Gå til innhold

Dere single, reiser dere på ferie alene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp blitt singel og sommeren begynner å nærme seg med stormskritt.

Jeg har kjempelyst å reise på ferie i sommer, men har liksom ingen å reise med. Jeg liker litt mer action og eventyr enn å ligge på en strand på grand canaria...

Spørsmålet er derfor: Hva gjør dere single som vil ut på reise? Reiser dere alene? Finner dere likesinnede, og i så fall, hvor finner man disse? 

De fleste av mine venner er opptatt i forhold og har barn, så det er ikke så lett å finne noen.

Hilsen K35

Anonymkode: e4791...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Absolutt, jeg har reist verden rundt alene og elsker det!

Anonymkode: 65769...794

  • Liker 8
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal på første I mai, starter enkelt med en tur til Spania 😁 planlegger å se meg litt rundt i området. K32

Anonymkode: 683b3...8c2

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiste på to aleneturer til utlandet i fjor. Det var helt nydelig faktisk! Mulig jeg drar alene i sommer igjen. Er vanskelig å planlegge ferier med voksne mennesker som lever sine egne liv med kjærester, barn og hele pakka. K38

Anonymkode: 6d66e...790

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are

Hva med være diem.  Singel reiser? Jeg har reist alene, men det var ikke noe for meg . Jeg vil dele opplevelsene med noen. Kommer til å reise på slike turer dersom min familiebilde vil være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser alene, helt ypperlig - kan gjøre akkurat hva jeg vil når jeg vil.

K41

Anonymkode: 70507...17c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg finner noen på Tinder som også vil på tur og drar sammen med dem. Etter ha møtt dem 1-2 ganger først da, for å sjekke at de ikke er klin kokos,

Har gjort dette 6-7 ganger, og det har alltid vært veldig hyggelig!

M40

Anonymkode: 2ec4c...6d1

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg finner noen på Tinder som også vil på tur og drar sammen med dem. Etter ha møtt dem 1-2 ganger først da, for å sjekke at de ikke er klin kokos,

Har gjort dette 6-7 ganger, og det har alltid vært veldig hyggelig!

M40

Anonymkode: 2ec4c...6d1

Hmm, kanskje jeg skal prøve det samme. Ønsker å dele ferien med noen.

Takk for tips. Aldri vært på tinder før da, men kanskje det finnes andre apper man kan prøve seg på. 

TS

Anonymkode: e4791...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser alene eller om muligheten byr seg; med nære venner.

Jeg har ingen problemer med å reise på ferie alene, og planlegger en ny tur alene nå.

Det som er noe kjipt med å reise alene, er at man må tenke nøye imellom hvor man skal reise, og tenke seg om i henhold til egen sikkerhet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist verden rundt alene, reiste mye alene/evt. sammen med venner da jeg var singel og gjør det i forhold også hvis jeg har lyst til å dra et sted og samboer ikke kan/vil være med.

Anonymkode: b0013...db7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan fort bli komplisert å reise med andre mennesker også, må ta mye hensyn. Gruppeturer er dyrt også.

Selv ELSKER jeg å reise på egenhånd, fordi man er jo ikke alene. Har mennesker rundt seg, kan snakke med hvem som helst. Dette vil utvikle deg som menneske, kan styre dagene dine som du vil selv. Melde deg på ting du vil delta på selv...

Ser kun fordeler med å reise på egenhånd, dette ga meg et nytt liv. Ut av norsk saueflokkmentalitet. Ikke stopp livet ditt! Lev NÅ!!

Anonymkode: 00210...f88

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig opplever jeg det litt trist å reise alene. Også etter ferien er det litt stusselig- fordi jeg ikke har noen å mimre med om turen etterpå, og ingen å snakke om opplevelsen(e) om i ettertid. (Å høre om andres ferieopplevelser på en tur en selv ikke var med på, er gørrkjedelig, spør du meg - med mindre det var en helt vanvittig, ekstraordinær tur.)

På selve ferien opplever jeg det som kjedelig å spise alle måltider alene, men også å hele tiden måtte anstrenge meg om jeg skulle ønske å komme i snakk med noen. Jeg har noen ganger reist sammen med både familie og venner; enten andre single, eller par med og uten barn, også har vi reist til samme sted, men bodd hver for oss, og gjort ting både sammen og hver for oss. For eksempel kan man spise noen måltider sammen, leie bil sammen, ha noen å ligge på stranda med om man vil det, men så kan man dra på egne turer til "villmarka" eller hva man måtte ønske. Har også vært med på organiserte turer til bl.a Galapagos og Sør-Afrika, på disse får man tilgang til steder som ellers er stengt for privatpersoner som reiser alene (eller med familie/ venner).

Men det er jo mine meninger og opplevelser! Om du ikke synes det er slitsomt å skulle komme i snakk med fremmede hver gang du har behov for en prat/ ikke trenger prate med noen, liker å spise alene og fikse alt selv, så er aleneferie virkelig tingen for deg, tenker jeg :) Det er jo bare å prøve, og liker du det ikke, satser du på en organisert tur eller drar med noen neste gang. Det er jo også en mulighet å dra alene til et sted og ha det som utgangspunkt, og blir det vel ensomt i lengden, kan man finne en organisert tur der, eller melde seg på surfekurs eller matlagingskurs eller noe slikt - da blir man kjent med andre som er i mer eller mindre samme situasjon.

Anonymkode: 22211...97d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg har nettopp blitt singel og sommeren begynner å nærme seg med stormskritt.

Jeg har kjempelyst å reise på ferie i sommer, men har liksom ingen å reise med. Jeg liker litt mer action og eventyr enn å ligge på en strand på grand canaria...

Spørsmålet er derfor: Hva gjør dere single som vil ut på reise? Reiser dere alene? Finner dere likesinnede, og i så fall, hvor finner man disse? 

De fleste av mine venner er opptatt i forhold og har barn, så det er ikke så lett å finne noen.

Hilsen K35

Anonymkode: e4791...9dc

Veldig mye annet å finne på enn å ligge  på stranda på Kanariøyene da, men husk at det er syv øyer. Fuerte Ventura, La Gomera, La Palma, El Hierro, Tenerife, Lanzarote og Gran Canaria. De minst populære for mange er de to siste. ;)

Når det gjelder hva man gjør så er det veldig mye vannsport som er populært selvsagt, eller vindsport. Ser til og med surfebrett med motor nå. Mange går i fjellet og naturen, sykler. Noen driver med Slack Line, eller High-lining. Noen sover i huler. Noen lager electro-party i naturen. Estatic-dance på stranda, workshops for det meste. 

Å oppleve områder som er beskyttede biosfærer er helt magisk -Anaga på Tenerife er som å gå inn i et eventyr som aldri tar slutt. På El Hierro bor det bare 12-13.000 mennesker og der er hele 60% er beskyttet av UNESCO. De ønsker forresten å bli en øy som fullstendig drives av sin egenproduserte fornybare energi! 

Alle øyene er vulkaner, samt er nesten Afrika, og har spesielle landskap på grunn det. Forresten så er det bare 45 min med flyet til Agadir i Marokko fra Tenerife f.eks. Og sanda flyr over fra vest-sahara (nuvel, de verste turistsonene har vel "stjelt"/kjøpt endel sand fra Sahara og.) 

Gran Canaria har blitt en av de mest turistifiserte øyene, Tenerife er kanskje nummer to men mye større og har store områder hvor de nesten ikke ser turister. 

Er dog enig at det er litt lite kultur enkelte steder, og spesielt i områder hvor de store hotellene er. 

 

Å reise alene er forresten supert, du blir lett kjent med folk. Anbefaler deg å leie en bil/caravan om du vil se mye, bussene tar lang tid. Hyggelig på hosteller også, men du vil selvsagt oppleve mange unge som vil feste. 

Det finnes også camping for telt, og mange telter ellers selv om det er litt på kanten av reglene å bli på samme sted med telt over tid. Da er det mye enklere med bil. 

Om du er hotell-typen så kan jeg ikke gi noen råd annet enn å fortelle at du vil få igjen mye mer for å bo billigere, i form av vennskap, og kontakter for å bli invitert med på ting og fine opplevelser. 

Anonymkode: 8097a...663

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Veldig mye annet å finne på enn å ligge  på stranda på Kanariøyene da, men husk at det er syv øyer. Fuerte Ventura, La Gomera, La Palma, El Hierro, Tenerife, Lanzarote og Gran Canaria. De minst populære for mange er de to siste. ;)

Når det gjelder hva man gjør så er det veldig mye vannsport som er populært selvsagt, eller vindsport. Ser til og med surfebrett med motor nå. Mange går i fjellet og naturen, sykler. Noen driver med Slack Line, eller High-lining. Noen sover i huler. Noen lager electro-party i naturen. Estatic-dance på stranda, workshops for det meste. 

Å oppleve områder som er beskyttede biosfærer er helt magisk -Anaga på Tenerife er som å gå inn i et eventyr som aldri tar slutt. På El Hierro bor det bare 12-13.000 mennesker og der er hele 60% er beskyttet av UNESCO. De ønsker forresten å bli en øy som fullstendig drives av sin egenproduserte fornybare energi! 

Alle øyene er vulkaner, samt er nesten Afrika, og har spesielle landskap på grunn det. Forresten så er det bare 45 min med flyet til Agadir i Marokko fra Tenerife f.eks. Og sanda flyr over fra vest-sahara (nuvel, de verste turistsonene har vel "stjelt"/kjøpt endel sand fra Sahara og.) 

Gran Canaria har blitt en av de mest turistifiserte øyene, Tenerife er kanskje nummer to men mye større og har store områder hvor de nesten ikke ser turister. 

Er dog enig at det er litt lite kultur enkelte steder, og spesielt i områder hvor de store hotellene er. 

 

Å reise alene er forresten supert, du blir lett kjent med folk. Anbefaler deg å leie en bil/caravan om du vil se mye, bussene tar lang tid. Hyggelig på hosteller også, men du vil selvsagt oppleve mange unge som vil feste. 

Det finnes også camping for telt, og mange telter ellers selv om det er litt på kanten av reglene å bli på samme sted med telt over tid. Da er det mye enklere med bil. 

Om du er hotell-typen så kan jeg ikke gi noen råd annet enn å fortelle at du vil få igjen mye mer for å bo billigere, i form av vennskap, og kontakter for å bli invitert med på ting og fine opplevelser. 

Anonymkode: 8097a...663

Jeg har vært på Lanzarote og gått tur i den timanfaya vulkanparken der, ser for meg at det er omtrent som å gå tur på månen, vulkan landskap og øde så langt en ser, og så frodig landskap som vokser ut av næringen fra vulkan mineralene, kan absolutt anbefale det! 

Anonymkode: 8917f...ee9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mann som ikke liker å reise, så reiser mye alene. 

Anonymkode: 5bb6e...d94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig reiser jeg alene! Det er endelig nå jeg kan reise hvor/når jeg vil og gjøre hva jeg vil når jeg reiser!

Hilsen K53 år

Anonymkode: baf28...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg reiser masse alene. Elsker det! Både på storbyferie, mer typisk badeferie og også organiserte vandreturer. 

Har aldri opplevd noe ubehagelig. Planlegger godt og utsetter meg ikke for fare.

Men det ene utelukker i det andre; noen ganger reiser jeg sammen med barna mine eller venner. 

K56

Anonymkode: 9fd25...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både reist alene og med venner😊  å reise  alene anbefales.

Jeg personlig  synes at når jeg reiser  alene så er charter tur til Syden litt kjedelig  men elsker å reise  alene til litt mer eksotiske  reisemål  feks Australia Thailand Laos Vietnam Japan usa Karibien Bahamas  å Jamaica  var fantastisk å reise  alene samme med Vietnam. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser alltid alene og elsker det. Noen ganger bor jeg på hostell og da er det veldig lett å treffe andre folk som ønsker å gjøre ting sammen. På mange hosteller er det mulig å få eget rom om man ikke ønsker sovesal, men man deler fortsatt kjøkken og som regel bad. Jeg har passert førti, og styrer langt unna partyhostellene. Min erfaring er at hvis jeg reiser til steder hvor f. eks. naturopplevelser og fotturer er i fokus, er det også ofte mange voksne, alenereisende mennesker som bor på hostell. Med voksne tenker jeg da at de i alle fall er over 30 og ferdig med det verste partyfokuset.

Anonymkode: c1ef5...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist mye alene, og kommer til å fortsette med det. Om jeg skulle ventet på at andre ble med, hadde jeg fått reist mye mindre enn det jeg har gjort. Når man skal planlegge reise sammen med mennesker som er i full jobb og har partner og barn, så tar det først tid å finne et tidspunkt som passer for alle, så er det alltid noen som ikke kan likevel, og selv om vi er venner så er det ikke sikkert vi vil til de samme stedene heller. Når jeg reiser alene kan jeg legge opp dagene mine som det passer meg, og ingen blir irritert om de synes jeg sover for lenge, eller om jeg vil på museum mens de vil på stranden. Så jeg synes det er mye enklere. Om jeg reiser sammen med noen er jeg alltid nøye på hvem det er, så jeg vet at vi fungerer godt sammen på tur, og at det er selvstendige mennesker som ikke trenger å holde meg i hånden 24 timer i døgnet.

Selv om jeg reiser alene, så er det ikke alltid jeg er alene hele tiden. Jeg kan møte folk på reisen, enten lokale eller andre turister, som jeg kan spise middag med eller ta en utflukt med, for eksempel. Man kommer fort i snakk med folk, er min erfaring, for meg er det ikke noe som må tvinges frem. Men jeg trenger mye alenetid også, så hosteller for eksempel, er ikke noe for meg. Noen ganger møter jeg også venner mens jeg er et sted, at vi kanskje får til å treffen et par dager, og så har jeg resten av reisen alene. Begge deler fungerer bra for meg. 

Om du er usikker på om du vil trives med en ferie alene, kan du jo prøve med en kortere reise først. Eller du kan velge en destinasjon som du kjenner litt til fra før, så alt ikke er helt nytt. Min første reise alene gikk til Irland, for det føltes trygt og var passe nære hjemme, og alle snakker engelsk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...