Gå til innhold

Engelsk muntlig eksamen (privatist)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har tatt engelsk muntlig her og vil fortelle hvordan det var? 
 

Skal ha privatisteksamen snart, og er usikker på om jeg skal gjennomføre rett og slett, eller om jeg skal droppe det og la karakteren jeg har fra før stå. Da kan jeg heller fokusere på de to andre eksamenene jeg også skal ha, et fag som krever mye mer av meg.

Har alltid syntes engelsk har vært lett, men nå lurer jeg allikevel. Men det kommer an på muntlig eksamen føler jeg, det er den som starter eksamensperioden i vår. Hva er sannsynlige temaer å få på muntlig? Kan man redde seg inn ved å ha med alt av notater etc til forberedelsesdelen? Hvor mye leste og repeterte du tekster og notater på forhånd? Hvor mange timer leste du på forhånd? Hadde du en lang leseliste?

Jeg er normalt en lesehest og kan fint pugge meg til kunnskapen jeg må ha, men i år er jeg ekstra sliten og kjenner at det går utover fokus og konsentrasjon… 

Anonymkode: c11fc...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler deg å sjekke ut pensumlista, det som står der, er sannsynlig at du får. Hvis det er som det var, så får man temaet 24 timer før, også skal man presentere i 10 min. 

Anonymkode: 8773f...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Noen flere som har innspill? Noen som har hatt denne eksamenen? Gikk det greit?

Jeg har en 5 fra før, og tanken er å vippe den opp til 6 for å få flere konkurransepoeng til opptaket…

Men lurer som sagt på om jeg skal la den femmeren stå.

Anonymkode: c11fc...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok engelskeksamen muntlig og gikk ut med 6'er. Jeg fikk tre spørsmål, to spørsmål fikk jeg på forhånd og ett stilte de under eksamen. Første spørsmål skulle jeg velge et urfolk og forklare rundt det (litt historie opplegg). Neste spurte de om skolesystemet i England og hvordan mine tanker rundt for eksempel skoleuniformer er. Til slutte skulle jeg fortelle om fordypningsoppgaven min, der kunne jeg velge en film eller tekst / dikt jeg hadde lest. - Jeg så både Blood Diamond (veldig relevant) og lest boken Animal Farm og gjorde en analyse av den for de. Samt så får du litt oppfølgingsspørsmål til det du sier.  
Jeg har lest litt av vært når jeg selv leita på forum, tydeligvis har en del fått lytteprøve, det fikk ikke jeg.  
Jeg fikk 30 minutter forberedelse og to av de spørsmålene jeg nevnte ovenfor (pluss et overraskelse som var det britiske skolesystemet vs. det Norsk og fordype litt mer i skolesystemet deres). 

Når det kommer til hva du burde gjøre, vet jeg ikke. Hva har du i snitt fra før og hvor/hva skal du søke? Om du allerede har høyt snitt, vil ikke en 5->6 gi deg veldig mye opp, du vil få dobbelt opp om du får en 4->6 og deretter 3->6, 2->6 osv. Så spørs litt hva du skal søke og hvor du skal søke.  

Jeg personlig startet 3 til 2 dager før eksamen med å øve. Leste ikke i boken engang (Grunnet at jeg leste en del forum av hva som var en gjenganger, og forberedte meg bare på det). Husk at de selv ikke sitter inne med så alt for mye informasjon (tross alt mennesker de også), de er der bare for å få litt ekstra betalt, de hører mest på ordforrådet og flyten din. De vet nok noenlunde om hvordan tik foregikk, men om du sper på litt ekstra, så høres det som regel også med troverdig ut og det høres ut som du har mer kontroll over pensum. Gjorde det mye selv når jeg hadde fagsamtaler, i for eksempel norsk muntlig og historie. 

Som det også står i fagplanen;   

  • drøfte ulike typer engelskspråklige litterære tekster fra ulike deler av verden
  • drøfte engelskspråklige filmer og andre kulturuttrykk fra forskjellige medier
  • drøfte tekster av og om urfolk i engelskspråklige land
  • fordype seg i et faglig emne innenfor eget utdanningsprogram og presentere dette


     
Endret av Nordic99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva er sannsynlige temaer å få på muntlig?

Teknologi. Globalisering. Sosiale medier. Kunstig intelligens. 

Anonymkode: 24906...f9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som har tatt denne, hvor mye leste dere og laget egne notater osv på forhånd, og hvilken karakter fikk dere?

Vanligvis leser jeg alle tekster osv og noterer stikkord fra det jeg leser, men nå lurer jeg på om jeg skal nøye meg med å lese gjennom mest relevante tekster på nytt (altså repetere) og kanskje lage korte oversikter over det mest relevante fra læreplanen…

TS 

Anonymkode: c11fc...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok engelsk som privatist.

Min eksamen var todelt: Jeg skulle høre på et lydopptak på rundt ti minutter hvor det ble snakket om et tema på engelsk, og så snakke om dette med min lærer (ikke den som satte karakter; han satt ved siden av og bare lyttet) etterpå. 

Deretter skulle vi diskutere et av de engelske stykkene vi hadde på leselista. Dette fikk jeg ikke lese der og da; måtte huske det fra da jeg leste det tidligere.

Jeg møtte opp ette tre-fire øl (anbefales i grunnen ikke), kosa meg gjennom hele eksamenen og fikk en femmer.

Anonymkode: 52faf...0b8

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...