Gå til innhold

Bånd eller vogn til større barn?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har en liten villtass på 5 år som stort sett aldri hører på oss utendørs. Han løper ifra oss og har utsatt seg selv for noen farlige situasjoner, som å gå ut i bilveien, balansere på mur der det er 6 meter ned på andre siden osv. Han er egentlig ikke ulydig, bare ekstremt eventyrlysten og egenrådig.. Jeg tør ikke å ha han med ut alene da jeg har tidvis store problemer med ene kneet og dette trigges av bl.a løping. Når det gjør vondt kan jeg ikke løpe, ikke engang gå særlig fort, så det kan ta meg tid å nå bort til han. Vi er helt fortvilet over dette, har prøvd å snakke alvor, gitt konsekvenser, snudd å gått rett hjem osv, men ikke noe hjelper. 

Far begynner ofte 0500 på jobb og har dermed ikke alltid mulighet til å kjøre gutten til barnehagen, så då må vi gå dette lille men veldig trafikkerte stykke, da jeg selv ikke har sertifikat. Jeg er livredd hver gang.. Vi har ikke lenger vogn til han, men vurderer sterkt å kjøpe ny. Også lurer jeg litt på bånd?hvordan er dem og hvor kan de kjøpes? Kan en vilter gutt vri seg ut av dem eller er de sikre? 

Og har noen andre opplevd samme problem og fått det fikset på noe vis så tar jeg mer enn gjerne imot råd. 

Anonymkode: 14961...f80

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her er jo problemet guttens oppførsel. Lei ham hele veien, hold godt fast i handa fra dør til dør. Dette blir jo ikke enklere med bånd eller vogn, du må jo stroppe han 100% fast i vogna da eventuelt. 

Jeg har noen bekjente som fraker så stort barn i en løpevogn, av bare rent praktiske hesyn, hun løper med ham til barnehagen. 

Anonymkode: 9c804...c46

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde nok aldri festet noe form for bånd eller sele på en unge nettopp på grunn av faren for å henge seg opp i noe og kvelningsfaren knyttet til det.

Her hadde jeg vært veldig tydelig. Enten så får han sitte i bilen og vente (der hvor dette er mulig/forsvarlig) eller så får han holde deg i hånda. Det er de to alternativene han har. Bryter han reglene her så fjernes flere og flere privilegier (TV, iPad, spill, godteri på lørdag, favorittleke ++).

Han må forstå at oppførselen han viser gir konsekvenser. Og jo lengre tid dere bruker på å sette hardt mot hardt jo værre blir det.

Skrevet

Her må dere jo være strenge med ham. Har også en seksåring som er eventyrlysten, men hun får streng beskjed om å ikke balansere på høyder, hun må holde meg i hånda når vi krysser vei osv. Hører hun ikke går vi hjem, eller hun mister andre goder som skjermtid og lignende.

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, Snublefot62 said:

Jeg hadde nok aldri festet noe form for bånd eller sele på en unge nettopp på grunn av faren for å henge seg opp i noe og kvelningsfaren knyttet til det.

Her hadde jeg vært veldig tydelig. Enten så får han sitte i bilen og vente (der hvor dette er mulig/forsvarlig) eller så får han holde deg i hånda. Det er de to alternativene han har. Bryter han reglene her så fjernes flere og flere privilegier (TV, iPad, spill, godteri på lørdag, favorittleke ++).

Han må forstå at oppførselen han viser gir konsekvenser. Og jo lengre tid dere bruker på å sette hardt mot hardt jo værre blir det.

Det er vel ikke kvelningsfare når man går sammen med en voksen, antar jo at båndet tas av med en gang man er fremme på tryggere sted ikke at barnet skal være uten oppsyn med sele på.

Anonymkode: 2eebe...51e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...