Gå til innhold

Problematisk forhold til alkohol


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på hvor vanlig dette er.. jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen av en alkoholiker, men likevel er det jo litt problematisk. 

Øl, sprit, likør etc frister meg ikke noe særlig så det kan jeg fint ha stående i skapet hjemme uten at det gjør noe. Vin derimot er en stor svakhet og står maks 1 uke. 

Jeg elsker den beroligende effekten av vin, og av en eller annen grunn føler jeg ikke den samme behagelige effekten av annen alkohol. Opplever jeg mye stress f eks kjenner jeg en craving etter ett glass vin. Jeg drikker derimot veldig sjelden til jeg er full for det er veldig ubehagelig. Har jeg en vin- craving går det første glasset ned ganske fort. Så nyter jeg den gode effekten det har på hodet/ tankene. Den lette rusfølelsen. Jeg når en slags grense etter ca 4 glass vin (1 flaske ca) hvor jeg ikke vil ha mer for da går jeg over til å bli for beruset enn hva som er godt. 

Jeg ville aldri funnet på å kjøre i påvirket tilstand, jeg fungerer fint i jobb og i andre sammenhenger så kjenner meg jo ikke helt igjen i alkoholiker merkelappen, men denne dragningen til vin føler jeg at jeg bruker mye energi på å begrense og ha kontroll på. Er det vanlig å ha det sånn? 

Anonymkode: 7f867...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel en "god" start. Så lenge du passer på går det vel fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som at du har noe problem, spør du meg.

Anonymkode: 39b48...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ikke et problem.

Men vær veldig obs på eskalerende forbruk. Det gjelder både i hyppighet, og mengde hver dag. 

Anonymkode: c2712...4fa

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg lurer litt på hvor vanlig dette er.. jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen av en alkoholiker, men likevel er det jo litt problematisk. 

Øl, sprit, likør etc frister meg ikke noe særlig så det kan jeg fint ha stående i skapet hjemme uten at det gjør noe. Vin derimot er en stor svakhet og står maks 1 uke. 

Jeg elsker den beroligende effekten av vin, og av en eller annen grunn føler jeg ikke den samme behagelige effekten av annen alkohol. Opplever jeg mye stress f eks kjenner jeg en craving etter ett glass vin. Jeg drikker derimot veldig sjelden til jeg er full for det er veldig ubehagelig. Har jeg en vin- craving går det første glasset ned ganske fort. Så nyter jeg den gode effekten det har på hodet/ tankene. Den lette rusfølelsen. Jeg når en slags grense etter ca 4 glass vin (1 flaske ca) hvor jeg ikke vil ha mer for da går jeg over til å bli for beruset enn hva som er godt. 

Jeg ville aldri funnet på å kjøre i påvirket tilstand, jeg fungerer fint i jobb og i andre sammenhenger så kjenner meg jo ikke helt igjen i alkoholiker merkelappen, men denne dragningen til vin føler jeg at jeg bruker mye energi på å begrense og ha kontroll på. Er det vanlig å ha det sånn? 

Anonymkode: 7f867...a73

Så lenge du ikke drikker flere ganger i uka/hver dag, så tror jeg neppe du skal bekymre deg, men det er nok viktig at du er bevisst på disse tankene og følelsene. Prøv å reflekter litt over hvorfor du ønsker å døyve følelsene og tankene dine, for det er jo dette et misbruk starter med - at man ønsker å flykte fra ubehag. Så jeg tror det er viktig at du kommer til bunns i hvorfor du kjenner på ubehag å jobbe med deg selv. Noen er mer anliggende til å utvikle en avhengighet enn andre, og det høres ut som at du kunne ha utviklet det hvis du ikke jobber med det du sliter med. 

Anonymkode: 78299...e49

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Så lenge du ikke drikker flere ganger i uka/hver dag, så tror jeg neppe du skal bekymre deg, men det er nok viktig at du er bevisst på disse tankene og følelsene. Prøv å reflekter litt over hvorfor du ønsker å døyve følelsene og tankene dine, for det er jo dette et misbruk starter med - at man ønsker å flykte fra ubehag. Så jeg tror det er viktig at du kommer til bunns i hvorfor du kjenner på ubehag å jobbe med deg selv. Noen er mer anliggende til å utvikle en avhengighet enn andre, og det høres ut som at du kunne ha utviklet det hvis du ikke jobber med det du sliter med. 

Anonymkode: 78299...e49

Om jeg ikke hadde lagt begrensninger på meg selv kunne jeg nok fint ha drukket litt hver dag. Jeg drikker ca 1-2 ganger i uka. Hvis jeg ikke drikker på over en uke så føler jeg meg "flink". 

Vet ikke hvordan jeg kan komme til bunns i dette. Syns det er vanskelig å skulle ta opp med fastlegen da jeg er redd for å få en slags rusmisbruker merkelapp i journalen min med inndragelse av førerkort etc. 

Føler jo det er en ressurs at jeg er såpass redd for å miste kontrollen da, så det holder meg kanskje igjen fra å tippe over til heavy misbruk.

Anonymkode: 7f867...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du kjenner at du blir urolig over tanken på å ikke ha vin tilgjengelig og at du ikke burde kjøpe inn mer, så bør du ta det som et varseltegn på et litt anstrengt forhold til vin.

 

Anonymkode: e9018...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vin derimot er en stor svakhet og står maks 1 uke. 

Jeg elsker den beroligende effekten av vin,

Opplever jeg mye stress f eks kjenner jeg en craving etter ett glass vin. 

denne dragningen til vin føler jeg at jeg bruker mye energi på å begrense og ha kontroll på.
 

Er det vanlig å ha det sånn? 

Anonymkode: 7f867...a73

Jeg mener dette er helt klare signaler på at du har et usunt forhold til dette. Jeg ville tatt det opp med legen til drøfting.

Nei. Det er ikke vanlig å ha det sånn, uten et problematisk forhold til alkohol.

Anonymkode: ac089...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det beste er å slutte helt med alkohol. Suget etter alkohol kan være relativt lite i begynnelsen, men for mange blir det verre og verre. Slutt mens leken er god

Anonymkode: b0a64...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det på samme måten ts. Jeg er obs på det slik som du. Jeg drikker aldri om dagen, men gleder meg gjerne til kvelden fordi da kan jeg ta meg litt vin🙊 Jeg får dårlig samvittighet fordi jeg bruker penger på å kjøpe vin når jeg egentlig ikke har så god råd. I tillegg kjenner jeg at jeg føler for å skjule det litt. Av den grunn tenker jeg det er grunn til å være litt ekstra obs. Psykologen min sier at hun tenker det er greit så lenge det ikke blir sånn at jeg blir stresset om jeg ikke har tilgang på vin en dag, og mener det er bra å være bevisst på forholdet sitt til alkohol, for å kunne erkjenne om man har et problem eller ikke. 

Anonymkode: 8b3dd...dbe

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...