kan helt fint undervise i biologi uten å være matematikklærer. Men det er kanskje en fordel å ha noe mattekunnskap for å std biologi? Det er mangel på biologilærere, og det er sikkert smart å kombinere f.eks. norsk og biologi med tanke på rettemengde. (norsklærer i vgs = uendelige stilbunker..). Det er ikke akkurat noen vanlig kombinasjon, men ikke noe i veien for det allikevel! (kombinasjonen norsk/historie er veldig vanlig).

Ta de fagene du er interessert i du!

(når det gjelder rådgiverstillingen du tenker "lure deg til" ;) , så er vel ikke det umulig hvis det er noe du virkelig brenner for. Det er jo vanlig at de som får slike stillinger har en del år i skolen på baken, og de henger vel ikke akkurat på trær, men fint å ha langsiktige mål da!)

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ananas

Du har skrota psykolog-planene altså?

Tipper du kommer til å ombestemme deg minst en gang til før du er ferdig med universitetet :P

Hei hvis du drar deg gjennom et år med matematikk kommer du heelt sikkert til å få jobb :P

Pedsem er bra å ha for mange andre jobber enn læreryrket også.

Endret av Ananas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anette_*

Lykke til med planene!

Jeg har jobbet ett år på ungdomsskole (med universitetsutdanning) og jobber nå i vgs. Trives såå mye bedre! Elevene er mye mer motivert, og det går an å snakke med dem på en mer voksen måte. Så klart, dette kan jo variere fra sted til sted, og fra person til person (hva man trives med etc.) Men jeg liker meg i hvert fall veldig godt på videregående!

Jeg syns læreryrket så altfor ofte blir omtalt negativt; enten er det folk som klager på lærere ("late og udugelige, med alt for lang ferie etc") eller så er det folk som har havnet på feil hylle som lærere, og klager på sin egen situasjon. Kjenner meg ikke igjen i noen av delene :)

(Som nevnt; kombinasjonen norsk/historie eller engelsk/historie er nok lurere med tanke på rettemengde enn f.eks norsk/engelsk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Ninakanin
Du får ikke jobb.......Sorry men slik er det.....

:ler:

Jo jeg gjør, for jeg er sinnsykt utadvent og glad, og gjør det godt på jobbintervju :) Sist jobb gikk jeg ikke på intervju for i det hele tatt faktisk!! Så når jeg er ferdig utdannet og hiver meg ut i jobbsøkingen, så får jeg akkurat den jobben jeg vil ha, for jeg er helt unik!

For tenk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skål for deg Nina! :-D

Lev i den troen og du vil bli sett på som arrogant!

Jekk deg ned 100 hakk og tenk deg om før du uttaler deg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg gjør, for jeg er sinnsykt utadvent og glad, og gjør det godt på jobbintervju :) Sist jobb gikk jeg ikke på intervju for i det hele tatt faktisk!! Så når jeg er ferdig utdannet og hiver meg ut i jobbsøkingen, så får jeg akkurat den jobben jeg vil ha, for jeg er helt unik!

For tenk.

HAHAHAH Arroganse er sjelden flatterende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For tenk.

That's the spirit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvtillit og positiv innstilling er ikke det samme som arroganse. Tror man må være ganske langt nede for å kunne gjøre den forvekslinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Embla s

Akkurat nå er det ikke så enkelt for lektorer å få jobb, men om noen år vil det være masse ledige jobber! Og skaffer du deg kompetanse innen realfag, vil du nok være en het kandidat.

Når det gjelder jobb som lærer, tror jeg papirene teller mer enn sjarm, da fagforeningene ikke anser store doser sprudlende sjarm som viktigere enn faktiske kunnskaper ;) Men å ha tro på seg selv kan uansett aldri skade! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tenk.

Det tror jeg også, faktisk.

Personlighet teller svært mye på arbeidsmarkedet, evnen til å skape kontakter og nettverk, og frk. Nina virker på alle måte som en kvinne som behersker denne kunsten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...