Gå til innhold

Erna vil ha euro


Tøvftta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så lenge Norge skal være en del av internasjonal handel og verdenssamfunnet så har valuta stor betydning for næringslivet. 

Nedenfor ser du hvordan NOK har vært opp mot US D. 

I stedet for å svare deg ts, så kan du prøve å resonere på hvordan dette påvirker eksport og import, og hvordan det påvirker norsk økonomi. 

image.png.bd6ff30a560fffbfd098cd54d31958a4.png

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (5 minutter siden):

Mmmm ...

La meg tenke ...

Hm ....

Ingen.

Kom ikke på noen jeg heller egentlig.

Håper folk er oppmerksom på det her.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøvftta skrev (1 time siden):

Kom ikke på noen jeg heller egentlig.

Håper folk er oppmerksom på det her.

Oppmerksom på hva?

At dere to ikke forstår at det er flere fordeler med å gå over til en europeisk valuta? 

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, IkkeRikke said:

Mer stabilitet i økonomien. Mindre inflasjon.

Ja, Hellas gjør det jo kjempebra med Euro. 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg enig med Erna! Det hadde jeg aldri trodd jeg skulle tro, men… 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

000VF000 skrev (2 timer siden):

Ja, Hellas gjør det jo kjempebra med Euro. 

Ja, og Bulgaria, som lar sin leva flukturere med euro😒Med euro mister Norge en del av sin økonomiske politikk. Nærmere landssvik kommer man ikke.

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotehodet skrev (10 timer siden):

Oppmerksom på hva?

At dere to ikke forstår at det er flere fordeler med å gå over til en europeisk valuta? 

Hvilke fordeler akkurat tenker du på?

Og tenker du på fordeler for EU eller fordeler for Norge?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym11223344 skrev (5 timer siden):

Ja, og Bulgaria, som lar sin leva flukturere med euro😒Med euro mister Norge en del av sin økonomiske politikk. Nærmere landssvik kommer man ikke.

Så vidt jeg husker gikk prisene til værs både i Bulgaria og i Hellas da de bindet seg til euro. Kjøpekraften falt som stein på havets bunn og det utløste stor inflasjon i begge landene. De har ikke kommet seg tilbake fra dette ennå.

At noen skal aktivt ønske det samme for Norge er for meg en gåte. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett fordeler så har Norge ved to folkeavstemninger valgt å ikke bli med i EU. 

Å snike oss inn i EU, bit for bit, er er udemokratisk, uærlig og elitens forakt for menigmann. 

Mange av de økonomiske utfordringene landet opplever skyldes nettopp dette. Strømpris er jo ett eksempel. 

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøvftta skrev (16 timer siden):

Lavere kostnader og enklere for næringslivet som slipper valutakostnadene og enklere for folk flest når de skal ut og reise i europa.

stan skrev (2 timer siden):

Uansett fordeler så har Norge ved to folkeavstemninger valgt å ikke bli med i EU. 

Å snike oss inn i EU, bit for bit, er er udemokratisk, uærlig og elitens forakt for menigmann. 

Mange av de økonomiske utfordringene landet opplever skyldes nettopp dette. Strømpris er jo ett eksempel. 

Det er klart flertall i befolkningen for EØS-avtalen og integreringen den innebærer. Folk ser fordelene av tollfri handel, passfrie reiser og tett samarbeid innenfor politi. justis, miljø, forskning og utdanning.

Drizzt skrev (3 timer siden):

Så vidt jeg husker gikk prisene til værs både i Bulgaria og i Hellas da de bindet seg til euro. Kjøpekraften falt som stein på havets bunn og det utløste stor inflasjon i begge landene. De har ikke kommet seg tilbake fra dette ennå.

Bulgaria er ikke en del av eurosonen, krisen i Hellas er over for lenge siden og landet har opplevd økonomisk vekst de siste årene.

Endret av GP950mAh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

GP950mAh skrev (14 timer siden):

er klart flertall i befolkningen for EØS-avtale

Joda, og jeg er ikke i mot tilpasninger til EU, men jeg er veldig i mot at det gjøres fordekt eller skjult. Vi er liksom et demokrati og bør få muligheten til å vurdere fordeler og ulemper med endringene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (1 minutt siden):

Joda, og jeg er ikke i mot tilpasninger til EU, men jeg er veldig i mot at det gjøres fordekt eller skjult. Vi er liksom et demokrati og bør få muligheten til å vurdere fordeler og ulemper med endringene. 

Alle lovene og direktivene fra EU vedtas av våre folkevalgte og går gjennom den samme prosessen med offentlige høringer. Det er ingen hemmelighold, det er en myte skapt av nasjonalistene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur Høgre kjem til å gå ned på meiningsmålingane no. Folk vil ikkje tvingas inn i EU

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke sause sammen to debatter.

Den om EU og den om Euro.

Man kan ha det ene uten det andre. Sverige og andre er EU-medlemmer med egen flytende valuta. Danmark har egen valuta, men danske kroner er knyttet til euro med en fast kurs. Enkelte andre land utenfor EU har også knyttet seg til Euro, f eks Albania.

Jeg tror Norge med fordel kunne blitt som Sverige, de er medlem men med egen valuta.

Den norske kronen er av og til i motsatt konjunktur av andre land da Norge i mye større grad har en råvareøkonomi. Så å innføre euro lønner seg ikke for Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...