Gå til innhold

Dere single, reiser dere på ferie alene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Planlegger å reise alene for første gang nå snart. Alltid reist med andre, men barn er voksne og jeg er singel nå, så jeg gleder meg veldig, nytt spennende eventyr. Ingen å ta hensyn til, bare gjøre som jeg vil, om det er en lat dag på stranden eller utforske stedet. Har reist veldig mye gjennom livet, men alltid vært basert på hva som er bra for oss alle. Nå kan jeg gjøre akkurat hva jeg vil. Satt faktisk nettopp og tittet etter en tur. Aldri besøkt Azorene så det kunne vært gøy, har ellers vært i alle verdensdeler og mange land. Tenker å bare hoppe på noe spesifisert veldig bra bosted rett etter Påske :) Nyte livet er viktig ;)

K53

Anonymkode: ccf3b...558

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.3.2023 den 13.02):

Jeg har nettopp blitt singel og sommeren begynner å nærme seg med stormskritt.

Jeg har kjempelyst å reise på ferie i sommer, men har liksom ingen å reise med. Jeg liker litt mer action og eventyr enn å ligge på en strand på grand canaria...

Spørsmålet er derfor: Hva gjør dere single som vil ut på reise? Reiser dere alene? Finner dere likesinnede, og i så fall, hvor finner man disse? 

De fleste av mine venner er opptatt i forhold og har barn, så det er ikke så lett å finne noen.

Hilsen K35

Anonymkode: e4791...9dc

Reiser både med venner og alene.

Når jeg reiser alene så er jeg ute etter å kose meg på ferie alene, så jeg oppsøker ikke folk. 

Min favorittsteder som jeg gjerne drar til alene er Amsterdam, London, København og Miami. 

Men jeg har på listen Tokyo, Wien, togtur gjennom England, HongKong, Amalfikysten etc. 

- Kvinne 43.

Anonymkode: 9652b...cb3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Reiser både med venner og alene.

Når jeg reiser alene så er jeg ute etter å kose meg på ferie alene, så jeg oppsøker ikke folk. 

Min favorittsteder som jeg gjerne drar til alene er Amsterdam, London, København og Miami. 

Men jeg har på listen Tokyo, Wien, togtur gjennom England, HongKong, Amalfikysten etc. 

- Kvinne 43.

Tokyo er verdens beste sted å reise alene. Har vært der flere ganger på aleneferie og skal tilbake neste måned. Det er så mange ting man kan gjøre alene som det ikke er mulighet til andre steder, og det er også kjempetrygt.

Anonymkode: 65769...794

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tokyo er verdens beste sted å reise alene. Har vært der flere ganger på aleneferie og skal tilbake neste måned. Det er så mange ting man kan gjøre alene som det ikke er mulighet til andre steder, og det er også kjempetrygt.

Ja, det har jeg hørt! 

Nevn gjerne hvilke spesifikke ting  du tenker på som en kan gjøre alene som det ikke er mulighet til andre steder ? :D

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, det har jeg hørt! 

Nevn gjerne hvilke spesifikke ting  du tenker på som en kan gjøre alene som det ikke er mulighet til andre steder ? :D

Altså, introvert som jeg er, så digger jeg å kunne bare slå inn restaurantbestillingen min på en automat eller fylle ut et skjema for maten jeg vil ha, uten å måtte snakke med noen. Digger alle barene som har bordservering med nettbrett, så kan man bare sitte et sted i fred. Det er ikke noe rart å spise ute alene der liksom, og steder som Ichiran har skikkelig private sitteområder.
Jeg har vært alene i Taiwan og i Korea også, og der var det veldig vanskelig å spise ute på restaurant alene. I Korea var omtrent alle rettene laget for minst to personer, så man måtte bare bestille og betale for to selv om man spise for én. I Taiwan bestilte man mange småretter, så man fikk ikke smake på så mye forskjellig om man var alene. Alt dette er mye enklere i Japan.

Kapselhotellene er også som skapt for folk som reiser alene. Man får en koselig bås, så litt privatliv, men fortsatt flotte steder å bli kjent med folk på fellesarealene.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal til Pakistan i sommer. Alene. 

Anonymkode: 9640d...75c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.3.2023 den 13.03):

Absolutt, jeg har reist verden rundt alene og elsker det!

Har du vært i Colombia alene? Eller Argentina? Hvis du har det hvordan var det? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.3.2023 den 13.55):

Jeg har vært på Lanzarote og gått tur i den timanfaya vulkanparken der, ser for meg at det er omtrent som å gå tur på månen, vulkan landskap og øde så langt en ser, og så frodig landskap som vokser ut av næringen fra vulkan mineralene, kan absolutt anbefale det! 

Anonymkode: 8917f...ee9

Ja sant :)

Tror det er fort gjort for mange å kun tenke på stranda og typisk turistferie med billig øl og mat når ferien går til varmere land i Europa. 

På Tenerife kan du gå opp på toppen av vulkanen Teide som er på 3.700m hvor det snør på vinteren. Neste dag kan du svømme i 25grader sol og se opp på det samme fjellet fra sjøen. 

Det blir litt som med Norge føler jeg, er du glad i natur og div sport/aktivitet, så er det helt supert. Men synes som sagt de mangler litt kultur, både tradisjonell, og moderne fra de unge. Kunst, musikk, teater osv. Føler de er blitt litt overveldet og overkjørt av turisme. 

Anonymkode: 8097a...663

AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, TLR said:

Har du vært i Colombia alene? Eller Argentina? Hvis du har det hvordan var det? 

Ja, vært alene i Argentina (og Chile og Uruguay). Jeg var bare i Buenos Aires, men leste meg opp på hvilke områder jeg burde unngå og var ikke ute på kvelden. Opplevde aldri noe ubehagelig. Men jeg passet meg VELDIG for lommetyver.

Uruguay var kjempegøy. Bodde på et vandrehjem som hadde diger asado i bakgården med folk fra hele verden. Koste meg masse.

Ikke vært i Colombia.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har reist alene kun èn gang. Og sitter igjen med en blandet følelse. 

På en måte var det ganske fint å reise alene. Kunne gjøre hva jeg ville, når jeg ville det, uten å ta hensyn til noe eller noen. Jeg kunne dra dit jeg ville, eller la være om jeg ikke ville. Og jeg hadde ikke dårlig samvittighet eller "press" fra noen hold. 

På en annen måte var det stusselig og ensomt. Jeg følte meg direkte trist flere ganger fordi jeg var alene. Ingen å snakke med og ingen å dele reisen med. Følte jeg vandret rundt i en stakkarslig boble. 

Så selv om reisen på noen områder var bra, så var likevel følelsene rundt det så overveldende at jeg lot den ene reisen bli med den ene gangen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (5 timer siden):

Jeg har reist alene kun èn gang. Og sitter igjen med en blandet følelse. 

På en måte var det ganske fint å reise alene. Kunne gjøre hva jeg ville, når jeg ville det, uten å ta hensyn til noe eller noen. Jeg kunne dra dit jeg ville, eller la være om jeg ikke ville. Og jeg hadde ikke dårlig samvittighet eller "press" fra noen hold. 

På en annen måte var det stusselig og ensomt. Jeg følte meg direkte trist flere ganger fordi jeg var alene. Ingen å snakke med og ingen å dele reisen med. Følte jeg vandret rundt i en stakkarslig boble. 

Så selv om reisen på noen områder var bra, så var likevel følelsene rundt det så overveldende at jeg lot den ene reisen bli med den ene gangen.

Du kan jo snakke med mennesker.....er jo opp til deg selv hvordan turen din blir da. Kan også melde deg på aktiviterer der du møter andre mennesker.

Mange mennesker er dessverre tafatte når det kommer til å omgås andre mennesker....forventer at andre skal ta iniativ.

Anonymkode: 00210...f88

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan jo snakke med mennesker.....er jo opp til deg selv hvordan turen din blir da. Kan også melde deg på aktiviterer der du møter andre mennesker.

Mange mennesker er dessverre tafatte når det kommer til å omgås andre mennesker....forventer at andre skal ta iniativ.

Det er så sant. Jeg skal alene til Tokyo neste måned og har allerede meldt meg på flere språktreff og gruppeturer for å bli kjent med folk. Det er virkelig ikke så vanskelig om man tar litt initiativ selv. Kan også bo på vandrerhjem og bli med på aktivitetene der.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjempelyst å reise på ferie i sommer, men har liksom ingen å reise med. Jeg liker litt mer action og eventyr enn å ligge på en strand på grand canaria...

Spørsmålet er derfor: Hva gjør dere single som vil ut på reise? Reiser dere alene? Finner dere likesinnede, og i så fall, hvor finner man disse? 

De fleste av mine venner er opptatt i forhold og har barn, så det er ikke så lett å finne noen.

Hilsen K35

Jeg gjør det ikke, men ikke fordi jeg er singel, men fordi jeg ikke liker å reise.

Jeg liker meg best hjemme, og elsker å tilbringe 3 uker hjemme.

MEN om jeg hadde likt å reise, så hadde jeg ikke latt det at jeg er singel sette en stopper for det. Da hadde jeg reist. Fri uten noen andre å tenke på, jeg kunne reist akkurat dit jeg ønsker å reise, gjøre akkurat det jeg ønsker å gjøre.

Anonymkode: f0dea...1b0

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg skrev ingenting som tydet på at jeg ikke omgikk og snakket med andre mennesker.

Å snakke overfladisk med andre ukjente mennesker døyver ikke ektefølt ensomhet. 

Hvis du tror det så vet du ikke hva ensomhet er.

Endret av Bombasi
  • Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er singel og har to tenåringer. Når de ikke vil være med meg på ferie lenger, tror jeg ikke jeg kommer til å reise alene. Tror jeg kommer til å føle meg veldig ensom alene på tur og at jeg blir deprimert. Får heller spare pengene og betale ned huslånet 

Anonymkode: 437b3...16d

Skrevet

Max Camping Kongsberg og Norefjell :) 

• Liker 2
Skrevet

Hilsen K35

Carpe diem singelreiser

Seilturer med Chr. Radich eller Statsraad Lehmkuhl

Skrevet

Jeg er ikke single, men har reist mye alene likevel.  Første gang reiste jeg til Kypros, som vi hadde vært på året før.  Siden har jeg reist alene til flere greske øyer og flere land i Europa.  
Har aldri følt meg ensom, men synes ikke om at fremmede ser på meg som ensom.  Selv om jeg elsker å spise ute på koselige restauranter, fant jeg raskt ut det måtte jeg gjøre før alle storfamiliene kom.  Å spise er jo en sosial greie, og det merket jeg.  
På den andre er det også store fordeler ved å reise alene.  Å stå opp når en selv vil og bestemme dagen selv, er et privilegium for meg.  Ingen forpliktelser, ingen bør og må!  
Akkurat nå planlegger jeg en tur til Side i Tyrkia i oktober.  Det blir en egotrip hvor jeg skal fokusere på trening og sunt kosthold.  Trenger å ta av noen kilo, så derfor :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 3/28/2023 at 1:02 PM, AnonymBruker said:

Hva er en likesinnet? Alle single er da ikke like. Synes selv det er fantastisk å reise alene, og høres utrolig stressende å skulle bli enige med andre om alt man skal finne på. I hvert fall virker det sånn her på kg, at hvis man reiser med andre må man henge sammen hele tiden. Og ikke minst lage et avansert regnskap med spleising og vippsing og kjekling om hvem som skal ha hvilket rom og betale hva og bestemme hva man skal spise og gjøre. 

Anonymkode: cb259...aa3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har reist mye med venner og alene. Begge deler er gøy.
Fordelen å reise alene er at du kan bestemme absolutt alt selv :)

Jeg husker første gang jeg reiste alene i 20 årene, planla alt selv.
Husker jeg syns det var litt skummelt, og jeg følte meg plutselig veldig voksen på vei alene til Oslo Lufthavn 😅

Har senere også reist verden rundt alene, noe som fremdeles er gøy.
Men ja, til tider slår tanken meg at dette her burde vennene mine opplevd/spist etc.

Anonymkode: 66d8d...57c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...