Gå til innhold

Dere med barn som er blanding

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere med barn som er blandingsbarn (halvt norsk og halvt noe annet), hvordan er det for dem å vokse opp?

Hva er dere opptatt av og ikke? Og hvorfor?

Hva er utfordringene og hva er det positive?

For eksempel når det kommer til tilhørighet, identitet, mobbing og utfrysing på skolen/barnehage (frykter dette), språk, venner og det sosiale osv?

Jeg vil vite hvordan det er for ditt barn som er halvt norsk å vokse opp i Norge? Fordi jeg ønsker å lære av deres erfaring og sørge for best mulig oppvekst for mitt eget.

Anonymkode: 7a9e1...c33

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er blanding. Merket lite, hadde en identitetskrise i 10 ish alderen hvor jeg følte jeg var adoptert. Ellers ingen forskjell. Jeg har norske trekk i ansiktet og navn. Mulig det har hjulpet. 

Anonymkode: ae811...1a2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er blanding. Merket lite, hadde en identitetskrise i 10 ish alderen hvor jeg følte jeg var adoptert. Ellers ingen forskjell. Jeg har norske trekk i ansiktet og navn. Mulig det har hjulpet. 

Må legge til at jeg er veldig «norsk». Har ikke noe mer kjennskap til den andre kulturen enn mannen i gata..

AnonymBruker
Skrevet

Er halvt selv, hvilket gjør mine kvart.

Jeg har lyst å si at jeg selv ikke merket noe særlig til det i oppveksten, men det kan like godt være fordi jeg selv ikke har klart å identifisere det som direkte/indirekte tilknyttet fordi det var lite fokus på det når jeg vokste opp (90-tallet/tidlig 00).  Det har selvsagt vært innslag her og der, en lang periode hvor jeg ikke ville ha "bæsje-øyner" osv., men stort sett følt meg norsk og følt tilhørighet.

Min mor er norsk og min far er ute av bildet, så jeg har hatt svært begrenset kontakt med den siden -både i form av relasjoner og kultur. Det er ikke noe jeg har savnet eller vært særlig nysgjerrig på, mye grunnet min norske identitet, men som jeg etter at jeg ble mor, og nå som det er blitt mye fokus i SOME på dette med representasjon og å kjenne til opphavet sitt,  kan jeg kjenne litt på at jeg burde gjøre noe med det for barnas skyld.

Anonymkode: 7c76c...125

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eldste min er halvt vietnamesisk og helt nydelig. Voksen nå, men kan ikke huske at han har slitt med det iogmed han har klart seg så bra og hatt flere kjærester.

Han regner seg som helnorsk og liker country og trailerliv❤️

Anonymkode: c08b9...952

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen problemer, rasisme i Norge er svært overdrevet. 

Anonymkode: 42c9d...b40

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det kommer veldig an på personlighet her. Jeg kjenner til flere som er halvt norske og halvt afrikanske og felles for dem som synes de har hatt en vanskelig oppvekst er at de har vært typisk sarte barn/personer. 

Mens felles for de som mener de ikke har vært utsatt for rasisme har vært mer happy go Lucky.

Et eksempel er at en gutt ved navn Tom følte mye på at han var annerledes og ville ikke være brun fordi han fikk oppmerksomhet for det. Han var et utrolig vakkert barn og en av få barn i bygda som hadde en annen farge enn hvit. Jeg husker han gråt over at noen hadde sagt "å se på han nydelige lille brune gutten".

Mens Ben (voks opp et annet sted i Norge), som er typisk happy go Lucky, ble noen ganger kallet for bæsj og ape på barneskolen da han var liten. Han brukte å ta igjen ved å si at de andre så ut som spy og var rosa griser. Han var forsåvidt ellers en populær gutt med mange venner. Han mener at det han ble utsatt for ikke var rasisme, men bare vanlig plaging og drittslenging som unger gjør mot hverandre når de krangler eller blir uvenner. Og at unger bruker det de kan og at han fikk det for fargen på lik linje med den rødhårede gutten i klassen eller hun med briller osv. 

Anonymkode: 21edb...bcd

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ingen problemer, rasisme i Norge er svært overdrevet. 

Anonymkode: 42c9d...b40

Mot svarte, helt klart. Verre med rasismen mot hvite 😢

Anonymkode: 40bbe...90b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En del barn som er halvt er mange ganger kun oppvokst med f.eks moren som er norsk og har i noen tilfeller en far som ikke er tilstede og har kanskje ikke fått oppleve eller reist til far sitt hjemland som er en viktig del av identiteten til barnet. 

Min mann er opprinnelig afrikansk og vi og våre barn har reist mye til min manns hjemland og de har fått og får oppleve den delen av sin identitet også. Jeg tror det er viktig at de føler stolthet over begge sider og kjenner til begge sider. 

Anonymkode: c80ca...091

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg tror det kommer veldig an på personlighet her. Jeg kjenner til flere som er halvt norske og halvt afrikanske og felles for dem som synes de har hatt en vanskelig oppvekst er at de har vært typisk sarte barn/personer. 

Mens felles for de som mener de ikke har vært utsatt for rasisme har vært mer happy go Lucky.

Et eksempel er at en gutt ved navn Tom følte mye på at han var annerledes og ville ikke være brun fordi han fikk oppmerksomhet for det. Han var et utrolig vakkert barn og en av få barn i bygda som hadde en annen farge enn hvit. Jeg husker han gråt over at noen hadde sagt "å se på han nydelige lille brune gutten".

Mens Ben (voks opp et annet sted i Norge), som er typisk happy go Lucky, ble noen ganger kallet for bæsj og ape på barneskolen da han var liten. Han brukte å ta igjen ved å si at de andre så ut som spy og var rosa griser. Han var forsåvidt ellers en populær gutt med mange venner. Han mener at det han ble utsatt for ikke var rasisme, men bare vanlig plaging og drittslenging som unger gjør mot hverandre når de krangler eller blir uvenner. Og at unger bruker det de kan og at han fikk det for fargen på lik linje med den rødhårede gutten i klassen eller hun med briller osv. 

Anonymkode: 21edb...bcd

Her var det mye pisspreik. At man opplever rasisme er fordi man er en sart person? Håper ikke du er pedagog eller jobber med barn.

Anonymkode: 33ee0...e74

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gjør en big deal ut av det. Jeg er halvt, mine foreldre skilt. Når jeg var hos pappa fikk jeg afrikansk mat og dro på afrikanske fester, når jeg var hos mamma fikk jeg norsk mat og gjorde helt vanlige ting som alle andre her. Ingen har noen gang gjort noe særlig ut av at jeg er halvt. Opprinnelse har veldig lite med identitet å gjøre, i min mening. Hater når folk gjør opprinnelse/kjønn/sykdommer til hele identiteten dems. Viktigste for alle barn er god kontakt med begge foreldrene sine, that’s it. Har barnet kontakt med sin utenlandske forelder så får de det de trenger uansett av kulturopplevelser. Å være blandingsbarn er ikke noe så «stort» lenger heller, på sent 80-tallet da jeg var barn var jeg og min søster de eneste, nå er det folk fra hele verden overalt.

Anonymkode: c7d99...05f

• Liker 5
  • Nyttig 1
Gjest Abendstern
Skrevet

Alllllleeeee er en blanding av  et eller annet. Det er bare Fleksnes som er 100% viking. 

Skrevet

Har mange venner som er halvt norsk halvt noe annet. Har hørt det til tider er litt irriterende for dem å bli spurt om hvor de "egentlig" er fra. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Måtte du som hvit nordmann skifte navn for å bli innkalt til jobbintervju eller få lærlingeplass?

Jeg vil ikke satt barn som ikke er hvite til verden i Norge, med unntak av kanskje i Oslo og Bergen.

Anonymkode: 9e07f...0d7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mine to er halvt norsk og halvt amerikanske. De vokser opp i Norge og føler seg, og ser, norske ut, ikke noe problem. De synes det er litt kult å være halvt amerikanske med dobbelt statsborgerskap, og har vært på besøk der et par ganger så langt. Ingen problemer med identitet så langt.

Anonymkode: e7d7a...7d2

AnonymBruker
Skrevet

Har to barn som er halvt søramerikanske. Født og oppvokst i Norge, utseendemessig kunne de vært norske. De lærer seg to språk og er stolte av bakgrunnen sin, men har jo sin tilhørighet til Norge.

Anonymkode: da229...37b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

:ironi:

Anonymkode: 33ee0...e74

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri reflektert rundt det, men vi har beholdt tradisjoner, kultur og røtter - spesielt språk. Det er noe man får gratis som liten, å lære flere språk og lære ulike kulturer. Men vi tenker svært lite på det :) 

Anonymkode: 0778c...06e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Abendstern said:

Alllllleeeee er en blanding av  et eller annet. Det er bare Fleksnes som er 100% viking. 

Fleksnes er 100% britisk. Hancock's half hour oversatt til norsk. 

Anonymkode: 32fae...249

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Gratulerer med dagens dummeste.

Anonymkode: 32fae...249

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...