origin Skrevet 29. mars 2023 #1 Del Skrevet 29. mars 2023 Jeg kjøpte meg en sovepose som har en komfor temp på -13 grader. Antar at den kan tåle opp mot 20 -. bestilte over nett og da jeg skulle hente den var den gigantisk i forhold til hva jeg hadde sett for meg og veier 3 kg. Nå er det lenge siden jeg har kjøpt sovepose og har egentlig ikke noe god kjennskap til soveposer for vinter. Tenker da på å sove ute i lavo eller telt på vinterstid. Ser på andre soveposer og de er mer innenfor størrelsen jeg husker og ser for meg. Men de er beregnet på sommer/vår. Kan noen guide meg her i forhold til sovepose for vinterstid? Vurderer å levere den tilbake Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #2 Del Skrevet 29. mars 2023 Fordi den skal tåle mer kulde og derfor må ha mer fyll? Det blir jo fort kaldt å sove ute sånn generelt. I minusgrader enda verre. Anonymkode: e9b2b...b09 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 29. mars 2023 #3 Del Skrevet 29. mars 2023 Minus tretten grader? Ja, da trenger soveposen mye isolasjon og luftlommer mellom isolerende lag. Derfor blir den så omfangsrik når den skal holde ned til så mange minusgrader. Uten luft mellom lagene med isolering (som kan holde på varm luft), så blir den en kald, flat pannekake som du fryser deg fordervet i. Trenger du en sovepose som holder i minusgrader? Har du tenkt å sove ute når det dipper under null? I så fall bør du jo beholde den, så du klarer å sove ute i den temperaturen. Jeg kjøpte meg en ny dyne i fjor, som er beregnet til vinterbruk og i kategorien "varm". Den gamle dynen min var "sval". Den nye i kategorien "varm" var dobbelt så tykk som den gamle og veldig fluffy. Luft i isolasjonen holder varmen der også. Fryser aldri med den dyna, selv om jeg har vinduet åpent hele vinteren og ingen varme på i rommet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frkego Skrevet 29. mars 2023 #4 Del Skrevet 29. mars 2023 Hvorfor er vinterjakka tykkere enn sommerjakka? Hvorfor er vinterdyna tykkere enn sommerdyna? Det er for å holde varmen. Da trengs det både fyll/isolasjon og luft (luft isolerer), så da blir soverposer for vinterbruk tykkere og mer fluffy enn sommerposer 😊 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #5 Del Skrevet 29. mars 2023 De må ikke være så store og tunge, men det koster mye for en vintersovepose på en drøy kilo. De vennene mine som er mye ute hele vinteren har vintersoveposer til nærmere 10.000 som er veldig lette og tåler veldig lave temperaturer. Jeg har helsport rago superlight på litt over 1,1 kg med komforttemperatur på - 11 som jeg ga under 5000 for. Anonymkode: 1a340...0d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #6 Del Skrevet 30. mars 2023 16 hours ago, origin said: Jeg kjøpte meg en sovepose som har en komfor temp på -13 grader. Antar at den kan tåle opp mot 20 -. bestilte over nett og da jeg skulle hente den var den gigantisk i forhold til hva jeg hadde sett for meg og veier 3 kg. Nå er det lenge siden jeg har kjøpt sovepose og har egentlig ikke noe god kjennskap til soveposer for vinter. Tenker da på å sove ute i lavo eller telt på vinterstid. Ser på andre soveposer og de er mer innenfor størrelsen jeg husker og ser for meg. Men de er beregnet på sommer/vår. Kan noen guide meg her i forhold til sovepose for vinterstid? Vurderer å levere den tilbake Kjøpte du dun eller syntet? Anonymkode: c8e4b...795 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
origin Skrevet 30. mars 2023 Forfatter #7 Del Skrevet 30. mars 2023 16 minutter siden, AnonymBruker said: Kjøpte du dun eller syntet? Anonymkode: c8e4b...795 Tror det var dun ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
origin Skrevet 30. mars 2023 Forfatter #8 Del Skrevet 30. mars 2023 15 hours ago, AnonymBruker said: De må ikke være så store og tunge, men det koster mye for en vintersovepose på en drøy kilo. De vennene mine som er mye ute hele vinteren har vintersoveposer til nærmere 10.000 som er veldig lette og tåler veldig lave temperaturer. Jeg har helsport rago superlight på litt over 1,1 kg med komforttemperatur på - 11 som jeg ga under 5000 for. Anonymkode: 1a340...0d0 Ai, 10.000 for en sovepose. Vel ja har man råd og bruker den mye er det greit... Syns bare de er så dyre i tillegg. Men det er verdt det vel verdt det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #9 Del Skrevet 30. mars 2023 Eh nei. Dame og sovepose med komforttemperatur til -13, da kan du ikke regne med å ha det behagelig i tjue blå. Du fryser ikke ihjel riktignok. Hvis en leser litt ser en at tempangivelser til dame trekker fra ganske mange grader fra mannestandarden. Varme poser er større enn kjøligere, i allfall om en ikke har kjøpt veldig dyr dunpose. Anonymkode: e1f39...e87 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #10 Del Skrevet 30. mars 2023 origin skrev (5 timer siden): Ai, 10.000 for en sovepose. Vel ja har man råd og bruker den mye er det greit... Syns bare de er så dyre i tillegg. Men det er verdt det vel verdt det Ja, det kommer jo litt an pø hvor mye man går på tur om vinteren. Kan være verdt å bruke apper som Hygglo, både for å leie ting til tur, og for å leie ut utstyr man har kjøpt inn, men ikke bruker hele tiden. Anonymkode: 1a340...0d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
origin Skrevet 30. mars 2023 Forfatter #11 Del Skrevet 30. mars 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Ja, det kommer jo litt an pø hvor mye man går på tur om vinteren. Kan være verdt å bruke apper som Hygglo, både for å leie ting til tur, og for å leie ut utstyr man har kjøpt inn, men ikke bruker hele tiden. Anonymkode: 1a340...0d0 Takk for tips! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå