Gå til innhold

Apphelvete når du har barn ...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynner egentlig å få nok av dette "apphelvetet" som følger med det å ha barn i 2023. Jeg har talt og kommet frem til FEM (!) skoleapper som vi må følge med på. I tillegg er det Facebook-grupper for hver av klassene, der all informasjon gis. I en stressende hverdag med full jobb og flere aktive barn synes jeg det er et gedigent irritasjonsmoment. Flere av appene krever innlogging med Bank-ID eller passord. Er det flere her som reagerer?

Anonymkode: 07477...e2a

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror du det er muligheter for å samle informasjonen som er spredt utover de appene? I såfall kunne man vurdert å ta det opp med skole. 

Anonymkode: 4bf81...f9a

AnonymBruker
Skrevet

Oi, da hadde jeg reagert, ja. Her bruker barna flere apper i skolearbeid, men som foresatt er det kun en app hvor alt av praktisk info ligger. På grunn av inkludering av de som ikke er på some så har FAU lokalt vedtatt at alt skal sendes på epost eller sms gjennom foreldrene når det er ting som er organisert av FAU. Synes det funker flott. Glad jeg slipper å pløye meg gjennom masse svada-diskusjoner mellom foresatte for å finne nyttig informasjon, som da barna gikk i barnehagen. 

Anonymkode: a8eb5...137

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fem apper i skolen kan da ikke være normalen? 😱 altså for foresatte? Vi har en (IST) og en for SFO (Mykid). Bruker sjelden noen av de, annet enn for å legge inn fravær.0 Barnehagen bruker også Mykid, så da har jeg samme app for begge barna der. 

I tillegg bruker fotball og turn samme app, Spond. Klassetrinnet har en facebookgruppe som foreldre bruker, men ikke mye aktivitet der å følge med på. Blir lagt ut bursdagsinvitasjoner, spørsmål rundt lekser og noe info fra FAU. 

Anonymkode: 83a3c...0b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også det er veldig slitsomt med alle appene å forholde seg til. Skolen vår bruker Vigilo, men der må man inn på PC/nettleser for å gjøre enkelte ting, som å booke tid for foreldresamtaler, eller svare på andre spesifikke ting, og se vurderinger. I appen får man ikke tilgang til dette. Gnist brukes av min datters fritidsaktivitet, i tillegg til vanlig e-post, sønnen min får info i Spond eller på fotballklubbenfacebookgruppe.

Det verste synes jeg likevel er alle de ulike innloggingene min tiårige sønn må bruke for å få gjort leksene sine. Hvilken konto var det han skulle bruke nå igjen? Og hvilket passord? Var det i classroom eller en annen tjeneste? Er relativt ofte at vi ikke får gjort lekser pga at vi rett og slett ikke finner leksene, hvor de blir lagt ut.

Savner papir, jeg :D

Anonymkode: 7da8c...bdd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg synes også det er veldig slitsomt med alle appene å forholde seg til. Skolen vår bruker Vigilo, men der må man inn på PC/nettleser for å gjøre enkelte ting, som å booke tid for foreldresamtaler, eller svare på andre spesifikke ting, og se vurderinger. I appen får man ikke tilgang til dette. Gnist brukes av min datters fritidsaktivitet, i tillegg til vanlig e-post, sønnen min får info i Spond eller på fotballklubbenfacebookgruppe.

Det verste synes jeg likevel er alle de ulike innloggingene min tiårige sønn må bruke for å få gjort leksene sine. Hvilken konto var det han skulle bruke nå igjen? Og hvilket passord? Var det i classroom eller en annen tjeneste? Er relativt ofte at vi ikke får gjort lekser pga at vi rett og slett ikke finner leksene, hvor de blir lagt ut.

Savner papir, jeg :D

Dette. Med "skoleapper" mener jeg inkludert appene som ungene må logge seg på. Jeg har en førsteklassing og en tredjeklassing, de glemmer passord, må ha hjelp med å logge på, appen "glitcher" og så videre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig i at det blir for mye. Her bruker skolen Vigilo, men som det sies over her så må man logge inn på PC om man skal gjøre mer enn å sende fraværsmelding. Helt idiotisk. Og da bruker man bankID.

I tillegg har barna fire (hvis jeg ikke har glemt noen) forskjellige steder hvor leksene ligger. Altså jeg skjønner det fortsatt ikke. Vi leter og leter. Og vi foreldre kan også gå inn på to (eller var det tre) av disse stedene å se hva som er skrevet og hva som ligger ute. Altså, jeg blir helt gal. Og dette til hvert enkelt barn. 

Jeg savner virkelig papir og lesebøker. 

Anonymkode: c0b24...ae1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har bare to. Spond til begge idrettene og Vigilo til begge skolene, det er jaggu nok mas der altså, hadde ikke orket tre apper til i tillegg til Facebook. 

Anonymkode: 010f2...2fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har bare to. Spond til begge idrettene og Vigilo til begge skolene, det er jaggu nok mas der altså, hadde ikke orket tre apper til i tillegg til Facebook. 

Ser at dere teller med appene til barna. Jeg tror ikke mine har noen. Etter de gikk Chromebook så har ikke jeg så mye oversikt lenger. Tror de bare bruker Classroom der.

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke apper bruker dere? Her bruker vi Transponder og Teams/ onenote (sistnevnte blir egentlig bare brukt til å lese ukeplan). Elevene må bruke diverse skoleapper, men det går an å lagre brukernavn og passord. Mange har det også på en lapp i dekselet. Litt styrete kan det bli, ja. Men var det virkelig bedre før med bøker i hvert fag, lekseark og oppgaveark i flere fag og informasjonsark og påmeldingsark som ble krøllet sammen i sekken og meldemapper som ble glemt? 😅 Det er både positivt og negativt med begge deler. 

Anonymkode: 0012a...ed0

AnonymBruker
Skrevet

Min eldste er 13 år nå. Husker de første par årene på skolen. En plastmappe som var med i sekken hver dag. Der lå ukeplanen, en fysisk meldebok som vi kunne gi beskjeder til læreren gjennom, og eventuelle lapper som skulle til eller fra lærer/foreldre. På disse lappene og svarslippene var det innkallinger til foreldremøte, info om påskelunsj osv.

Nå er det masse info i ulike kanaler for både barna og voksne, medulike passord/innlogging, som det er litt tilfeldig hvem som ser, og når. Sammen med mye spam fra kommunen i f.eks. Vigilo.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg begynner egentlig å få nok av dette "apphelvetet" som følger med det å ha barn i 2023. Jeg har talt og kommet frem til FEM (!) skoleapper som vi må følge med på. I tillegg er det Facebook-grupper for hver av klassene, der all informasjon gis. I en stressende hverdag med full jobb og flere aktive barn synes jeg det er et gedigent irritasjonsmoment. Flere av appene krever innlogging med Bank-ID eller passord. Er det flere her som reagerer?

Hæ? Er det sant? Dette burde jo bli tatt opp og er virkelig unødvendig. Skal skolen bruke apper til å kommunisere å formidle ting med foreldre, så kan de bruke én app. Høres helt på tryne ut å skal bruke fem forskjellige apper. Tror jeg hadde nektet dette idiotiet. Jeg hadde tatt kampen og alliert meg med andre.

Anonymkode: e2ec1...99d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres jo veldig lite oversiktlig ut, virker ikke som verken lærere eller skolen er helt samstemte med hvilke apper eller hvor de skal legge ut ting. Dette er viktige ting dere foreldre burde ta opp med skolen, jeg hadde tatt opp kampen - for dette virker jo som en gjeng som er litt inkompetente på IT. Skal lærere på en spesifikk skole bruke apper til å legge ut lekser o.l, så kan de bruke én app - ikke flere forskjellige. Og det samme gjelder for generell informasjon. 

Jeg hadde tatt kampen for endringer, for dette virker helt sprøtt å forvente at et sånt kluss virkelig skal overholdes og forstås.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Enig!!

Anonymkode: 0d1b9...7ba

AnonymBruker
Skrevet

Oi, det var mye! På skolen her bruker dem visma og teams, i tillegg har klassene egne facebookgrupper.

Anonymkode: a9aa0...cbe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Trøst deg med at det var enda verre og mer tidkrevende før, å få med seg all informasjonen man skulle om lekser, møter, prosjekter, forestillinger på skolen etc. Før hadde man stensiler og skriv, ark altså, rundt om i ranslene, og noen unger glemte arkene på skolen, noen ble borte og mistet osv. Man måtte rote gjennom ranslene til ungene hver dag, lese alle ark man fant, henge opp huskelapper på kjøleskapet eller tavle hjemme osv. 

Det kunne bli temmelig mange ark og skriv å ha oversikt over om man f.eks. hadde tre barn! 

Nå er i det minste all informasjonen å finne på mobilen du holder i hånden. Du trenger ikke åpne en ryggsekk for å lete  eller spørre ut barna om de har husket alt osv lenger.

Anonymkode: db96a...47f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilke apper bruker dere? Her bruker vi Transponder og Teams/ onenote (sistnevnte blir egentlig bare brukt til å lese ukeplan). Elevene må bruke diverse skoleapper, men det går an å lagre brukernavn og passord. Mange har det også på en lapp i dekselet. Litt styrete kan det bli, ja. Men var det virkelig bedre før med bøker i hvert fag, lekseark og oppgaveark i flere fag og informasjonsark og påmeldingsark som ble krøllet sammen i sekken og meldemapper som ble glemt? 😅 Det er både positivt og negativt med begge deler. 

Anonymkode: 0012a...ed0

På en matte-app som min førsteklassing har er det IKKE mulig å lagre brukernavn og passord. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Trøst deg med at det var enda verre og mer tidkrevende før, å få med seg all informasjonen man skulle om lekser, møter, prosjekter, forestillinger på skolen etc. Før hadde man stensiler og skriv, ark altså, rundt om i ranslene, og noen unger glemte arkene på skolen, noen ble borte og mistet osv. Man måtte rote gjennom ranslene til ungene hver dag, lese alle ark man fant, henge opp huskelapper på kjøleskapet eller tavle hjemme osv. 

Det kunne bli temmelig mange ark og skriv å ha oversikt over om man f.eks. hadde tre barn! 

Nå er i det minste all informasjonen å finne på mobilen du holder i hånden. Du trenger ikke åpne en ryggsekk for å lete  eller spørre ut barna om de har husket alt osv lenger.

Anonymkode: db96a...47f

Jeg hadde barn også for 18 år siden, og nei, det var ikke verre eller mer tidkrevende da. Alle arkene lå i EN mappe, man trengte ikke å logge seg inn, huske passord og brukernavn, bruke Bank-ID osv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette høres jo veldig lite oversiktlig ut, virker ikke som verken lærere eller skolen er helt samstemte med hvilke apper eller hvor de skal legge ut ting. Dette er viktige ting dere foreldre burde ta opp med skolen, jeg hadde tatt opp kampen - for dette virker jo som en gjeng som er litt inkompetente på IT. Skal lærere på en spesifikk skole bruke apper til å legge ut lekser o.l, så kan de bruke én app - ikke flere forskjellige. Og det samme gjelder for generell informasjon. 

Jeg hadde tatt kampen for endringer, for dette virker helt sprøtt å forvente at et sånt kluss virkelig skal overholdes og forstås.  

Her bruker skolen Vigilo til både meldinger frem og tilbake, ukeplan osv. Så bruker de Showbie til å lagre lekser og ukeplan. De bruker en matte-app og en annen app til selve leksene. Kaos.

AnonymBruker
Skrevet

Lapper i sekken var håpløst. Greit om man visste det kom lapp, men som oftest ikke. Mine stappet lapper oversikt og typisk nok kom det lapper en av de få dagene ungene var borte fra skolen

Her brukes Vigilo fra skolen til foreldre. Fscebook blant foreldrene. Barna bruker google classroom med masse av google sine apper på en chromebook inkludert epost. De bruker også aunivers, skolenmin og litt andre ting.  Synes det er fint at de bruker ulike digitale verktøy. Ungene har logget seg inn fra våre mobiler til google classroom så vi kan hjelpe med å overføre bilder og litt påminnelser om lekser.

Har ungene som driver med Idrett så der benyttes Spond og til dels facebook. 

I tillegg så har vi en familiedelt google kalender med fargekoding pr familiemedlem og vi har app for handlelister.

Synes det ikke er noe vanskelig- jeg velger å ha «notifications» kun på de viktigste appene og jeg legger alle beskjeder om turdag, og alt sånn rett i kalenderen.  

Blir egentlig skremt av hvor digitalt hjelpeløse så mange er.   

Har i dag også fått sms og tannlegetime og fysio. Rett i kalenderen.

Anonymkode: 69c41...fce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...