Gå til innhold

Kaffegjester

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Her jeg bor er det tradisjon at naboer ,kolleger og venner er kaffegjester. Hvertfall der slekta er stor og det er kun slekt på middag. 

Så for meg er konseptet helt greit. 

Anonymkode: 41813...f2d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kaffe gjester er en uting. Hadde invitert alle som vanlige gjester :) 

Anonymkode: f6f75...b1c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker

hvis man ikke har mulighet til å invitere ordentlige gjester, hva er egentlig poenget med å invitere folk som "kaffe-gjester" da?    

Anonymkode: 6d9a1...6d7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

hvis man ikke har mulighet til å invitere ordentlige gjester, hva er egentlig poenget med å invitere folk som "kaffe-gjester" da?    

Anonymkode: 6d9a1...6d7

Ekstra gaver eller flere å fylle dansegulvet med? 😅

Anonymkode: 5bb7c...240

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å unngå at det blir "førsterangs og annenrangs", kan man gjerne heller ha "familie til middag, venner til kaffe". 

Jeg hadde overhodet ikke hatt noe som helst imot å bli inivtert som kaffegjest. Jeg er ikke så hårsår på det. Jeg ER derimot ekstremt glad i kake ;)

Anonymkode: 46d8c...1a1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi bor i en liten midtnorsk by, og her var det inntil slutten på 90-tallet helt vanlig med kafégjester, i dag derimot er det ikke vanlig….

Anonymkode: 9e31e...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi hadde kaffe-delen på et annet sted. Så festen var i full gang der da vi ankom med middagsgjestene. Fri bar selvfølgelig, kake, og nattmat.

Tilbakemeldingene har vært helt fantastiske.

Anonymkode: 19b9c...67e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk sier jo det ikke direkte til brudeparet, men har ikke hørt noe av gode venninner heller. 

Vi hadde kaffegjester, kun familie og forlovere til middag. Lokalet hadde ikke plass til mer enn et visst antall gjester til bords. Vi var nøye på å holde tidsplanen, sånn at middagen var over slik den skulle. Kaffegjestene kom inn i et for-rom til lokalet der det var snacks, candybar, photoboot, velkomstdrinker og fingermat (dette var rett etter 2010, så disse tingene var trendy i bryllup😅). 

Når middagen var over var det tid for mingling, foto og lokalet ble gjort om fra middag til fest. Det var fri bar og etterhvert nattmat. 

Selv har jeg vært kaffegjest der vi ble sittende på gangen og vente, ikke hyggelig. En annen gang var jeg kaffegjest og møtte noen andre først for å drikke litt vin, viste seg at bryllupet var alkoholfritt (ingen info). 

Her jeg bor er det vanlig med kaffegjester, så jeg har aldri stusset på det. Og her på KG leser jeg at folk hater å bli invitert i bryllup, kaster bort en hel dag på en stiv og kjip middag. Men folk hater å bli invitert som kaffegjester og. I følge kg virker det som om man ikke bør feire noen ting. Konfirmasjon er kjedelig, det er rart å invitere til bursdag som voksen, osv. 

Anonymkode: dfc0f...39b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er det helt vanlig med kaffegjester. Aller nærmeste til middag, og resten av slekta og venner til kaffe. Men da inviteres mange til kaffe, så selskapet dobles.

Anonymkode: 63c3c...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke noe om kaffegjester, men det er min personlige mening.

Er du ikke bra nok til bli invitert i middagen, burde du bare la vær.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.4.2023 den 14.12):

For å unngå at det blir "førsterangs og annenrangs", kan man gjerne heller ha "familie til middag, venner til kaffe". 

Enig. Jeg synes kaffegjester er helt innafor om man har en liten gruppe gjester til middag og en større gruppe som kommer til kaffe/fest etterpå. F.eks. at man er 20 til middag og ber 40 kaffegjester. Om man derimot har 50 til middag og ber 10 kaffegjester blir det feil i min verden. Da får man enten finne plass til 10 stykker til rundt middagsbordet eller droppe å invitere de 10.

Anonymkode: 05ae0...dda

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.4.2023 den 10.24):

Ekstra gaver eller flere å fylle dansegulvet med? 😅

Anonymkode: 5bb7c...240

Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg inviterer ikke kaffegjester for å hverken fylle gavebordet eller dansegulvet. Men fordi jeg vil ha et lite intimt bryllup med middagsgjestene, men bare nærmeste slekt. Men vil dele resten av festen med andre folk som står meg nær. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg inviterer ikke kaffegjester for å hverken fylle gavebordet eller dansegulvet. Men fordi jeg vil ha et lite intimt bryllup med middagsgjestene, men bare nærmeste slekt. Men vil dele resten av festen med andre folk som står meg nær. 

Dine behov i fokus altså. Ikke gjestene.

Anonymkode: 2a8d2...783

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Akkurat når det kommer til bryllup, så synes jeg faktisk at brudeparets behov skal være i fokus.

De må selvfølgelig ta hensyn til gjestene - f.eks. ikke la eventuelle kaffegjester vente i en gang i to timer, slik jeg har måtte. Men at man har familie til en liten middag, og deretter kjører en stor fest for alle, føler jeg ikke er hensynsløst ovenfor gjester.

Anonymkode: 6de76...eb6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke opplevd å være kaffegjest, og i mitt bryllup var alle på middag. 

Men jeg kan skjønne at det kan være greit å ha f eks foreldre og søsken på middag, og resten på kaffe, kaker og drikke. Men da skal det være f eks 20 på middag og 50 på festen. 

Ikke at man har 50 på middag og 10-20 som kommer etterpå. 

Og det er viktig å holde tidsfrister, og informere om hvorvidt de må betale selv for drinker!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her jeg bor er det ganske vanlig med kaffegjester som kommer etterpå. Men da må man også være flinke på å være punktlige sånn at man er ferdig med mat osv til de kommer. Så er de med på kaker, fest, nattmat osv på kvelden. 

Anonymkode: fd196...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.5.2023 den 13.50):

Begge deler, det går fint. Jeg er en god vertinne så frykter ikke at mine gjester ikke har det bra. Og det er klart at egne behov skal stå i fokus en slik dag. Hvis brudeparet f. eks ikke drikker alkohol så er det helt greit med alkofritt bryllup . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kaffe gjester er en uting. 

Anonymkode: f6f75...b1c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Begge deler, det går fint. Jeg er en god vertinne så frykter ikke at mine gjester ikke har det bra. Og det er klart at egne behov skal stå i fokus en slik dag. Hvis brudeparet f. eks ikke drikker alkohol så er det helt greit med alkofritt bryllup . 

Ikke enig. Inviterer man gjester så har man et ansvar som vertskap. Jeg liker ikke kake, så da serverer vi ikke det, liksom? Jeg ønsker å ha mange flere gjester enn jeg har råd til, så da blir det en hel haug med kaffegjester.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rebecca30 skrev (På 31.3.2023 den 13.44):

Kaffegjester? Høres da helt fint ut! Det viktigste er jo å ha de nærmeste med på feiringen, uansett om de kommer til middagen eller etterpå. Inviter dem du vil ha med, og la dem få være med på festen uansett når de kommer!

Du formulerer deg som om det skulle vært valgfritt om en ønsker å komme til middag eller kaffe. Da hadde selvfølgelig kaffegjester vært greit, men ellers er kaffegjester en skikkelig uting. Noen synes det et greit, men flertallet synes det er frekt og utrolig kjedelig.

Anonymkode: 3f5be...b67

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...