Gå til innhold

Wera1 sin livsstilsendring


Wera1

Anbefalte innlegg

Etter utallige forsøk på livsstilsendring de siste årene oppretter jeg nå en dagbok i håp om at det kan være med å hjelpe meg å holde avtalene med meg selv, samt at det sikkert er fint å ha et sted å lufte tankene sine. 
 

Hvor skal jeg starte? De siste årene har vekta bare gått oppover, og jeg trives ikke i min egen kropp. Jeg er ofte slapp og trøtt, har lite energi og føler meg generelt dvask. For 2 år siden fikk jeg et barn, og gikk i graviditeten opp nesten 30 kilo. Av de 30 kiloene har jeg gått ned 25 av de, men det har tatt 2 år, og jeg var allerede misfornøyd med kroppen min før graviditeten.

Min nåværende vekt er 75 kg. Jeg er ikke per definisjon «overvektig»,  men det er for mye for min kropp og egen trivsel.  Jeg har i mange år alltid sett for meg at 65 kg er mitt mål og min idealvekt for å trives med meg selv. Men jeg kan ikke huske sist jeg var på 60-tallet så hva vet jeg egentlig 😂 Så akkurat hva som er vektmålet mitt er jeg litt usikker på, men denne livsstilsendringen skal definitivt handle om mer enn bare vekt. Jeg har et problem med overspising/trøstespising, og tyr til mat i alle situasjoner hvor jeg føler meg trist, stressa, overveldet etc, i tillegg til at jeg forbinder kos med mat og alltid må ha et eller annet godt å spise/drikke for å føle at jeg «koser meg». Jeg er så lei av å føle meg fanget av denne tankegangen, men jeg er så usikker på hvordan jeg skal snu den. I tillegg sliter jeg med mye humørsvinginger og jeg VET at god, sunn mat og trening hjelper på disse humørsvingene. 

Jeg har forsøkt mange ganger å endre livsstil, da med trening, kaloritelling, fasting osv. Hva er det som har endret seg denne gangen? Vel, jeg føler virkelig jeg har fått nok. Nok av humørsvingene, nok av å ha lite energi til å leke med barnet mitt, nok av å føle meg fanget av overspising og nok av å føle meg ukomfortabel i egen kropp. 
 

Så hvordan skal jeg starte? Jeg vet av erfaring at feks kaloritelling og trening 7 ganger i uka ikke passer meg. Jeg jobber 100% i en travel jobb i tillegg til at jeg har et lite barn som krever sitt. Jeg ønsker ikke et superstrengt regime på mat, men å generelt spise sunnere og ha rom for å kose seg uten å kaste inn på 1 hel pizza, 2 plater sjokolade og en potetgullpose alene på en kveld fordi jeg har hatt «en travel dag». Jeg ønsker å være mer aktiv da jeg vet hvor mye bra det gir meg! Jeg blir gladere, får mer energi og er generelt en bedre person, mamma og ikke minst kjæreste når jeg er aktiv. Håper at dette også kan gi resultater på vekta og kroppen etterhvert. Det er rett og slett en livsstilsendring jeg skal gjennom nå.

Dette ble ekstremt rotete da jeg sitter med mye følelser angående meg selv, mat, kroppen min osv akkurat nå. Må legge en mer konkret plan for tiden fremover. Denne gangen har jeg troa på meg selv ❤️🧘🏼‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En av mine største utfordringer er overspising og at jeg forbinder kos med mat. Jeg kan overspise på alt! Godteri, potetgull, brød, middagsmat, knekkebrød… lista er lang. Jeg er den som alltid sier ja takk til mat, og jeg har alltid mer middagsmat på tallerkenet enn samboeren min. Jeg spiser en hel hvitløksbaguett til gryteretten istedet for et par biter. Jeg kan spise en hel sjokoladeplate alene på 10min. En helt potetgullpose med dip tar jeg gjerne for meg selv. Lager jeg vafler spiser jeg 4 stk uten problem med smør og masse brunost. Jeg kan ikke spise pizza uten ekstreme mengder dressing. Usunn mat er ikke det eneste problemet, kan lett spise 5 knekkebrød med leverpostei liksom. 
 

Føler ikke jeg koser meg ordentlig uten mat. Måååå liksom ha noe godt på kvelden når barnet er lagt. Helgene må innebære god frokost (feks pannekaker, vafler, ostesmørbrød), samt ekstra gode og usunne middager for at jeg skal få helgefølelsen. 
 

Hvordan i alle dager skal jeg klare å endre dette !?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen hit med dagbok :blomst: Så fint å få inn flere som ønsker å gå samme vei. Jeg syns det hjelper å skrive dagbok her - forplikter litt på en måte. 

Jeg skrev et innlegg om svar på en overspising-tråd i går faktisk, det ligger her om du vil lese. Jeg er på ingen måte en ekspert, men jeg kom til mitt nå-er-det-nok-punkt etter nyttår, så jeg har hatt 2-3 måneder med å sette meg inn i dette.

Jeg var/er akkurat som deg - kan spise alt mulig og i store mengder. Jeg kan spise langt forbi både metthets-og kvalmefølelsen. Er bare så vanskelig å stoppe. Har jeg åpnet en pose med noe så MÅ den spises opp. Og kos = mat/spiselig. Men heldigvis kan dette brytes ned, og det er jeg i gang med nå. Vi kan klare det!! :nikke:

Men det krever tid. Og kunnskap. En livsstilsendring skjer ikke over natten. Man må gå mange små steg. Mønstre må brytes. Og så må man lære seg diverse verktøy. Man må virkelig gå inn i det mentale. Hvem er du, spesielt rundt mat? Når føler du deg bra? Hva er dine verdier? Hvorfor vil du endre livsstilen din?
Dette er spørsmål man ikke kan svare på i en fei. Det er mange verktøy man kan bruke for å skape nye tankestier, påvirke underbevisstheten, for å skape varig endring.

En ting er sikkert: for å få andre resultater enn du har fått til nå, så må du gjøre noe annet enn du har gjort til nå.

Det er et kjempebra tegn at du er her inne og har skapt en dagbok for deg selv! Skriving er absolutt et av verktøyene man kan bruke i prosessen. Ellers vil jeg anbefale å gå små turer på kvelden som en start. Ikke hver kveld, og ikke lange turer - det er ikke poenget. Man blir fort lei om man tenker at man må ut å gå i 1 time. Men man kan gå 15-20 min f.eks. Da er mye gjort. Man gjør en fysisk endring. Og jeg kom godt i gang ved å høre på podcasten "Ditt beste jeg", som i stor grad handler om overspising og det å komme seg ut av det.

Masse lykke til - jeg gleder meg til å følge deg på din reise :duskedame:

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg så godt igjen i beskrivelsen din av mat og kos! Veldig vanskelig å bryte den koblingen altså.

Jeg har brukt 2 år på å gå ned 30 kg nå, men har fortsatt en lang vei igjen. Heiagjengen her inne har vært en stor motivasjon for meg, så jeg henger meg på tråden din og følger deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...