Gå til innhold

Plutselig dårlig matlyst hos barn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet vårt på snart 5 år, har de siste dagene hatt veldig dårlig matlyst. Det vil si, han har fått i seg minimalt. Den ene dagen her spiste han faktisk ingenting, bortsett fra litt nøtter. Trodde derfor han var i ferd med å bli syk (egentlig kun da han spiser dårlig). Men nei, ingen sykdom. Kun veldig dårlig matlyst. Og jeg blir litt bekymret, for det er litt ulikt til å være han.

Kunne ha veldig varierende matlyst da han var liten, men de siste par årene har han egentlig jevnt over spist ganske bra, bortsett fra ved sykdom.

Er dette normalt, eller burde jeg bekymre meg? 

Anonymkode: 1c4db...f1f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Drikker h*n normalt? 

Det er ikke unormalt å ha dårlig matlyst i perioder. 

Anonymkode: 8348c...716

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Omgangssyke i emning kanskje.

Anonymkode: 17815...6e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk vitaminer, det kan påvirke matlyst. Her har 5-åringen mangel på jern. Han har alltid vært utrolig kresen, men nå også småspist. Blitt så tynn stakkar. 

Anonymkode: e6092...c82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn spiser jo mer i perioder hvor de er i vekst og mindre når de ikke vokser så mye? Sånn er ihf datteren min, kunne spise 1/2 skive nesten hele dagen i 3 uker og masse i 1 mnd. Går veldig opp og ned, alltid vært sånn. Merker ikke så mye på det andre barnet, så er nok veldig individuelt?

Anonymkode: 245aa...169

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Drikker h*n normalt? 

Det er ikke unormalt å ha dårlig matlyst i perioder. 

Anonymkode: 8348c...716

Drikker normalt ja, men veldig dårlig matlyst..

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Omgangssyke i emning kanskje.

Anonymkode: 17815...6e7

Ikke si det 😅 nei, men det har holdt på siden søndag, så tror ikke det!

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk vitaminer, det kan påvirke matlyst. Her har 5-åringen mangel på jern. Han har alltid vært utrolig kresen, men nå også småspist. Blitt så tynn stakkar. 

Anonymkode: e6092...c82

Skal ta en tur til legen om det ikke bedrer seg snart.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Barn spiser jo mer i perioder hvor de er i vekst og mindre når de ikke vokser så mye? Sånn er ihf datteren min, kunne spise 1/2 skive nesten hele dagen i 3 uker og masse i 1 mnd. Går veldig opp og ned, alltid vært sånn. Merker ikke så mye på det andre barnet, så er nok veldig individuelt?

Anonymkode: 245aa...169

Det er sant. Han var veldig sånn frem til ca 3 års alder. Men de siste par åra har han egentlig spist ganske bra. Kun spist så dårlig som nå ved sykdom.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Covid kan være asymptomatisk, særlig hos barn, og det kan slå seg på magen.

Ikke sikkert, selvfølgelig, men covid har på ingen måte forlatt oss.

Anonymkode: 8656c...5b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han mangler nok noe som han intuitivt sørger for å få i seg .  Norsk kosthold er blitt ganske dårlig og ikke lenger så balansert.

Although nuts are high in fat, it's mainly healthier unsaturated fat. They contain protein, B vitamins, vitamin E and minerals, including iron, potassium, selenium, magnesium, zinc and copper.

Vi skal ha fett, salt og protein.  Ikke det saltet som kan kjøpes på Rema 1000, men himalaya og/eller celtic sea salt. Oliven olje, ikke rapsolje o.l

Anonymkode: daa74...961

• Nyttig 1
Skrevet

Vår femåring har det slik i perioder, ofte fordi han har spist mye i barnehagen tidligere på dagen. Da funker det ofte å drøye middagen til kvelds, eller at vi spiser "frokostmat" til middag fordi middagsmat blir for mye/for "tungt". Noen ganger skyldes den dårlige matlysten at han er sliten, brudd i rutiner og forskjellig. Etter sykdom kan det ta lang lang tid før matlysten er tilbake. Det kan være så mangt!

Så lenge allmenntilstanden er ok og han ikke går mye ned i vekt, er jeg ikke bekymret. Varer det i flere uker, kan det være lurt med en legetime. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...